آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

معیار عرضه ی احادیث بر قرآن، اوّلین و مهمّ ترین مبنا در نقد متن حدیث است. اصالت این روش ریشه در روایات معصومان دارد. حدیث پژوهان و دانشمندان شیعه و سنّی به این مبنا توجّه داشته و با بهره جستن از این روش به ارزیابی متن حدیث پرداخته اند. ابوالفضل برقعی که از روحانیان و نویسندگان معاصر شیعی است، در آثار خود به اصول و مبانی اساسی تشیع خدشه وارد کرده و صحّت آن ها را منکر شده است. وی در کتاب «عرض اخبار اصول بر قرآن و عقول» اکثر روایات کتاب کافی را مخالف قرآن دانسته است و بر این اساس سعی کرده تا کتاب باارزش کافی را از اعتبار بیاندازد. این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی، صحت و سقم ادّعای وی را سنجیده و با ارائه ی آماری ثابت می کند احادیث به ظاهر مخالف قرآن تنها 6 درصد از کلّ روایاتی است که وی بررسی و ارزیابی کرده است. به علاوه تعداد احادیثی که به صحت متن آن و موافقت آن ها با قرآن اعتراف کرده، بیش از روایات مخالف است. در گام بعدی با تبیین معیار عرضه بر قرآن و روشن شدن روش صحیح کاربست آن، به نقد عملکرد وی در استفاده از این مبنا پرداخته شده و معلوم می گردد وی با روشی غیر علمی از این معیار بهره جسته است.

Validation of Abolfazl Borghei's view on the multiplicity of narrations contrary to the Qur'an in al_ Kafi

The criterion for presenting hadiths on the Qur'an is the first and most important basis in criticizing the text of the hadith. The originality of this method is rooted in the narrations of the infallibles. Shiite and Sunni hadith scholars and scholars have paid attention to this basis and have evaluated the text of the hadith by using this method. Abolfazl Borghei, a contemporary Shiite cleric and writer, has violated the basic principles of Shiism in his works and denied their authenticity. In the book "Width of the Principles on the Qur'an and the Intellectuals", he has considered most of the narrations of the sufficient book as contrary to the Qur'an, and on this basis he has tried to discredit the sufficiently valuable book. This article uses a descriptive-analytical method to measure the accuracy of his claim and to provide statistics by proving that the hadiths that seem to contradict the Qur'an are only 6% of the total number of narrations that he has studied and evaluated. In addition, the number of hadiths that acknowledge the authenticity of the text and their agreement with the Qur'an is more than the number of opposing narrations. In the next step, by explaining the criterion of presentation on the Qur'an and clarifying the correct method of its use, his performance in using this basis is criticized and it turns out that he has used this criterion in an unscientific way. More about this source textSource text required for additional translation information

تبلیغات