مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی

مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی

مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی سال چهارم تابستان 1402 شماره 2

مقالات

۱.

بررسی تاثیر قابلیت پویایی زنجیره تامین بر عملکرد مالی با رویکرد ساختار اختلال در زنجیره تامین

کلید واژه ها: پویایی زنجیره تامین انعطاف پذیری اختلالات عملکرد مالی تاب آوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 135 تعداد دانلود : 941
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر قابلیت پویایی زنجیره تامین بر عملکرد مالی با رویکرد ساختار اختلال با نقش میانجی تاب آوری زنجیره تامین است.روش شناسی پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گرداوری داده ها توصیفی-همبستگی است. نمونه آماری پژوهش حاضر تعداد 217 از مدیران بازرگانی شرکت های داروسازی طبق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران با رعایت احتیاط نسبت موفقیت در این تحقیق و در نظر گرفتن ضریب خطا 0/05 تعیین شده است. کلیه اطلاعات استخراج شده با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS23 و SmartPls در بخش آمار استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری واریانس محور استفاده شده است.یافته ها: نتایج مطالعه نشان می دهد که پویایی و انعطاف پذیری زنجیره تامین در مواجه با اختلالات بر عملکرد مالی با نقش میانجی تاب آوری زنجیره تامین تاثیر دارد. انعطاف پذیری زنجیره تامین نیز تحت تاثیر جهت گیری اختلال در زنجیره تامین قرار دارد. بااین حال، تاثیرات عملکرد مالی جهت گیری اختلال در زنجیره تامین از طریق انعطاف پذیری زنجیره تامین قابل کنترل است.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج این تحقیق برای طرح ریزی یک برنامه راهبردی تاب آوری شرکت های دارویی مفید خواهد بود بر این اساس به مدیران زنجیره تامین دارویی پیشنهاد می نماید که در هنگام مواجه با اختلالات، پویایی و انعطاف پذیری زنجیره تامین را افزایش داده تا تاب آوری شبکه ارتقا یابد.
۲.

ارزیابی مدیریت ریسک در بانکداری ایران بر اساس اصول راهنمای IFSB

کلید واژه ها: مدیریت ریسک بانکداری اسلامی اصول راهنمای IFSB

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 86 تعداد دانلود : 378
هدف: این پژوهش باهدف ارزیابی مدیریت ریسک بانکداری اسلامی بر اساس اصول راهنمای IFSB دریکی از بانک های دولتی استان خراسان شمالی انجام شد.روش شناسی پژوهش: روش پژوهش در این مطالعه از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه آماری شامل کارمندان شعب و کارمندان و مدیران دوایر مختلف مدیریت منطقه بانک موردنظر بود. نمونه گیری به صورت هدفمند بوده و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود که در فرایند پیمایش 35 نفر مشارکت کردند. پرسشنامه ای که در این پژوهش استفاده شده است ترجمه پرسشنامه ارایه شده توسط رزمن و عبدالرحمان [30] بر اساس اصول راهنمای IFSB در سال 2015 است که روایی آن توسط خبرگان تایید و برخی نکات ویرایشی اعمال شد و نیز پایایی آن توسط 25 نفر از خبرگان با آلفای کرونباخ 0/76 تایید شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون دوجمله ای و آزمون فریدمن استفاده شده است.یافته ها: یافته ها حاکی از آن بود که 9 مولفه از 42 مولفه مدیریت ریسک در وضعیت مناسبی نیستند. این مولفه ها شامل 2 مولفه از مدیریت ریسک سرمایه گذاری، 4 مولفه از مدیریت ریسک بازار، 1 مولفه از مدیریت ریسک نقدینگی و 2 مولفه از جابجایی مدیریت ریسک تجاری هستند.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج این مطالعه نشان داد که به ترتیب در زمینه های مدیریت ریسک بازار، مدیریت ریسک سرمایه گذاری، مدیریت ریسک تجاری جابجایی و مدیریت ریسک نقدینگی ضعف ها و فرصت هایی برای بهبود وجود دارد.
۳.

تعیین و اولویت بندی شاخص های ارزیابی تامین کنندگان با رویکرد فرا ترکیب

کلید واژه ها: تامین کنندگان روش فرا ترکیب روش آنتروپی شانون زنجیره تامین شاخص

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 591 تعداد دانلود : 495
هدف: در مدیریت زنجیره تامین، تصمیم گیری برای انتخاب تامین کننده یک موضوع کلیدی است که در سال های اخیر تبدیل به یک هدف استراتژیک برای سازمان ها شده است. مساله انتخاب تامین کننده به دلیل تعدد و تنوع شاخص های کیفی و کمی، یک مساله تصمیم گیری چند شاخصه محسوب می شود و در نتیجه می توان از تکنیک های شناخته شده این حوزه در فرآیند حل مساله استفاده نمود. تحقیق حاضر تلاش دارد با رویکرد فرا ترکیب به تبیین و اولویت بندی شاخص های ارزیابی تامین کنندگان بپردازد.روش شناسی پژوهش: در این مقاله به بررسی اثرگذارترین شاخص های ارزیابی تامین کنندگان پرداخته شده است. پژوهش با بررسی 467 عنوان مقاله آغاز و سپس با ارزیابی آن ها 282 مقاله با استفاده از رویکرد فرا ترکیب انتخاب شد. با تجزیه و تحلیل آن ها، شاخص های ارزیابی تامین کنندگان در 5 بعد، 19 زیربعد و 112 جز طبقه بندی شد و با استفاده از روش آنتروپی شانون، به تعیین ضریب اثر آن ها پرداخته شد.یافته ها: نتایج نشان داد که شاخص های قیمت، کیفیت، تحویل به موقع، درآمد، ساختار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت انرژی، مدیریت محیط زیست، مشتری مداری و مدیریت سبز به عنوان اثر گذارترین شاخص ها در ارزیابی تامین کنندگان تعیین گردیدند.اصالت/ارزش افزوده علمی: انتخاب و ارزیابی تامین کننده نقش مهمی در ایجاد زنجیره تامین موثر دارد. روند تولید در طول سال ها از تولید اکثر محصولات، به برون سپاری لوازم جانبی اصلی تغییر یافته است. بدیهی است که تامین کنندگان نقشی اساسی در تولید یک محصول داشته باشند. تولید کننده باید هنگام انتخاب تامین کننده دقت لازم را داشته باشد. ازاین رو یک مساله مهم شناسایی، ارزیابی و انتخاب تامین کننده است. نتایج پژوهش نشان داد که با شناسایی و ارزیابی شاخص های تامین کنندگان زنجیره تامین شرکت ها می توانند مزیت رقابتی زیادی را به دست بیاورند.
۴.

شکل گیری جامعه تجارت بین المللی بر اساس نظریه شبکه و وابستگی به منابع

کلید واژه ها: جوامع تجاری نظریه وابستگی به منابع نظریه شبکه تجارت بین المللی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 831 تعداد دانلود : 933
هدف: جوامع تجاری به طور معناداری موجب ارتقا تجارت آزاد و امنیت تجاری می شود به گونه ای که پیوستن به جامعه تجاری برای توسعه بلندمدت آن ها ضروری است؛ بنابراین هدف تحقیق شکل گیری جامعه تجارت بین المللی بر اساس نظریه شبکه و وابستگی به منابع در نظر گرفته شد.روش شناسی پژوهش: از کشورهایی که به تجارت بین المللی می پردازند و بر اساس داده های قابل دسترس از پایگاه داده Comtrade سازمان ملل در یک دوره زمانی 1398-1384، بیست کشور به عنوان نمونه انتخاب گردید.یافته ها: نتایج نشان داد: 1- عامل شریک تجاری تاثیر مثبتی بر شکل گیری جوامع تجاری بین المللی دارد یعنی زمانی که کشوری با تعداد زیادی از شرکای تجاری همکاری می کند یا موقعیت برتر در شبکه تجارت بین المللی داشته باشد، احتمال بیش تری دارد که کشورهای دیگر جامعه یکسانی با آن کشور تشکیل دهند، 2- وقتی که کشوری خود را وابسته به منابع کشورهای دیگر می داند، احتمال شکل گیری جامع ه ای مشابه با دیگر کشورها افزایش پیدا می کند و 3- موقعیت در شبکه نقش مثبتی در تنظیم روابط مابین وابستگی به منابع و جامعه تجارت بین المللی ایفا می کند.اصالت/ارزش افزوده علمی: کشورهایی که بر اساس عامل آزادی اقتصادی و تنوع کشور واردکننده، می توانند تجارت منابع را تقویت کنند، می توانند وابستگی خود به دیگر کشورها را کاهش دهند.
۵.

استفاده از مدل های تصمیم گیری چند معیاره در بررسی عوامل کلیدی موفقیت در بازاریابی و برندینگ مکانی در فضای غیر قطعی

کلید واژه ها: مدل های تصمیم گیری چند معیاره برندینگ بازاریابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 584 تعداد دانلود : 215
هدف: در فضای کسب و کار امروزی نقش بازاریابی و مدیریت برند دارای اهمیت بالایی می باشد. مطالعات نشان می دهد که مهارت بسیار بالا و جذاب صاحبان کسب و کارها با توانایی آن ها در ایجاد و مدیریت برند شناخته می شود. به همین دلیل برند ها از مهم ترین دارایی های مشهود سازمان می باشد. یکی از نمونه های بارز بازاریابی، بازاریابی مکانی است. در این  نوع بازاریابی، هدف ایجاد هویت برند در خصوص یک محل جغرافیایی خاص می باشد. برای یک بازاریابی و برندینگ مکانی موفق باید عوامل کلیدی موفقیت شناسایی شوند. عوامل کلیدی مختلفی برای موفقیت بازاریابی مکانی و برندینگ مکانی وجود دارد. هدف از این تحقیق، شناسایی و بررسی میزان تاثیر هر یک از این عوامل کلیدی موفقیت می باشد.روش شناسی پژوهش: برای این منظور با استفاده از نظر خبرگان 5 عامل کلیدی موفقیت انتخاب شدند. جامعه آماری این تحقیق شرکت های معتبر مشاور بازاریابی و برندینگ کشور در نظر گرفته شد که نهایتا 35 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق به منظور رتبه بندی عوامل 5 گانه کلیدی موفقیت از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی بهره گرفته شد.یافته ها: نتایج نشان داد در میان عوامل پنج گانه «چشم انداز و تحلیل استراتژیک» و «گروه های برنامه ریزی» بیش ترین میزان تاثیر را بر موفقیت بازاریابی و برندینگ مکانی دارند.اصالت/ارزش افزوده علمی: در پژوهش حاضر حوزه بازاریابی مکان و برندینگ مکانی و عوامل کلیدی موفقیت در بازاریابی مورد مطالعات قرار گیرد.
۶.

بررسی رابطه بین ابعاد رهبری معنوی و انگیزش شغلی از دید کارکنان آموزش وپرورش شهرکرد

نویسنده:

کلید واژه ها: رهبری معنوی انگیزش شغلی کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 370 تعداد دانلود : 479
هدف: رهبران با استفاده از نشانگرهای معنویت در سازمان یا گروه، هم یک نوع انگیزش درونی برای انگیزش بیرونی کارکنانش فراهم می کنند. رهبران معنوی و ارزش مدار به وظایف و فعالیت های پیروان در سازمان یا گروه، به وسیله مرتبط کردن آن ها به ارزش های عمیق درونی شان عمق می بخشد. هدف این تحقیق بررسی رابطه ابعاد رهبری معنوی و انگیزش شغلی کارکنان آموزش وپرورش شهرکرد بوده است.روش شناسی پژوهش: جامعه آماری کلیه کارکنان آموزش وپرورش شهرستان شهرکرد در سال 1399-1398 بوده که با روش طبقه بندی متناسب با حجم، تعداد 335 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه ی استاندارد انگیزش شغلی هربرت و پرسشنامه اصلاح شده رهبری معنوی از فرای[21]  بود.یافته ها: بین هفت بعد رهبری معنوی (چشم انداز، عشق به نوع دوستی، ایمان به کار، معناداری در کار و عضویت سازمانی) با انگیزش شغلی کارکنان آموزش وپرورش رابطه معناداری وجود دارد، اما بین دو بعد دیگر رهبری معنوی یعنی تعهد سازمانی و بازخورد عملکرد با انگیزش کارکنان رابطه وجود ندارد. درواقع، هرچه در جو یک سازمان آموزشی مولفه های رهبری معنوی در سطح بالاتری در امور اعمال شود و تصمیم ها، رویه ها، سیاست ها و رسالت های آموزشی بر مبنای بعد رهبری معنوی تدوین و اجرا شود، میزان انگیزش شغلی در نزد کارکنان این سازمان آموزشی بیش تر خواهد بود.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج حاصل از این پژوهش می تواند مورداستفاده مدیران، کارشناسان و پژوهشگران قرار گیرد.
۷.

بررسی رابطه علیت بین فقر و فساد در کشورهای خاورمیانه (رهیافت علیت گرنجر، گرنجر- هشیائو، تودا و یاماماتو در داده های تابلویی)

کلید واژه ها: فقر فساد علیت گرنجر علیت گرنجر - هشیائو تودا و یاماماتو

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 510 تعداد دانلود : 860
هدف: هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه علیت بین فقر و فساد در کشورهای خاورمیانه طی سال های 1398-1390 با استفاده از آزمون علیت گرنجر، گرنجر-هشیائو، تودا و یاماماتو در داده های تابلویی (Panel Data) می باشد.روش شناسی پژوهش: جامعه آماری موردمطالعه در این تحقیق شامل کشورهای عضو خاورمیانه است. اطلاعات پانل دیتا در مورد این کشورها از منابع معتبر بین المللی، از جمله بانک جهانی جمع آوری شده است که با استفاده از نرم افزار Eviews مورد آزمون قرار گرفت. متغیرهای استفاده شده در این تحقیق شامل فقر نسبی، فساد، متغیرها تولید ناخالص داخلی، نیروی کار، سرمایه گذاری عمرانی، نرخ تورم، نرخ بیکاری و نرخ رشد دستمزد می باشند.یافته ها: نتایج مطالعه حاکی از بین متغیر فقر و فساد در کشورهای خاورمیانه، یک رابطه علیت یک طرفه از سوی فقر به فساد در کشورهای خاورمیانه برقرار است به این معنا که با افزایش فقر، فساد افزایش پیدا می کند. این رابطه علیت یک طرفه در هر دو رویکرد علیت تایید می شود.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج نشان داد که دولت با ارایه آموزش های صحیح می تواند از بروز خیلی از فساد ها جلوگیری کند و هم چنین با ایجاد پایگاه های آموزشی در سطح کشورها و دسترسی آسان به آن برای عموم مردم به هوشیاری مردم اضافه کند. سپس توجه و بررسی مشکلات همه طبقات مردم نه فقط بررسی مشکلات قشر خاصی از مردم و حل مشکلات تا حد امکان باعث ایجاد انگیزه در مردم شده که کم تر به سمت و سوی فساد بروند و با دادن کمک های بلاعوض به قشر های ضعیف جامعه تا حدی از بروز این مشکلات جلوگیری نماید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴