آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

این پژوهش درصدد است مزیت های رقابتی پایدار مؤسسات کارآموزی فنی و حرفه ای آزاد شهرستان گرگان را شناسایی کند. این مزیت ها بر اساس ابعاد کیفیت، کارآیی، پاسخ گویی به مشتریان و نیز نوآوری مورد شناسایی قرار گرفت. جامعه هدف، مدیران و مؤسسان آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد شهرستان گرگان به تعداد 453 نفر بودند که در 206 آموزشگاه فعالیت می کنند. نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای با رعایت انتساب متناسب انجام شد و تعداد افراد نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 210 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها اطلاعات موجود در اسناد و پیشینه تحقیقات انجام شده قبلی و یک پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری نظرات خبرگان برای شناسایی مزیت های رقابتی و نیز پرسشنامه محقق ساخته دیگر برای اخذ نظرات افراد نمونه جهت تعیین سطح اهمیت و اولویت مزیت های رقابتی شناسایی شده مؤسسات کارآموزی فنی و حرفه ای آزاد بود. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 968/0 به دست آمد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط گروهی از متخصصان و خبرگان در رشته های مختلف و استادان راهنما و مشاور موردبررسی قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه اطلاعات اخذشده از افراد نمونه در قالب تحلیل عاملی تأییدی موردبررسی قرار گرفت؛ روایی پرسشنامه طی آزمون های اخذشده توسط نرم افزار نیز تأیید شد. از رسم جداول و نمودار برای توصیف داده ها و انجام آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن نمونه و آزمون KMO برای تعیین و تشخیص مناسب بودن داده ها برای تحلیل آماری و تناسب همبستگی های موجود در بین داده ها استفاده شد. تجزیه وتحلیل استنباطی داده ها نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی انجام گردید. بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش مشخص شد بین شاخص های شناسایی شده و مؤلفه ها و ابعاد چهارگانه کیفیت، کار آیی، پاسخ گویی به مشتریان و نوآوری همبستگی معناداری وجود دارد. بنابراین، این شاخص ها می توانند به عنوان مزیت های رقابتی مؤسسات کارآموزی فنی و حرفه ای آزاد شناخته شوند.

تبلیغات