نویسندگان: زهرا رضازاده

کلید واژه ها: عوامل مؤثر چالش ها پژوهش علم اطلاعات و دانش شناسی ایران

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۳ - ۳۱
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۴۸

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: شناسایی عوامل و چالش های مؤثر بر پژوهش در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از منظر متخصصان دانشگاهی در ایران است. روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از نظریه پردازی زمینه ای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه عمیق و تجزیه وتحلیل و کدگذاری داده ها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرم افزار تحلیل داده های کیفی MAXQDA ۱۰انجام شد. جامعه پژوهش را اعضای کمیته برنامه ریزی علم اطلاعات و دانش شناسی و صاحبنظرا ن علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه های مختلف را تشکیل دادند که با روش نمونه گیری هدفمند ترکیبی تعداد ۱۳ نفر به عنوا ن حجم نمونه انتخاب شدند. یافته ها: ۴۰۵ مفهوم در مرحله کدگذاری باز در۴۶ مقوله فرعی و ۲۵ مقوله اصلی انتخاب و دسته بندی شد. در شرایط زمینه ای ۳۴ مفهوم و ۵ مقوله فرعی و ۳ مقوله اصلی؛ در شرایط علی ۸۹ مفهوم و ۱۵  مقوله فرعی و ۵  مقوله اصلی؛ در شرایط مداخله گر ۱۴۲ مفهوم و ۱۳ مقوله فرعی و ۹ مقوله اصلی؛ در راهبرد ها ۱۱۴ مفهوم و ۸ مقوله فرعی و ۴ مقوله اصلی؛  و در پیامد ها ۲۶ مفهوم و۵ مقوله فرعی و ۴ مقوله اصلی استخراج شد نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد عوامل سیاست کلان آموزشی که شامل استخراج مقاله از پایان نامه است باعث تولید دانش و رشد مقاله شده است و عامل محدودیت منابع مالی که باعث عدم پژوهش محوری شده است و ضعف برنامه پژوهشی که عوامل ضعف ساختار پژوهشی و فقر روشناختی و نبود مسأله یابی که ضعف در کار بست یافته ها را باعث می شود مهمترین عوامل مؤثر بر چالش های پژوهش است.

Factors And Challenges Affecting Library And Information Research In Iran

Objective: To identify the factors and challenges affecting research in the field of information science and Knowledge from the perspective of academic experts in Iran. Methodology: This research i conducted with a qualitative approach and using Grounded theory. Data collection tool was depth interview and data analysis and coding was performed in three stages of open, axial and selective coding using MAXQDA 10 qualitative data analysis software. The research population consisted of members of the Information Science and Knowledge Planning Committee and experts in Information Science and Knowledge in different universities. Using combined purposive sampling, 13 people were selected as the sample size. Results: 405 concepts in the open coding stage were selected and categorized into 46 sub-categories and 25 main categories. In context, 34 concepts and 5 sub-categories and 3 main categories; In causal conditions 89 concepts and 15 sub-categories and 5 main categories; in intervening conditions 142 concepts and 13 sub-categories and 9 main categories; In strategies, 114 concepts and 8 sub-categories and 4 main categories; In the outcomes, 26 concepts, 5 sub-categories and 4 main categories were extracted.  Conclusion: The results show the challenges of macro educational policy which includes extracting the article from the dissertation which has led to the production of knowledge and growth of the article and limited financial resources which has led to lack of research and the weakness of the research program. The lack of problem-solving that weakens the application of the findings is the most important factor influencing the research challenges.

تبلیغات