پژوهش های ارتباطی

پژوهش های ارتباطی

پژوهش های ارتباطی 1372 شماره 1

مقالات

۱.

"مطالعه کیفی مخاطبان رسانه ها "

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 655
دکتر توماس لیندلاف(استاددانشگاه تکزاس در سال 1980 ) استادیار و رئیس بخش مخابرات دانشگاه کنتاکی است ، تحقیقات وی بر روی ساختار اجتماعی ارتباطات با واسطه متمرکز می باشد مقاله حاضر بوسیله آقای خسرو رستمی ، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی و همکار مرکز تحقیقات از نشریه jornal of broadcasting & electronic media T v35 T winter 1991 ترجمه شده است .
۲.

وقتی که غرب دیگر صادر نمی شود

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 405
"برتراند بادی ، استاد موسسه مطالعات سیاسی پاریس آثار متعددی در زمینه نظام بین الملی * تالیف کدره است . او بتازگی دست به انتشار کتابی تحت عنوان ( دولت وارداتی ) ( نشر فایارد ) زده که در آن به اثرات سوء تسلط سیاسی غرب بر کشورهای جنوب پرداخته است . وی بیان می کند که نگرفتن پیوند الگوهای غربی در این کشورها ، ریشه آشفتگی های عدیده اجتماعی و عامل بی نظمی و اغتشاش در روابط بین المللی است. "
۳.

تضادهایی در نقل اخبار سانحه هواپیمایی کره و ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 774
منابع خبری با تاکید نکردن بر حادثه خطوط هوایی ایران و قربانیان آن ، علت سقوط هواپیمای ایرانی بوسیله آمریکا را نقص فنی نامیدند . از سوی دیگر سقوط هواپیمای کره ای بوسیله شوروی را یک عمل خلاف اخلاق ذکر کردند.
۴.

نقش انحصارات تبلیغاتی بین المللی در شکل گیری تحولات جهان سوم

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 27
مقاله حاضر ،به بررسی مقاصد انحصارات تبلیغاتی در سطح بین المللی و تاثیری که آنها تاکنون در تغیرات و تحولات اجتماعی کشورهای جهان سوم بر جای گذاشته اند می پردازد بخشی از این بررسی ، جنبه تاریخی دارد بدین معنی که به نقش انحصارات تبلیغاتی در جهان سوم و به تغییراتی که در ساختار اجتماعی این جوامع در زمینه های مختلف ، از آغاز تا کنون به وجود آورده اند به اختصار و در چند مرحله اشاره شده است
۵.

صفای باطن

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 593
در مقایسه با سایر پژوهشهایی که برای شناختن منشهای ملی صورت گرفته است در این پژوهش روش کار بیشتر بر مبتنی بر تجزیه و تحلیل فرهنگی بوده است این همان روشی است که در مطالعات مربوط به روش های پرورش کودک ( که تا به حال در ایران انجام نشده است و یا مطالعه نهادهای فرهنگی ، یعنی مطالعه روش های زندگی جمعی که به قسمتی از تجربیات همه افراد یک ملت شکل می دهد.
۷.

مقایسه بین الملی سیاستهای رسانه ای

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 636
سیستم های پخش رادیو تلویزیونی کشورهای اروپا و آمریکا ، در حرکت خود به سوی خط مشی های رسانه ای جدید، مسیر تکاملی طولانی ای را طی کرده اند مقایسه ای بین المللی میان این خط مشی ها موجب می شود آگاهی بیشتری نسبت به خصوصیات مشترک و یا ویژگیهای رسانه ای خاص هر کشور به دست آوریم برای انجام این کار لازم است ابتدا خط مشی های رسانه ای و سپس هدفهای آنها را مورد بحث قرار دهیم . درعین حال تلاش خواد شد تا بعضی از شرایطی را که در شکل گیری و عملکرد این خط مشی ها موثر واقع می شوند ، روشن کنیم.
۸.

نظریه ارتباطات

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 617
نظریه ریاضی ارتباطات شانون و ویور ( 1949) به عنوان یکی از بذرهای اصلی که رشد مطالعات مربوط به ارتباطات از آن نشات گرفته است به طور وسیعی پذیرفته شده است . این نظریه ، نمونه روشنی از مکتب فرآیندگراست که ارتباط را همان وسیله انتقال پیام می داند
۹.

مقدمه ای بر روش تحقیق در تعلیم وتربیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 678
"مقاله حاضر ترجمه فصلی از کتاب introduction to research methods in education تالیف zucy chaser jacoirs donald a. asghar razavieh است .استفاده از فرضیه ، اصلی ترین تفاوت بین تحقیق علمی و روش قیاسی بیکن و پیروان او به شمار می رود شواهد تجربی می توانند محقق را به سوی این نتیجه گیری هدایت کنند که توصیف او حقیقت دارد یا پذیرفتن فرضیه ، منطقی است ولی هرگز فرضیه را ثابت نمی کنند"
۱۰.

نگاهی به مراکز تحقیق و توسعه در ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 39
"در کشوردهای پیشرفته ، فن آوری ( تکنولوژی ) و صنعت در کنار بخش بنیادین دیگری قرار دارد وهر کدام بدون وجود دیگری ، قادر به رشد و گسترش نیستند. وضعیت مراکز تحقیقاتی خصوصی ، دانشگاهی و دولتی که در زمینه فن آوری و صنعت فعالیت دارند ، بخش های بعدی این پژوهش اند . در پایان نیز موانع و مشکلات تحقیقات فن آوری و علمی ، جمع بندی خواهند شد"
۱۱.

آموزش از رادیو چرا وچگونه ؟

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 13
با مروری سریع بر پیشرفت تحول ارتباطات درجامعه بشری ، شاید نتوان آغازی دقیق برای عصر ارتباطات ورسانه ها برشمرد . اما آنچه مشهود است ، تداوم ارتباطات و رسانه ها برشمرد. اما آنچه مشهود است ، تداوم ارتباط و تحول وسایل ارتباطی ، به سمت سرعت بیشتر ، پوششی فراگیر تر و تاثیری عمیق تر بر انسان است .
۱۲.

مفهوم نابسامانی از دیدگاه امیل دورکیم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 700
بسیاری ، امیل دورکیم را بزرگترین جامعه شناسی می دانند که تا کنون در جهان ظاهر شده است . حتی اگر ما این داوری را نپذیریم ، به هر حال نمی توان نقش شگرف وی را در علم جامعه شناسی معاصر انکار کرد . اگر چه کارهای امیل دورکیم پیش از قرن حاضر ارائه شدند ، وی کماکان یکی از مسئله ساز ترین و اصلی ترین نویسندگان علوم اجتماعی است.
۱۳.

جنگ کویت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 36
در زیر آسمان و روی شن های صحرا در خاورمیانه ، حادثه ای رخ داد که درنیا ، از سیصد سال پیش نظیرش را ندیده بود این حادثه وقوع یک جنگ جدید ، متناسب با روش های نوین تولید ثروت و بازتاب یک فراگرد تازه اقتصادی در غرب و ژاپن در دهه های اخیر بود زیرا نحوه وقوع این جنگ ، با روش هایی که انسان معاصر برای تولید ثروت در پیش گرفته است پیوندی محکم داشت

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۳