آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۸

چکیده

متن

متون مربوط به مطالعات فرهنگی مشتمل بر 27 مقاله تحقیقاتی در خصوص زوایای مختلف فرهنگ است که به کوشش سیمون دورینگ ویراستاری و عرضه شده است.
متون برگزیده به قلم بزرگان حوزه مطالعات فرهنگی از قبیل آدورنو، فوکو، ویلیامز و... می‏باشد که در قالب نه فصل مجزا آورده شده‏اند. اثر حاضر مقدمه‏ای است بسیار خوب، برای کلیه محققانی که مایل به آشنایی با شاخه‏های مختلف این حوزه پژوهشی می‏باشند. سیمون با اشراف نظر در متون پژوهشی توانسته است آنهایی را که از حیث محتوا و روش دارای تأثیرگذاری بسزایی بوده‏اند، استخراج و عرضه دارد.
 آن‏گونه که سیمون دورینگ خود در مقدمه اظهار داشته، کتاب حاضر جنگی است از مقالات فرهنگی که مطالعه آن برای علاقه‏مندان به مباحث فرهنگی ضروری می‏نماید. به‏گمان وی، مطالعه مقالات حاضر به خواننده نشان می‏دهد که حوزه مطالعات فرهنگی ویژگی خاص خود را دارد و چنان نیست که از انسجام موضوعی و استقلال روشی، همانند دیگر حوزه‏ها برخوردار باشد.
 فصل اول زیرعنوان "تئوری و روش" هفت مقاله را در خود جای داده است که در آن ویژگی بارز مطالعات فرهنگی از زمان ظهورش در دهه 1950در انگلستان تاکنون، به بحث گذاشته شده است. مؤلفان مقالات این موضوع را تحت عنوان ستیز آبژکتویسم و سوبژکتویسم که به روی‏گردانی از پوزیتویسم منجر شده به بحث گذارده‏اند. "صنعت فرهنگ" به قلم آدورنو و هورکهایمر، "بعد از آبژکتویسم" به قلم رناتوروزالدو، "تصور منفی" به قلم میشل والاس از جمله مقالات مهم این فصل می‏باشند.
 فصل دوم با عنوان "زمان و فضا" به طرح ابعاد نظری فرهنگ چون مدرنیته، شهروندی، قدرت اطلاعات و پست مدرنیسم به قلم اندیشه‏گرانی همچون فوکو، لیوتار، سوجا و کری‏تیو می‏پردازد.
 سومین فصل همان‏گونه که از عنوان آن برمی‏آید مقوله مهم ملیت را موضوع بحث خود قرار داده است و ضمن کالبدشکافی این مفهوم و بیان جغرافیای شکل‏گیری آن در سطح جهانی به بررسی ابعاد فرهنگی این مفهوم می‏پردازد. در این فصل یک مقاله مهم به قلم دیوید فورگالس آمده است که در آن نشان داده شده که ملت مفهومی است کاملا وابسته به متن و درک آن در بردارنده درک مؤلفه‏های فرهنگی متن شکل‏دهنده به آن است.
چهارمین فصل با دو عنوان مقاله، به موضوع مهم قومیت و اختلاط فرهنگی می‏پردازد؛ "پرسش از اختلاط فرهنگی" و حیاتهای فرهنگی نوین در خصوص اختلاف و تفاوت"، عناوین مقالات موردنظر هستند که در آنها ماهیت و سیاست فرهنگ به تحلیل گذارده شده است. آن چه در این فصل ذکر آن رفته، درحقیقت معرف این واقعیت است که وجود فرهنگی خالص و به دور از تأثیر سایر فرهنگها، افسانه‏ای بیش نیست و ما عملا در فضایی آکنده از اختلاط فرهنگی به سر می‏بریم و همین واقعیت به سیاستهای فرهنگی سمت و سویی خاص می‏دهد.
 فصل پنجم با دو مقاله به قلم "رز" و "سیج ویک" به مقوله مهم جنسیت و فرهنگ مبتنی بر آن در عرصه تحولات اجتماعی اختصاص دارد. مؤلفان دو مقاله با استناد به شواهد و آمار موجود به تحلیل رفتارهای مختلف جنسی در جوامع مختلف پرداخته، دست به بازیابی آن زده‏اند.
 ششمین فصل از کتاب به تحلیل رفتارهای هیجان‏آمیز افراد در جامعه اختصاص دارد که به طور مشخص به جشنهای دسته‏جمعی و یا نحوه گذران و سرگرمی افراد اشاره دارد. دایر و وایت با اشاره به مصادیق خارجی - که عموما از کشورهای اروپایی انتخاب شده‏اند - نشان می‏دهند که چگونه فرهنگ در جهت‏دهی رفتارهای دسته‏جمعی دخالت دارد.
 در فصل بعدی موریس و ویلیامز به تحلیل مبانی فرهنگی رفتارهای اقتصادی مردم پرداخته و نشان می‏دهند که گرایش‏های اقتصادی آنها - چه در مقام فروشنده و چه خریدار - تا چه میزان از عناصر فرهنگی موجود در اذهان مردم متأثر است.
 فصل هشتم به حوزه هنر و تعلقات فرهنگی - هنری افراد اختصاص دارد و از رابطه وثیق بین فرهنگ و اجزای مهمی از هنر - همچون ورزش، موسیقی و... - سخن به میان آورده است. تحلیل پدیده‏های اجتماعی‏ای همچون هوی متال، موسیقی غربی و... در این بخش بیش از پیش جلب توجه می‏کند.
 آخرین بخش از اثر به سه مقاله در خصوص وسایل ارتباط جمعی اختصاص دارد و نویسندگان سعی در تبیین جایگاه، نحوه ارتباط و کارکرد وسایل ارتباط جمعی در بستر فرهنگی هر جامعه دارند. این بخش را باید از جمله جذاب‏ترین بخشهای کتاب به شمار آورد که در آن جا نشان می‏دهد، چگونه عناصر فرهنگی، مولد نوع خاصی از تبلیغات دیداری و شنیداری در عصر حاضر می‏باشند.
 
 متون مربوط به مطالعات فرهنگی را باید اثری خواندنی و مبنایی در حوزه مطالعات فرهنگی به شمار آورد که مکمل مباحث مطروحه در کتاب مطالعات فرهنگی می‏باشد. پیوست یک نمایه و کتاب‏شناسی به اثر حاضر، کمک خوبی برای پژوهشگران به حساب می‏آید تا ضمن اطلاع از مهمترین عناوین منتشره در این زمینه، بتوانند حوزه پژوهشی خود را گسترش دهند.

تبلیغات