مدیریت دانشگاهی

مدیریت دانشگاهی

مدیریت دانشگاهی سال 2 تابستان 1402 شماره 2

مقالات

۱.

تجربیات بین المللی در زمینه ارزشیابی کیفیت برنامه درسی تربیت معلم

کلید واژه ها: تجربیات بین المللی ارزشیابی کیفیت برنامه درسی تربیت معلم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 717 تعداد دانلود : 930
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربیات بین المللی در زمینه ارزشیابی کیفیت برنامه درسی تربیت معلم است. روش پژوهش مروری – کتابخانه ای بوده است. یافته ها برخی تجربیات بین المللی را نشان داد که می توان از این تجربیات در دانشگاه فرهنگیان استفاده کرد. از جمله تجربیات می توان به چندین طرح یونسکو (موسسه ابتکار آموزش معلم برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا؛ شبکه معلم آمریکای لاتین و کارائیب و...)؛ موسسه استرالیا برای آموزش و رهبری مدرسه؛ تجربه سنگاپور جهت تضمین کیفیت در آموزش معلمان،؛ شاخص های ارزشیابی سیستم های آموزش معلمان بین المللی (انگلستان)؛ سایت موسسه تحقیقاتی دانشگاه های عمومی امریکا، مکزیک و کانادا؛ شورای ملی اعتباربخشی آموزش معلمان در ایالات متحده آمریکا؛ شورای ملی ارزشیابی و اعتباربخشی هند اشاره کرد. در اکثر کشورها اعطای اعتبار مراکز تربیت معلم، به مراکزی واگذار می شود که می توانند باعث کیفیت حداکثری در سیستم آموزشی شوند، اعطای اعتبار می تواند طیف 3 تا 5 ساله را در بر داشته باشد و پس از زمان در نظر گرفته شده، موسسه تربیت معلم تحت ارزشیابی مجدد قرار می گیرد. عدم دخالت سازمان های دولتی در برنامه مراکز تربیت معلم وجود دارد و مؤسساتی ارزشیابی بیرونی را برعهده دارند. شیوه های متنوع و مختلف ارزیابی درونی و بیرونی کیفیت مورداستفاده قرار می گیرد و در برخی کشورها مؤسسات اعتباربخشی و ارزیابی کیفیت مستقل از تربیت معلم هستند.
۲.

تأثیر سبک رهبری اصیل بر عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با نقش میانجی خودکارآمدی اجتماعی

کلید واژه ها: رهبری اصیل خودکارآمدی اجتماعی عملکرد شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 161 تعداد دانلود : 581
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری اصیل بر عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با نقش میانجی خودکارآمدی اجتماعی بود. لذا از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از حیث گردآوری داده ها پژوهشی توصیفی-پیمایشی است. جامعه ی آماری این تحقیق کلیه ی اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تهران به تعداد 545 نفر بوده و حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 226 نفر از اعضاء تعیین شده است. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. معیارهای پرسشنامه جهت سنجش متغیر سبک رهبری اصیل از آوولیو و همکاران (2006) اقتباس شده از بیرانوند و همکاران(1398)، متغیر خودکارآمدی اجتماعی از گریو و همکاران (2014)، و متغیر عملکرد شغلی از بونتیس وسرنکو(2007) اقتابس شده از نوشاد(1393) بود. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عامل تأییدی و بارهای عاملی صورت گرفت و پایایی کلی پرسشنامه از روش تعیین ضریب آلفای کرونباخ معادل 902/0 بدست آمد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش مدل معادلات ساختاری و مربعات جزئی بهره گرفته شده و از نرم افزارهایspss 22 وlisrel استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که سبک رهبری اصیل بر عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با نقش میانجی خودکارآمدی اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
۳.

بررسی رابطه بین مؤلفه های توانمندسازی با سرمایه فکری مدیران آموزش و پرورش

کلید واژه ها: توانمندسازی سرمایه فکری آموزش و پرورش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 611 تعداد دانلود : 709
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفه های توانمندسازی با سرمایه فکری مدیران آموزش و پرورش ساری انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران مدارس شهرستان ساری (-167 نفر) تشکیل دادند. حجم نمونه با جدول کرجسی و مورگان 115 نفر انتخاب شد که به روش نمونه گیری تصادفی از نوع طبقه ای تعیین شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه های توانمندسازی و سرمایه فکری بود. روایی ابزار توسط متخصصان و صاحب نظران در حوزه علوم تربیتی مورد تایید قرار گرفت و پایایی ابزار با روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه توانمندسازی 82/0، پرسشنامه سرمایه فکری 78/0 بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل آمار توصیفی و استنباطی با معیارهایی چون فراوانی برحسب تعداد، درصد، نمودار و آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن متغیرها، آزمون ضریب همبستگی پیرسون جهت رد یا تایید فرضیه ها استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین مولفه ارتباطی توانمندسازی با سرمایه انسانی، سرمایه رابطه ای و سرمایه ساختاری مدیران آموزش و پرورش رابطه وجود دارد. بین مولفه انگیزشی توانمندسازی با سرمایه انسانی، سرمایه رابطه ای و سرمایه ساختاری مدیران آموزش و پرورش رابطه وجود دارد. بین مولفه شناختی توانمندسازی با سرمایه انسانی، سرمایه رابطه ای و سرمایه ساختاری مدیران آموزش و پرورش رابطه وجود دارد.
۴.

شناسایی مهارت های مورد نیاز اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در راستای توانمندسازی آنان

کلید واژه ها: توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 353 تعداد دانلود : 480
هدف این پژوهش شناسایی و بررسی مهارت های مورد نیاز اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در راستای توانمندسازی آنان بود. پژوهش حاضر از نظر ماهیت کیفی، از حیث بُعد مطالعه از توع کتابخانه ای و میدانی، بر اساس هدف پژوهش، بنیادی و از نظر زمان گردآوری داده ها، مقطعی است. همچنین روش تحلیل داده های مصاحبه از نوع تحلیل مضمون است. جامعه آماری کلیه اسناد پژوهشی، استادان دانشگاه، متخصصان و مطلعانی که با مرکز یادگیری و اعضای هیئت علمی آشنایی داشتند و نمونه حداکثر اسناد پژوهشی به دست آمده اعم از مقاله، رساله، گزارش و طرح پژوهشی از سال 2000 تا 2022 میلادی که بیشترین ارتباط را با موضوع پژوهش داشته اند انتخاب شد. در پژوهش حاضر، پس از مصاحبه با 8 نفر، اشباع نظری در جمع آوری داده ها در مرکز یادگیری اعضای هیئت علمی دانشگاه حاصل شد که بر این اساس تعداد 5 کد اصلی که معرف ابعاد توانمندسازی و 9 کد محوری که معرف مولفه های ابعاد بود شناسایی شد. همچنین تعداد 50 کد باز مشخص شد که پس از ادغام به 28 کد باز کاهش یافت. مهمترین یافته های پژوهش پس از مرور دقیق ادبیات و پیشینه داخلی و خارجی و انجام مصاحبه با خبرگان و صاحب نظران حوزه های مرتبط با توانمندسازی اعضای هیأت علمی مهارت های مورد نیاز اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در راستای توانمندسازی آنان است. ب
۵.

تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر مسئولیت اجتماعی سازمان های آموزشی با نقش میانجی رفتار سبز کارکنان

کلید واژه ها: مدیریت منابع انسانی مدیریت منابع انسانی سبز رفتار سبز کارکنان مسئولیت اجتماعی سازمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 788 تعداد دانلود : 588
مسئولیت اجتماعی سازمان یک مفهوم در حال تحول است که به طور فزاینده ای توسط جوامع و سازمان ها باهدف ایجاد رشد سازمانی پایدار مطرح شده است. بااین حال هنوز شناخت محدودی نسبت به عوامل اثرگذار بر این مفهوم وجود دارد. لذا هدف از پژوهش حاضر، تجزیه وتحلیل اثر مدیریت منابع انسانی سبز بر مسئولیت اجتماعی سازمان با نقش میانجی رفتار سبز کارکنان می باشد. تحقیق کنونی ازنظر هدف، پژوهشی کاربردی و از حیث گردآوری داده ها و اطلاعات پژوهشی توصیفی-پیمایشی است. جامعه ی آماری این تحقیق کلیه ی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست استان فارس به تعداد 320 نفر بوده و حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 175 نفر از کارکنان تعیین شده است. روش جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه و روش تجزیه وتحلیل داده ها از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری بود. نتایج این پژوهش نشان داد مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار سبز کارکنان و مسئولیت اجتماعی سازمان تأثیر معناداری دارد. همچنین رفتار سبز کارکنان بر مسئولیت اجتماعی سازمان تأثیر معناداری دارد؛ و درنهایت مدیریت منابع انسانی سبز بر مسئولیت اجتماعی سازمان با نقش میانجی رفتار سبز کارکنان تأثیر معناداری دارد.
۶.

پیشایندهای دانشگاه ناب در آموزش عالی ایران

کلید واژه ها: دانشگاه ناب آموزش عالی ناب پیشایندها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 23 تعداد دانلود : 81
پژوهش حاضر، با هدف واکاوی پیشایندهای دانشگاه ناب در آموزش عالی ایران انجام شد. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ ازنظر رویکرد، کیفی و به روش اکتشافی انجام شد. جامعه هدف، صاحب نظران آموزش عالی بودند؛ که به روش نمونه گیری هدفمند معیاری، با 15 نفر تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه انجام گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از روش «تحلیل مضمون» انجام شد. روایی پژوهش توسط 3 متخصص حوزه آموزش عالی ناب بررسی و تائید شد. قابلیت اطمینان داده ها نیز، با استفاده از روش هولستی محاسبه و 95% به دست آمد. بر اساس تحلیل مضامین، 6 مضمون اصلی و 14 مضمون فرعی استخراج شد. یافته ها نشان داد، پیشایندهای دانشگاه ناب در شش دسته؛ پیشایندهای ساختاری (عدم تمرکز، عدم پیچیدگی و عدم رسمیت)، پیشایندهای کارکردی (آموزش، پژوهش و خدمات تخصصی)، پیشایندهای مالی (تأمین و تخصیص)، پیشایندهای مدیریت و رهبری (فنی، انسانی، ادراکی)، پیشایندهای فرهنگی (فردی و اجتماعی) و پیشایندهای فناوری (فناوری اطلاعاتی و ارتباطی) طبقه بندی شده است.