کلید واژه ها: خدمات مرجع کتابخانه مرکزی ساختار سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۳۹ - ۵۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۳۹

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به بررسی انواع خدمات مرجع در کتابخانه های  مرکزی واحد های دانشگاه آزاد اسلامی  پرداخته است. روش شناسی: روش  پیمایشی توصیفی است. برای گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که شامل 82 پرسش درباره منابع و خدمات مرجع می باشد. جامعه پژوهش کتابخانه های مرکزی 75 واحد  بسیار بزرگ و جامع دانشگاه آزاد اسلامی است. یافته ها: پژوهش بیانگر آن است که  51.5 درصد از کتابداران مرجع مرد، و 45.3  درصد زن هستند و از بین مدارک مرتبط، کارشناسی کنابداری با 28.2 درصد، و کارشناسی ارشد کتابداری با 9.8 درصد بیشترین مقدار را دارند. نتایج حاکی از آن است که از بین  خدمات مرجع سنتی، تهیه فتوکپی با 21.6درصد و مصاحبه مرجع با 20 درصد بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده اند. آموزش مراجعان در 49.5 درصد از موارد به صورت غیر رسمی و آموزش فردی است.  مراجعه به مخزن منابع مرجع با 27.8  مهم ترین شیوه جستجو برای یافتن پاسخ مراجعان  و کمبود منابع مرجع با 18 درصد، مهم ترین علت عدم پاسخگویی به نیاز های مراجعان است. نتیجه گیری: یک ساختار سازمانی برای بخش مرجع کلیه کتابخانه های مرکزی با تأکید بر دانشگاه آزاد اسلامی  لازم است که در این پژوهش پیشنهاد شده است.  

A Survey on the types of reference services of the central libraries of Islamic Azad University

Purpose:The purpose of this research is to study the different reference services offerd in central libraries of Islamic Azad University. Methodology: The research method is descriptive, and to gather information a researcher made questionnaire including82 questions related to different aspects of the reference sources and services has been used. The research community included 75 very big and comprehensive IAU central libraries. Findings: Findings indicate  that 51.5% of the reference librarians are male and 45.3 p% females, 28.2%, have B.A of LIS and 9.8 %have  M.A of LIS, among whom 43 %are familiar with English language. Results shows that among traditional reference services, providing copies of document is outmost one by 21.6% and the offering the other specialized services are not in a proper state. Individual users’training is the first preference of the librarians by 41.5 % and the main reason  of the librarians for not answering the user’s needs is lack of reference sources. Conclusion:Finally an organizational model is presented for reference department of all central academic libraries focusing on IAU.  

تبلیغات