آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف :  فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی، افق هایی نوین به سوی رفع محدودیت های سیستم های تعاملی سنتی ایجاد کرده است. ارائه خدمات عمومی کتابخانه ها (مرجع، اطلاع رسانی و امانت) با استفاده از تسهیلات الکترونیکی از کاربردهای بهینه این فناوری ها محسوب می شود. روش شناسی :   پژوهش کاربردی حاضر به روش تحلیلی توصیفی با هدف بررسی دیدگاه کاربران کتابخانه های دانشگاهی در زمینه ارائه این نوع خدمات در کتابخانه ها، انجام گرفت. نتیجه گیری :   جامعه پژوهشی با نمونه گیری تصادفی از دانشجویان دانشگاههای مختلف شهر تهران انتخاب شد و پرسشنامه محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان شناخت دانشجویان از انواع خدمات عمومی الکترونیکی زیر متوسط و نگرش کلی دانشجویان مختلف تهران برای ارائه چنین خدماتی مثبت و سطح تحصیلی در نوع نگرش آنها بی تاثیر بود. .روابط مثبت معناداری بین این نگرش دانشجویان و میزان شناخت و میزان استفاده آنها از خدمات مزبور وجود دارد.  

Investigation on attitude of university library users to offer electronic library public services

Objective: Information and communication technologies have created new horizons to eradicate the limitations of traditional interactive systems. Providing electronic public services in libraries is one of the optimum applications of these technologies. This applied research, investigated the attitude of users of academic libraries in providing electronic public services in academic libraries. Methodology: To achieve the objectives, descriptive- analytical method is used.The research community was selected by stratified random sampling among Tehran university students, using researcher made questionnaire. Findings: The results showed that the amount of cognitions of the students about the various kinds of electronic public services was below the average. General attitude of the students of the different universities in Tehran to provide such services was positive, and their education level in this kind of attitude was ineffective. Conclusion: There was a significant positive correlation between the students’ use of electronic public services and the amount of their cognition about these services, and also between their attitude and cognition about the aforementioned services.

تبلیغات