چشم انداز حسابداری و مدیریت

چشم انداز حسابداری و مدیریت

چشم انداز حسابداری و مدیریت دوره 6 بهار 1402 شماره 80 (جلد 3)

مقالات

۱.

تاثیر ساختار مالکیت بر مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: مدیریت سود ساختار مالکیت مالکیت نهادی مالکیت مدیریتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 551 تعداد دانلود : 747
تاثیر ساختار مالکیت بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران سود به عنوان یکی از اساسی ترین و مهم ترین اقلام صورت های مالی در تصمیم گیری های مالی و اقتصادی محسوب می شود که توسط افراد بسیاری مورد توجه قرار می گیرد. اما گاهی اوقات مدیران به دلیل حداکثر کردن منافع خود، ممکن است سود را طوری گزارش کنند که با هدف تأمین منافع عمومی استفاده کنندگان مغایرت داشته باشد. به مجموعه اقداماتی که مدیران در جهت آراستن اطلاعات برای دستیابی به اهداف خاص انجام می دهند، مدیریت سود اطلاق می شود. بر اساس مطالب ذکرشده هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر ساختار مالکیت بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. به منظور دستیابی به هدف کلی پژوهش سه فرضیه تدوین و با استفاده از روش حذف سامانمند نمونه ای متشکل از 114 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1390 لغایت 1396 انتخاب گردید. از اقلام تعهدی اختیاری به عنوان معیاری برای مدیریت سود در نظر گرفته شد و از مدل تعدیل شده جونز برای برآورد اقلام تعهدی اختیاری استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از مدل رگرسیونی چند متغیره به روش آماری داده های ترکیبی انجام شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان دهنده اثر منفی و معنادار مالکیت نهادی و مدیریتی بر مدیریت سود و همچنین اثر مثبت و معنادار مالکیت شرکتی بر مدیریت سود می باشد.
۲.

بررسی تاثیر درجه اهرم عملیاتی بر ارزش افزوده بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: ارزش افزوده شرکت درجه اهرم عملیاتی سودآوری شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 59 تعداد دانلود : 247
کارایی عملیاتی و شایستگی سرمایه گذاری را می توان در ارزش افزوده بازار منعکس کرد. از این رو، ارزش افزوده بازار معیار مناسبی برای کارایی و اثربخشی شرکت است. درجه اهرم عملیاتی بر عملکرد شرکت و همچنین ارزش شرکت تأثیر می گذارد. ارزش افزوده بازار بهتر از سایر معیارهای سنتی است که برای اندازه گیری عملکرد شرکت در بسیاری از جنبه ها استفاده می شود. ارزش افزوده بازار با کاهش هزینه نمایندگی، تصمیم گیری را افزایش می دهد، که منجر به تصمیم گیری سریعتر توسط مدیریت می شود. از این رو با توجه به مطالب فوق این تحقیق به دنبال بررسی این موضوع است که آیا درجه اهرم عملیاتی بر ارزش افزوده بازار شرکت ها تأثیر دارد؟ جامعه آماری تحقیق 120 شرکت120 شرکت؛ شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. همچنین قلمرو زمانی شامل 7 سال متوالی از سال 1394 تا 1400 است با توجه به نتایج آزمون فرضیه متغیر درجه اهرم عملیاتی رابطه معناداری و مستقیمی با ارزش افزوده بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دارد یعنی به عبارتی، با افزایش درجه اهرم عملیاتی شرکت ها، ارزش افزوده آن شرکت نیز افزایش پیدا می کند.
۳.

بررسی نظریات شفافیت مالی و کیفیت نهادی در صنعت بانکداری

کلید واژه ها: شفافیت مالی کیفیت نهادی بانکداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 782
ادبیات مالی نشان می دهد که شفافیت در بازار مالی، علاقه و رفاه سرمایه گذاران بازار مالی و سیستم مالی را در کل ارتقا می دهد .به طور تجربی بیان شده است که شفافیت در بخش مالی باعث افزایش اعتماد سرمایه گذاران به سیستم مالی، کاهش هزینه های مالی، کاهش محدودیت های تخصیص اعتبار می شود. و با کاهش ریسک اعتباری، ثبات سیستم مالی را افزایش می دهند.شفافیت اطلاعات، رکن اساسی اعتماد سرمایه گذاران محسوب می شود. هر چه قدر شفافیت اطلاعات بیشتر شود، میزان اعتماد سرمایه گذاران بیشتر شده و سرمایه گذاران به بانک هایی اعتماد بیشتری خواهند کرد که اطلاعات بیشتری در ارتباط با نوسانات سرمایه انتشار دهند. افشای اطلاعات بانکی، شفافیت اطلاعاتی را افزایش داده و در گذر زمان باعث افزایش میانگین شاخص قیمت و در نهایت باعث افزایش، حاشیه سود مثبت بانکها خواهد شد.
۴.

بررسی رابطه بین محافظه کاری مشروط و مسئولیت اجتماعی

کلید واژه ها: مسئولیت پذیری اجتماعی محافظه کاری مشروط بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 761 تعداد دانلود : 376
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین محافظه کاری مشروط و مسئولیت اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور در این پژوهش چهار معیار میزان افشای اطلاعات مربوط به روابط کارکنان، میزان افشای اطلاعات مربوط به مشارکت اجتماعی، معیارمیزان افشای اطلاعات مربوط به تولید و میزان افشای اطلاعات مربوط به محیط زیست برای مسئولیت پذیری اجتماعی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند. جامعه آماری پژوهش حاضر با توجه به موضوع و کاربرد آن شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. بدین منظور تعداد 87 شرکت در بین سالهای 1394 - 1398 انتخاب گردید. در این پژوهش از تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش داده های ترکیبی با اثرات ثابت برای بررسی فرضیه ها استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که رابطه مثبت و معناداری بین محافظه کاری مشروط و معیارهای مسئولیت پذیری اجتماعی وجود دارد.
۵.

ارتباط بین ویژگی های کمیته حسابرسی و کیفیت گزارشگری مالی با تأکید بر استقلال هیئت مدیره

کلید واژه ها: کیفیت کمیته حسابرسی کیفیت گزارشگری مالی استقلال هیأت مدیره

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 934 تعداد دانلود : 457
محصول نهایی فرآیند حسابداری، گزارشگری مالی می باشد که طی سال های اخیر با چالش هایی همراه بوده است. به منظور افزایش کیفیت اطلاعات حسابداری نزدیک نیم قرن است نهادهای قانونگذار مالی سعی در اشاره به جایگاه کمیته حسابرسی داشتند چرا که کمیته حسابرسی به عنوان رابط بین تهیه کنندگان اطلاعات و حسابرسان نقش اساسی را در کنترل فعالیت های مالی داشته است. علاوه بر این نظام راهبری شرکتی استقلال اعضای هیئت مدیره را دیگر عامل تاثیرگذار در کیفیت گزارشگری مالی می داند. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط کیفیت کمیته حسابرسی با کیفیت گزارشگری مالی با تأکید بر استقلال هیأت مدیره می باشد. برای دستیابی به اهداف و فرضیه های پژوهش جامعه آماری شامل دو نمونه متفاوت با تعداد 114 شرکت برای دوره زمانی 1391-1397 مورد بررسی قرار گرفت. برای اندازه گیری کیفیت گزارشگری مالی از مدل کاسنیک(1999) استفاده گردید. معیارهای مورد استفاده برای سنجش کیفیت کمیته حسابرسی شامل استقلال اعضای کمیته، تخصص مالی رئیس کمیته و تخصص مالی اعضای کمیته می باشد. استقلال هیأت مدیره نیز از طریق تقسیم اعضای غیرموظف به کل اعضای هیأت مدیره اندازه گیری شد. جهت آزمون فرضیه ها از تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزار Stataاستفاده گردید. در این مطالعه دو فرضیه اصلی مطرح گردید و نتایج نشان داد از کیفیت کمیته حسابرسی فقط استقلال اعضای کمیته حسابرسی می تواند با کیفیت گزارشگری مالی ارتباط(مستقیم) داشته باشد.
۶.

تاثیر نسبت نقدینگی و بازده حقوق صاحبان سهام بر نرخ سود تضمین شده سپرده بانک های بورسی و فرابورسی

کلید واژه ها: نسبت نقدینگی بازده حقوق صاحبان سهام نرخ سود تضمین شده سپرده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 847 تعداد دانلود : 872
هدف این تحقیق تاثیر نسبت نقدینگی و بازده حقوق صاحبان سهام بر نرخ سود تضمین شده سپرده بانکها بوده است. قلمرو مکانی این تحقیق بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سال های بین 1396 تا 1400 بوده است. تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد، چنانچه طبقه بندی انواع تحقیقات بر اساس ماهیت و روش را مدنظر قرار گیرد، روش تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی قرار داشته و از نظر روش نیز در دسته تحقیقات علی محسوب می گردد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها و اطلاعات، از روش کتابخانه ای استفاده شد. در بخش داده های پژوهش از طریق جمع آوری داده های شرکت های نمونه با مراجعه به صورت های مالی، یادداشت های توضیحی و ماهنامه بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت. بر اساس روش نمونه گیری هدفمند تعداد 20 بانک به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور توصیف و تلخیص داده های جمع آوری شده از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. به منظور تحلیل داده ها ابتدا پیش آزمون های ناهمسانی واریانس، آزمون F لیمر، آزمون هاسمن و آزمون جارک – برا و سپس از آزمون رگرسیون چند متغیره برای تایید و رد فرضیه های تحقیق (نرم افزار ایویوز) استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد نسبت نقدینگی بر نرخ سود تضمین شده سپرده بانکها تاثیرگذار است. بازده حقوق صاحبان سهام بر نرخ سود تضمین شده سپرده بانکها تاثیرگذار است.
۷.

بررسی رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سرمایه اجتماعی در بورس اوراق بهادار تهران

نویسنده:

کلید واژه ها: نعطاف پذیر ی اقتصادی مالی سرمایه اجتماع ی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 810 تعداد دانلود : 170
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سرمایه اجتماعی در بورس اوراق بهادار تهران در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش از نوع کاربردی و نیمه تجربی بوده و روش به کار گرفته شده از نوع پس فاکتوری است. برای این منظور یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی در پژوهش تعریف شد. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش، از معیار آماری تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است. نوع داده های مورد استفاده برای آزمون فرضیه های تحقیق مربوطه، داده های تابلویی بود. جامعه نمونه پژوهش شامل 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به روش نمونه گیری در دسترس است که داده های آنها طی سال های 1393 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین انعطاف پذیری مالی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
۸.

بررسی رابطه مسئولیت پذیری اجتماعی و هزینه حقوق صاحبان سهام با توجه به نقش میانجیگری ریسک عملیاتی

کلید واژه ها: مسئولیت پذیری اجتماعی هزینه حقوق صاحبان سهام ریسک عملیاتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 251 تعداد دانلود : 123
مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی به یک دغدغه مهم در مدیریت شرکت ها در سراسر دنیا تبدیل شده است و به طور گسترده ای نیز در بازارهای نوظهور اجرا می شود. از این رو با بررسی پیامدهای اقتصادی فعالیت های مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و سازوکارهای اساسی آن می توان دلیل توجه شرکت ها به مسئولیت پذیری اجتماعی را پیدا کرد. در این راستا این مطالعه به بررسی رابطه مسئولیت پذیری اجتماعی و هزینه حقوق صاحبان سهام با توجه به نقش میانجیگری ریسک عملیاتی پرداخته است. مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی همبستگی محسوب می شود. در این مطالعه با گردآوری داده های نمونه ای مشتمل بر 153 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1392 تا 1399 به ارزیابی روابط پرداخته شده است. داده های مورد نیاز از صورت های مالی حسابرسی شده و گزارش های عملکرد سالانه که در سایت کدال و آرشیو بورس اوراق بهادار تهران موجود است، گردآوری شده اند. به منظور آزمون فرضیه ها پس از اجرای تکنیک های اقتصادسنجی انتخاب مدل، از رگرسیون اثرات ثابت و به منظور آزمون فرضیه میانجیگری از شروط بارون و کنی و آزمون سوبل استفاده شده است. همچنین، نرم افزار آماری ایویوز برای آزمون فرضیه ها مورد استفاده قرار گرفته است. یافته های این مطالعه نشان می دهد که مسئولیت پذیری اجتماعی تاثیر منفی و معناداری بر هزینه حقوق صاحبان سهام و ریسک عملیاتی شرکت ها دارد و همچنین ریسک عملیاتی به طور کامل و معناداری تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر هزینه حقوق صاحبان سهام را میانجیگری می کند؛ به این معنا که مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق کاهش ریسک عملیاتی، منجر به کاهش هزینه حقوق صاحبان سهام می شود.
۹.

ارائه مدل ارزش شرکت براساس نسبت های مالی، سرمایه فکری و سیاست تقسیم سود

کلید واژه ها: ارزش شرکت نسبت های مالی سرمایه فکری سیاست تقسیم سود

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 539 تعداد دانلود : 527
هدف این پژوهش ارائه مدل ارزش شرکت براساس نسبت های مالی، سرمایه فکری و سیاست تقسیم سود بوده است. قلمرو مکانی این پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی بین سال های 1396 تا 1400 بوده است. روش پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت در زمره پژوهش ها توصیفی قرار داشته و از نظر روش نیز در دسته پژوهش های علت معلولی محسوب می گردد. در بخش داده های پژوهش از طریق جمع آوری داده های شرکت های نمونه با مراجعه به صورت های مالی، یادداشت های توضیحی و ماهنامه بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت. بر اساس روش حذف سیستماتیک تعداد 107 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور توصیف و تلخیص داده های جمع-آوری شده از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان داد بین نسبت های مالی با ارزش شرکت رابطه معنادار وجود دارد. بین سرمایه فکری با ارزش شرکت رابطه معنادار وجود دارد. سیاست تقسیم سود بر رابطه بین نسبت های مالی با ارزش شرکت تاثیرگذار است. سیاست تقسیم سود بر رابطه بین سرمایه فکری با ارزش شرکت تاثیرگذار است.
۱۰.

بررسی تاثیر حسابداری سبز در هوشمند سازی و توسعه پایدار شهری

کلید واژه ها: حسابداری سبز هوشمند سازی توسعه پایداری شهری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 430 تعداد دانلود : 79
رشد فزاینده جمعیت جهان و گرایش عمده به سوی شهر نشینی، آثار فاجعه آمیزی بر محیط و فضاهای شهری داشته است. این پژوهش با هدف صرفه جویی در منابع، زمان و انرژی در شهرها، به تبیین مفهوم حسابداری سبز در سازمان و تاثیر آن برهوشمند سازی و توسعه پایدار شهری و حفاظت از محیط زیست انجام می گیرد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شهرداری شهر جدید صدرا می باشد که تعداد 340 تن برآورد شد که نمونه مورد استفاده تعداد 181 نفر مشخص گردید ولی به دلیل اینکه تمامی پرسشنامه ها ممکن است کامل و درست پر نشود تعداد 230 پرسشنامه توزیع و در نهایت تعداد 208 پرسشنامه قابل استفاده برای تجزیه و تحلیل فرضیات مورد استفاده قرار گرفت؛ و نتایج تجزیه تحلیل با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفت. یافته های این تحقیق نشان میدهد نیاز و هزینه اصلی شهرهای هوشمند، ایجاد زیرساخت های شهری گسترده ای است که نه تنها از منظر اقتصادی سودآوری و بهینه سازی را به همراه دارند، بلکه کیفیت زندگی شهروندان را به طور مطلوب ارتقاء می دهند که این موارد باعث استفاده و بهره بیشتر سازمان ها از حسابداری سبز می شود از بررسی جدول نهایی که نتایج تحقیق در آن منعکس شده است مشاهده می شود که حسابداری سبز بر هوشمندسازی شهر جدید صدرا تاثیر مثبت و معنی دار دارد همچنین حسابداری سبز بر توسعه پایدار شهری تاثیر معنی دار و مثبت دارد و از سوی دیگر هوشمندسازی شهری بر توسعه پایدار شهری رابطه معنی دار و مثبت دارد.
۱۱.

بررسی تاثیر اعتمادبه نفس مدیران و تصدی حسابرس بر حق الزحمه حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: اعتمادبه نفس مدیران تصدی حسابرس حق الزحمه حسابرسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 165 تعداد دانلود : 324
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر اعتمادبه نفس مدیران و تصدی حسابرس بر حق الزحمه حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جهت انجام این پژوهش تعداد 116 شرکت برای یک دوره 7 ساله بین سال های 1392 تا 1398 در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان جامعه آماری بررسی گردید. فرضیات پژوهش با استفاده از روش رگرسیون پانل دیتا و رگرسیون ترکیبی در نرم افزار EViews10 تجزیه وتحلیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل فرضیه ها با استفاده از روش تخمین حداقل مربعات تعمیم یافته نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد اعتمادبه نفس کاذب مدیرعامل تأثیر معناداری بر حق الزحمه حسابرسی شرکت ندارد. تصدی حسابرس تأثیر مثبت و معناداری بر حق الزحمه حسابرسی شرکت دارد، لذا با افزایش تصدی حسابرس، حق الزحمه حسابرسی شرکت افزایش می یابد. تصدی حسابرس بر رابطه میان اعتمادبه نفس کاذب مدیرعامل و حق الزحمه حسابرسی شرکت نقش تعدیل کننده ندارد.
۱۲.

بررسی تأثیر دوره تصدی حسابرسی بر عدم تقارن اطلاعاتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: دوره تصدی حسابرسی تخصص حسابرس استقلال حسابرس عدم تقارن اطلاعاتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 414 تعداد دانلود : 807
یکی از شاخص هایی که عدم تقارن اطلاعاتی را بهبود می بخشد، دوره تصدی حسابرس است. بنابراین در این مطالعه تاثیر دوره تصدی حسابرس بر عدم تقارن اطلاعاتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران بررسی شده است. انگیزه اصلی انجام این تحقیق، در خصوص کاهش عدم تقارن اطلاعاتی براثر افزایش دوره تصدی حسابرس در شرکت ها بوده است. هدف از تحقیق تعیین این موضوع است که آیا مدت حضور حسابرس در شرکت ها عدم تقارن اطلاعاتی را تحت تاثیر قرار می دهد یا خیر. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی بوده و روش تحقیق از نوع علی پس رویدادی می باشد. برای آزمون فرضیه های تحقیق تعداد 101 شرکت از بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1393-1400 انتخاب شده اند. در تحقیق حاضر به منظور کاهش خطای اندازه گیری دوره تصدی حسابرس از اطلاعات مالی چهار دوره قبل از دوره زمانی تحقیق نیز استفاده شده است. با بهره گیری از تحلیل رگرسیون خطی چند گانه، نتایج تحقیق دلالت بر تاثیر دوره تصدی حسابرس بر عدم تقارن اطلاعاتی دارد. بنابراین افزایش در دوره تصدی حسابرسی، عدم تقارن اطلاعاتی نسبت به اطلاعات ارائه شده توسط واحد تجاری را کاهش می دهد که این یافته، دیدگاه تخصص حسابرس را تایید و نگرانی در خصوص دیدگاه استقلال حسابرس را برطرف می نماید.
۱۳.

جایگاه پاسخگویی در بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد

کلید واژه ها: پاسخگویی بودجه ریزی عملکرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 581 تعداد دانلود : 901
پاسخگویی در بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد نقش مهمی دارد. در این پژوهش به بررسی جایگاه پاسخگویی در بودجه-ریزی مبتنی بر عملکرد می پردازیم. این مقاله به بررسی نقش و اهمیت پاسخگویی در بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد می پردازد. ابتدا، مفهوم بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و اهداف آن مورد بررسی قرار می گیرد. سپس، نقش پاسخگویی در ارزیابی عملکرد و پیشرفت در رسیدن به اهداف بودجه ای تشریح می شود. در ادامه، پاسخگویی به عنوان یک ابزار برای تحلیل اختلافات بین عملکرد و بودجه مورد بررسی قرار می گیرد. تحلیل این اختلافات کمک می کند تا دلایل عدم تطابق شناسایی شده و تصمیمات مناسب برای بهبود عملکرد اتخاذ شوند. بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد یک فرآیند است که در آن بر اساس اهداف و اقدامات مشخص، بودجه ها تعیین می شوند و سپس عملکرد و پیشرفت در رسیدن به اهداف ارزیابی می شوند.در این فرآیند، پاسخگویی به معنای تحلیل و ارزیابی نتایج و عملکرد براساس بودجه های تعیین شده است. با این رویکرد، جایگاه پاسخگویی می تواند شامل موارد: 1- ارزیابی عملکرد 2- تحلیل اختلافات 3- گزارشگری و 4- بهسازی بودجه باشد. در صورتی که نتایج نشان دهد بودجه ها نیاز به بهسازی و تغییر دارند، پاسخگویی شامل ارائه پیشنهادات و توصیه ها برای بهبود بودجه ریزی و تغییرات لازم است. بهبود و تغییرات لازم در بودجه ها، با استفاده از پاسخگویی مناسب و ارائه پیشنهادات مناسب، می تواند به بهبود کارایی و تحقق اهداف بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد کمک کند. با تحلیل جایگاه پاسخگویی در بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، می توان بهبود فرآیند بودجه بندی و دستیابی به اهداف سازمان را تسهیل کرد.
۱۴.

اثر رقابت در بازار محصول بر استراتژی تدافعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: رقابت در بازار محصول استراتژی تجاری استراتژی تدافعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 434 تعداد دانلود : 880
استراتژی رقابتی مناسب می تواند به یک مزیت رقابتی منتج شود و برای دستیابی به یک مزیت رقابتی نیز باید یک استراتژی رقابتی تدوین شود. انتخاب استراتژی رقابتی مناسب، کار پیچیده و حتی مخاطره آمیزی است. تصمیم گیری در زمینه تدوین استراتژی ها، سازمان را متعهد می کند تا برای دوره ای طولانی، محصولات خاصی را تولید کند، در بازارهای خاصی به فعالیت بپردازد و از منابع و فناوری های شناخته شده ای استفاده کند. بر این اساس، سازمان ها می کوشند تا با تدوین استراتژی های مناسب، در عرصه پویای رقابت به بقا و رشد خود ادامه دهند از این رو هدف این تحقیق بررسی این موضوع است که آیا رقابت در بازار محصول بر استراتژی تدافعی تجاری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر دارد؟ که با استفاده از 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1394 تا 1400 و با نمونه مشتمل بر 120 شرکت و همچنین با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره انجام پذیرفت. که نتایج یافته های تحقیق نشان داد رقابت در بازار محصول بر استراتژی تدافعی تجاری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارد.
۱۵.

تاثیر عدم قطعیت اقتصادی بر سودآوری و قابلیت پیش بینی سود در بانکهای بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: عدم قطعیت اقتصادی سودآوری قابلیت پیش بینی سود

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 218 تعداد دانلود : 744
کارایی بازارهای اوراق بهادار منوط به افشاء اطلاعات عمومی، شامل اطلاعات ارائه شده در مورد سود واحد اقتصادی است. در همین راستا نخستین عاملی که تمام سرمایه گذاران باید مدنظر قرار دهند شرایط نااطمینانی است. سرمایه گذاران با این امید دارایی ها را خریداری می کنند که انتظار دارند در طول چند دوره بعد بازده کسب کنند. با افزایش نااطمینانی سیاست اقتصادی، بسیاری از بانکها و شرکتها تغییرات عمده ای در رویه های افشاء اطلاعات خود ایجاد می کنند. بنابراین این پژوهش به بررسی تاثیر عدم قطعیت اقتصادی بر سودآوری و قابلیت پیش بینی سود در بانکهای بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این پژوهش تعداد 14 بانک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1400-1391 بررسی شده است. جهت آزمون فرضیه ها از رگرسیون پولد استفاده شده، یافته های پژوهش نشان می دهد که عدم قطعیت اقتصادی بر نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت تغییرات سود خالص و قابلیت پیش بینی سود تاثیر منفی و معناداری دارد.
۱۶.

تاثیر افشای پایداری شرکت بر هزینه حقوق صاحبان سهام و ریسک غیر سیستماتیک

کلید واژه ها: گزارشگری پایداری ریسک هزینه حقوق صاحبان سهام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 143 تعداد دانلود : 657
توجه به گزارشگری پایداری در سال های اخیرا توجه فزاینده ای به خود جلب کرده است. گزارشگری پایداری در یک تعریف کلی شامل افشای اطلاعات مالی و غیر مالی است. یکی از مهم ترین عوامل موثر بر ریسک شرکت ها و هزینه های تامین مالی آن ها، عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه های نمایندگی است. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر افشای پایداری شرکت بر هزینه حقوق صاحبان سهام و ریسک غیر سیستماتیک است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت تحلیلی می باشد. برای جمع آوری داده های آن از صورت های مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران و برای تحلیل آن ها از نرم افزار ایویوز نسخه 10 استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش 105 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1395 الی 1400 می باشد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که بین افشای پایداری و هزینه حقوق صاحبان سهام و ریسک غیر سیستماتیک رابطه منفی و معناداری وجود دارد. به این معنی که با افزایش افشای پایداری، ریسک غیر سیستماتیک و هزینه حقوق صاحبان سهام کاهش پیدا می کند.
۱۷.

تاثیر حاکمیت شرکتی بر رابطه بین عملکرد پایداری شرکت و سیاست های تقسیم سود

کلید واژه ها: حاکمیت شرکتی پایداری شرکت سیاست های تقسیم سود

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 390 تعداد دانلود : 56
توجه به مشارکت های اجتماعی اخیراً در پژوهش های تجربی و ادبیات نظری توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در دهه اخیر توجه شرکت ها از بیشینه سازی ثروت سهامداران به سمت توجه به منافع تمامی ذینفعان سوق پیداکرده است. مشارکت های اجتماعی می تواند به جلب اعتماد جامعه و همچنین کاهش ریسک شرکت و بهبود حسن شهرت شرکت منتج گردد. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر حاکمیت شرکتی و درماندگی مالی بر رابطه بین عملکرد پایداری شرکت و سیاست های تقسیم سود است. است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت تحلیلی می باشد. برای جمع آوری داده های آن از صورت های مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران و برای تحلیل آن ها از نرم افزار ایویوز نسخه 10 استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش 105 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1395 الی 1400 می باشد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که با بین عملکرد پایداری و سیاست های تقسیم سود رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. اندازه هیات مدیره منجر به تضعیف رابطه یاد شده می شوند. استقلال هیات مدیره و دوگانگی وظایف مدیرعامل نیز تاثیر معناداری بر رابطه یاد شده ندارد.
۱۸.

تاثیر حاکمیت شرکتی و برخی ویژگی های شرکت بر به هنگام بودن صورت های مالی

کلید واژه ها: حاکمیت شرکتی ویژگی های شرکت به هنگام بودن صورت های مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 565 تعداد دانلود : 996
با توجه به اینکه نظام حاکمیت شرکتی به عنوان یک مکانیزم مهم در بازداری از ارائه اطلاعات غلط مالی مورد توجه می باشد.تمرکز مالکیت و به روزرسانی گزارش های مالی به موقع یک عنصر بسیار مهم است. چرا که اطلاعات زمانی برای کاربران مفید می باشد که در فرآیند تصمیم گیری بموقع در دسترس آنها باشد.که با توجه به قابل اتکا و اعتماد بودن صورت های مالی تصمیم گیری مالی خود اتخاذ نمایند.بر این اساس در این مقاله بررسی حاکمیت شرکتی و برخی ویژگی های شرکت بر موقع بودن صورت های مالی می پردازد. به منظور دستیابی به هدف کلی پژوهش دوازده فرضیه تدوین جامعه آماری در این پژوهش، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1397 تا پایان سال 1401 به مدت پنج سال بوده است. برای دستیابی به نتایج قابل اتکا، شرکت هایی که پس از سال 1397 وارد بورس شده یا در طی دوره پژوهش از بورس خارج شده اند در جامعه آماری قرار نگرفتند. افزون بر این، برای حصول به نمونه آماری مطلوب از روش حذف سیستماتیک استفاده شده است. تعداد نمونه آماری پژوهش 110 شرکت برآورد گردید. نتایج حاصل دال بر تأیید فرضیه های اول، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، نهم، یازدهم داشت.
۱۹.

تاثیر مشغله کمیته حسابرسی بر مدیریت سود

کلید واژه ها: مشغله کمیته حسابرسی مدیریت سود واقعی مدیریت سود تعهدی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 107 تعداد دانلود : 852
هدف این تحقیق تاثیر مشغله اعضای کمیته حسابرسی بر مدیریت سود می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش علی همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازه زمانی 5 ساله 1396 الی 1400 بوده است که از طریق نمونه گیری حذف سیستماتیک در مجموع شرکت مورد مطالعه قرار گرفتند. برای آزمون فرضیه های تحقیق از مدل رگرسیون تعمیم یافته و داده های ترکیبی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد بین مشغله حسابرسی و مدیریت سود واقعی و تعهدی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر در شرکتهایی که اعضای کمیته حسابرسی دارای چند سمت مدیریتی و اجرایی هستند مدیران شرکتها اقدام به رفتار فرصت طلبانه نموده و اقدام به مدیریت سود می نمایند.
۲۰.

تاثیر کمیته سرمایه گذاری بر اهرم مالی شرکت

کلید واژه ها: کمیته سرمایه گذاری ریسک اهرم مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 412 تعداد دانلود : 911
شرکت ها برای افزایش دارایی های نقدی خود سعی می کنند از مدیران با تجربه ای که کمیته سرمایه گذاری را تشکیل داد ه اند استفاده نمایند تا بدین وسیله بتوانند مسیرهای عملکرد و فعالیت های شرکت را بهتر انجام دهند و با اعتماد و اطمینان بیشتری در روند تصمیم گیری ها و اعمال اهداف سازمانی قدم بردارند. با توجه به مطالعاتی که احمد و همکاران در سال 2020 انجام داده اند، ویژگیهای کمیته سرمایه گذاری متغیری است که بر دارایی نقدی و رشد شرکت تأثیر میگذارد؛ این ویژگی ها را میتوان تجربیات، استقلال، تعداد جلسات و اندازه اعضای کمیته سرمایه گذاری در نظر گرفت بنابرا ین در این مقاله ما به بررسی تاثیر کمیته سرمایه گذاری بر اهرم مالی پرداختیم. به منظور دستیابی به هدف کلی پژوهش چهار فرضیه تدوین جامعه ی آماری مورد مطالعه ی این تحقیق، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که از سال 1397 یا قبل از آن در بورس تهران عضویت داشته اند می شود. نتایج نشان می دهد بین تجربیات کمیته سرمایه گذاری و اهرم مالی شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد. بین استقلال کمیته سرمایه گذاری و اهرم مالی شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد. بین تعداد جلسات کمیته سرمایه گذاری و اهرم مالی شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد. بین اندازه کمیته سرمایه گذاری و اهرم مالی شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۴