آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۳

چکیده

شرایط رقابتی و پر چالش امروز، سازمان های رسانه ای را بر آن می دارد که برای پیشرفت و دستیابی به اهداف کلان خود در یک چشم انداز بلندمدت برنامه ریزی کنند. در این میان، مشاغل راهبردی، یکی از مهم ترین سرمایه های انسانی اثرگذار در پیشبرد اهداف سازمانی هستند که در فرایندهای محوری نقش آفرینی می کنند و به این ترتیب، بر عملکرد باقی مشاغل سازمان نیز تأثیر قابل توجهی دارند. این پژوهش که با هدف شناسایی شایستگی های مشاغل راهبردی در حوزه تولید محتوای سازمان صداوسیما (معاونت های صدا، سیما، فضای مجازی، استان ها و سیاسی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران) انجام شده است، از نظر هدف، کاربردی و از منظر نتیجه، توسعه ای بوده و با رویکرد کیفی، روش تحلیل مضمون را انتخاب کرده است. برای گردآوری اطلاعات، از شیوه نمونه گیری هدفمند و مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شده و برای شناسایی شایستگی های مشاغل راهبردی، با توجه به مطالعه موردی، با 15 نفر از معاونان و مدیران ارشد معاونت های صدا، سیما، فضای مجازی، استان ها و سیاسی سازمان صداوسیما مصاحبه شده است. نتایج حاصل، به شناسایی شایستگی ها در دو بخش شایستگی های عمومی و تخصصی انجامیده و در نهایت، در بخش شایستگی های عمومی، 21 مؤلفه و 66 طبقه و در بخش شایستگی های تخصصی 12 مؤلفه و 53 طبقه احصاء و در چهار بعد شایستگی های شخصیتی (ویژگی های شخصیتی، نگرش ها و ارزش ها)، شایستگی های رفتاری (مهارت های ارتباطی و مهارت های رفتاری)، شایستگی های مدیریتی (ویژگی های شغلی و ویژگی های مدیریتی) و شایستگی های دانشی (دانش عمومی و دانش تخصصی) دسته بندی شده اند.

The Requirements of the Strategic Jobs of the Broadcasting Organization to Produce Persuasive Messages

Today's competitive and challenging conditions require media organizations to plan for progress and achieving their goals in a long-term perspective. Strategic jobs are one of the most important human capitals that are effective in advancing organizational goals that play a role in key processes and have a significant impact on the performance of other jobs in the organization. This research, which was carried out with the aim of identifying the competencies of strategic jobs in the field of content production of the Broadcasting Organization (IRIB) (Deputies of Radio, TV, Virtual Space, Provinces and Political Affairs), is practical in terms of its purpose and from the perspective of the result, it is development and it is done with a qualitative approach, the method of thematic analysis. To collect information, purposeful sampling and in-depth and semi-structured interviews were used. In order to identify the competencies of strategic jobs, according to a case, 15 deputy and senior managers of the Radio, TV, Virtual Space, Provinces and politics of the Broadcasting Organization were interviewed. The results identified competencies in two sections: general and specialized competencies. In the general competencies section, 21 components and 66 categories were extracted, and in the specialized competencies category, 12 components and 53 categories were extracted. In general, competencies were categorized into four dimensions: personality competencies (characteristics, attitudes and values), behavioral competencies (communication skills and behavioral skills), managerial competencies (job characteristics and managerial characteristics) and knowledge competencies (general knowledge and specialized knowledge).  

تبلیغات