پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی

پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی

پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی سال 14 بهار 1401 شماره 1 (پیاپی 53) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تأثیر محافظه کاری شرطی و غیرشرطی بر سطح سرمایه گذاری آتی و ارزش سهام(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش سهام بازده سهام سرمایه گذاری محافظه کاری شرطی محافظه کاری غیرشرطی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 756 تعداد دانلود : 629
سرمایه گذاری به عنوان یکی از راه های مهم توسعه شرکت ها و جلوگیری از رکود و عقب ماندگی آنهاست، زمانی که سطح سرمایه گذاری های شرکت متناسب باسیاست های مالی و عملیاتی باشد، می تواند برای شرکت ارزش آفرینی کند و ارزش سهام یک شرکت را افزایش دهد. یکی از عوامل مؤثر بر این دو پارامتر، یعنی سطح سرمایه گذاری و ارزش سهامداران، معیار محافظه کاری است؛ بنابراین هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر محافظه کاری شرطی و غیرشرطی بر سطح سرمایه گذاری آتی و ارزش سهام است. در این راستا از اطلاعات مالی 129 شرکت برای دوره مالی 1387 تا 1395 به صورت داده های ترکیبی استفاده گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده های پژوهش از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که واحدهای تجاری که سطح بالایی از محافظه کاری شرطی را اعمال می کنند سطح پایین تری از سرمایه گذاری را انجام می دهند. همچنین واحدهای تجاری که سطح بالایی از محافظه کاری غیرشرطی را اعمال می کنند، سطح بالاتری از سرمایه گذاری دارند. دیگر یافته پژوهش حاکی از آن است که سطح محافظه کاری شرطی و غیرشرطی، تأثیر سرمایه گذاری شرکت بر روی ارزش سهام را تشدید می کند. نتایج این تحقیق از منظر تئوری قراردادی محافظه کاری و تئوری عدم تقارن اطلاعاتی قابل تبیین می باشد.
۲.

تأثیر عدم اطمینان محیطی بر پایداری سود(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: عدم اطمینان محیطی ضریب تغییرات فروش و پایداری سود

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 792 تعداد دانلود : 957
هدف این مقاله ، بررسی تأثیر عدم اطمینان محیطی بر پایداری سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای اندازه گیری عدم اطمینان محیطی از (ضریب تغییرات فروش پنج (5) سال گذشته) استفاده شده است. بدین منظور یک فرضیه برای بررسی این موضوع تدوین و داده های مربوط به 108 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی بین سالهای 1390 تا 1398 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. تعداد دادههای جمعآوری شده برای این پژوهش 972 سال- شرکت می باشد. الگوی رگرسیون پژوهش با استفاده از روش داده های ترکیبی با رویکرد تلفیقی، بررسی و آزمون شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که عدم اطمینان محیطی تأثیر منفی و معناداری بر پایداری سود دارد؛ بنابراین نتایج پژوهش حاکی از آن است که عدم اطمینان محیطی، با ایجاد محدودیت جدی برای شرکت و با اتخاذ استراتژی و تصمیمگیری ناصحیح مدیران و افزایش عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیریت و سهامداران موجب کاهش پایداری سود میشود.
۳.

تأثیر کیفیت پیش بینی مدیریت بر کارایی سرمایه گذاری با در نظر گرفتن نقش ساختار مالکیت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کیفیت پیشبینی مدیریت کارایی سرمایهگذاری مالکیت نهادی و تمرکز مالکیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 754 تعداد دانلود : 293
هدف این مقاله ، بررسی تأثیر کیفیت پیشبینی مدیریت بر کارایی سرمایهگذاری با در نظر گرفتن نقش تعدیلگری ساختار مالکیت است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این راستا، دادهه ای 129 شرکت در بازه زمانی سالهای 1388 الی 1397، با بهکارگیری مدل رگرسیون چندمتغیره مورد بررسی قرار گرفته است. دادهها از طریق سایت کدال و نرمافزار ره آورد نوین نسخه 3 استخراج و بهوسیله نرم افزار ایویوز نسخه 11 تجزیه وتحلیل شده است. قبل از برازش مدلهای پژوهش، با استفاده از آزمونهای F- لیمر و هاسمن، روش دادههای تابلویی با اثرات ثابت، برای آزمون مدلها انتخاب شد. پژوهش حاضر از نظر ماهیت، از نوع همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی است. در این پژوهش از مالکیت نهادی و تمرکز مالکیت، برای سنجش ساختار مالکیت، استفاده شده است. نتایج بیانگر این بود که دقت پیشبینی سود تأثیر مثبت و معنادار بر کارایی سرمایهگذاری دارد. بهعلاوه، مالکیت نهادی، تأثیر دقت پیشبینی سود بر کارایی سرمایهگذاری را تعدیل نمیکند؛ اما تمرکز مالکیت، تأثیر دقت پیشبینی سود بر کارایی سرمایهگذاری را تعدیل میکند.
۴.

تأثیر چارچوب عملی حرفه ای بین المللی بر اثربخشی حسابرسی داخلی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهنمودهای اجباری رهنمودهای مورد توصیه اکید چارچوب عملی حرفه ای بین المللی اثربخشی حسابرسی داخلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 878 تعداد دانلود : 925
سراغ از حسابرسی داخلی در فرایند اطمینان بخشی، به دست آوردن درکی درsت از شرایطی که سازمان در آن عمل می کند، شناسایی ذینفعان کلیدی و نیازهای آن ها و تعیین چگونگی تعریف راهبری سازمان است. با توجه به اینکه حسابرسان داخلی از رویکردهای متعدد، آزمون ها و روش های متفاوت برای ارزیابی راهبری در سازمان خود استفاده می کنند، ضمن ارائه تص ویری شفاف از آنچه حسابرسان داخلی بر اساس چارچوب های بین المللی برای ارزیابی های خود در پیش گرفته اند، میزان آشنایی و استفاده حسابرسان داخلی ایران از این موضوع در تدوین یک برنامه حسابرسی داخلی جامع و کارآمد سنجیده شود و نگرش حسابرسان داخلی ایران در ارائه ارزیابی رسمی از شیوه های راهبری سازمان مورد بررسی قرار دهد. هدف این مقاله بررسی تأثیرات رهنمودهای اجباری و مورد توصیه اکید در چارچوب عملی حرفه ای بین المللی بر اثربخشی حسابرسی داخلی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 247 نفر از حسابداران داخلی در مؤسسات حسابرسی خصوصی معتبر شاغل هستند انتخاب شد. تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. برای جمع آوری داده ها و اطلاعات از روش کتابخانه ای و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای بوده است. کلیه فرضیات در سطح معنی داری p<0.01 به روش pls مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهد رهنمودهای توصیه شده و اجباری در چارچوب چارچوب عملی حرفه ای بین المللی بر عملکرد حسابرسی داخلی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیرگذار است.
۵.

الگوی گزارشگری قسمت های عملیاتی در صنعت بانکداری ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: گزارشگری قسمت های عملیاتی صنعت بانکداری ایران نظریه داده بنیاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 580 تعداد دانلود : 462
گزارشگری قسمت های عملیاتی یکی از بخش های مهم و حیاتی گزارشگری مالی است. این اطلاعات هم برای استفاده کنندگان درون سازمانی و هم برای استفاده کنندگان برون سازمانی سودمند است. تاکنون در گزارشگری قسمت های عملیاتی دو رویکرد اصلی و مهم تحت عنوان رویکرد ریسک و بازده و رویکرد مدیریتی مورد توجه محققان و استانداردگذاران قرار گرفته است. هر یک از دو رویکرد مزبور نیز طرفداران و منتقدانی داشته است. با توجه به این انتقادها و ضعف ها، الگوهای یاد شده به ویژه در صنعت بانکداری ایران پاسخگوی نیاز استفاده کنندگان نیست؛ بنابراین هدف این تحقیق، طراحی و ارائه الگویی برای گزارشگری قسمت های عملیاتی در صنعت بانکداری ایران با توجه به فضای اقتصادی و نیز شرایط حاکم بر بازار و کسب وکار این صنعت است. در پژوهش حاضر از روش نظریه داده بنیاد برای دستیابی به هدف پژوهش استفاده شده است. نمونه ها از بین تهیه کنندگان، استفاده کنندگان و نیز ناظران صنعت بانکداری انتخاب شده است. تعداد نمونه ها نیز بر مبنای معیار اشباع نظری محک زده شده است. در نهایت تجزیه وتحلیل یافته های تحقیق منجر به طراحی الگویی شده که در آن نیاز استفاده کنندگان به عنوان متغیر علی و گزارشگری قسمت های عملیاتی در صنعت بانکداری ایران به عنوان مقوله مرکزی معرفی شده است. با توجه به شرایط زمینه ای و مداخله ای و راهبردهای پیشرو، ارتقای سودمندی گزارشگری مالی در صنعت بانکداری به عنوان پیامد الگوی طراحی شده اعلام شده است. نتایج این پژوهش می تواند مبنای مناسبی برای استانداردگذاران و مقرره گذاران به منظور تدوین نحوه افشای اطلاعات قسمت های عملیاتی در صنعت بانکداری ایران باشد.
۶.

تبیین الگوی مناسب قدرت ریسک پذیری سرمایه گذاران بر اساس ویژگی های شخصیتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: عدم روان رنجوری برون‏گرایی گشودگی به تجربه سازگاری با وجدان بودن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 456 تعداد دانلود : 645
عاملان اقتصادی بر خلاف نظریه های نئوکلاسیک منطقی نیستند و به خاطر ترجیحاتشان یا به دلیل خطاهای شناختی، کاملاً عقلایی رفتار نمی کنند. عوامل غیر عقلایی همچون ویژگی های شخصیتی، فرهنگ، دین و ایدئولوژی احساسات، نظرات دیگران و. از جمله عواملی هستند که نقش به سزایی در رفتار و عکس العمل افراد در موقعیت های مختلف تصمیم گیری دارند لذا هدف این پژوهش تبیین الگوی مناسب قدرت ریسک پذیری سرمایه گذاران بورس بر اساس ویژگی های شخصیتی با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی و مدلسازی معادلات ساختاری می باشد. این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و در دسته تحقیقهای علّی قرار دارد جامعه ی مورد پژوهش شامل خبرگان و سرمایهگذاران بوده که برای شناسایی شاخص ها از پرسشنامه 35 سؤالی استفاده شد که پس از تأیید روایی و پایایی جهت جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه وتحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی استفاده شده است. با توجه به تجزیه وتحلیل دادهها  یافته ها و اطلاعات آماری این پژوهش نشان می دهد که چهار بعد از زیر عاملهای شخصیت بر ریسک پذیری سرمایهگذاران تأثیر مثبت و معنادار دارد لذا می توان نتیجه گرفت بین شخصیت و ریسکپذیری سرمایه گذاران رابطه قوی وجود دارد؛ که در راستای نتایج پژوهش حاضر می باشد.
۷.

بررسی میزان آشنایی دانشجویان دکتری حسابداری با روش شناسی تحقیق در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: روش شناسی پژوهش حسابداری دانشجویان دکتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 116 تعداد دانلود : 12
با توجه به اهمیت اشراف پژوهشگران به روش شناسی پژوهش، جهت انجام پژوهش های بدیع و اثرگذار، پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان آشنایی دانشجویان دکتری با روش شناسی تحقیق در حسابداری است. این مقاله از نوع توصیفی پیمایشی و از حیث هدف از نوع کاربردی است. در راستای انجام این پژوهش، پرسشنامه ای 60 سؤالی در سال 1399 در خصوص میزان آشنایی 178 دانشجویان دکتری حسابداری ورودی 1396 دانشگاه های دولتی، آزاد و پردیس با روش شناسی استفاده شده است. روش نمونه گیری در مرحله اول به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای است که تعداد نمونه در هر طبقه (شامل سه طبقه دولتی، آزاد و پردیس) را مشخص می کند و در وهله دوم پرسشنامه با استفاده از نمونه گیری خوشه ای با رعایت نسبت ها در دانشگاه های انتخاب شده بین دانشجویان دکتری توزیع شده است. برای انجام این پژوهش از آزمون میانگین تک نمونه ای و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که میزان شناخت دانشجویان دکتری حسابداری از روش شناسی پژوهش در سطح ضعیف و غیر مطلوبی می باشد و میزان آشنایی دانشجویان دکتری حسابداری دانشگاه های دولتی نسبت به دانشگاه آزاد و پردیس بیشتر است.  یافته های این پژوهش لزوم تقویت بنیه پژوهشی دانشجویان حسابداری و توجه هرچه بیشتر به درس روش تحقیق در این رشته را مبین می سازد.
۸.

تأثیر هویت اجتماعی و انعطاف پذیری بر کیفیت حسابرسی با تأکید بر نقش استرس(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: هویت اجتماعی انعطاف پذیری کیفیت حسابرسی استرس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 460 تعداد دانلود : 447
هدف از این مقاله بررسی تأثیر هویت اجتماعی و انعطاف پذیری بر کیفیت حسابرسی با تأکید بر نقش تعدیل کنندگی استرس نقش، است. نمونه نهایی مورد استفاده برای این مطالعه، شامل 390 پرسشنامه جمع آوری شده از اعضای جامعه حسابداران رسمی می باشد. در سطح توصیفی تحلیل داده ها، از آماره های میانگین و انحراف معیار استفاده شد. علاوه بر این داده ها با به کارگیری نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و اسمارت پی.ال.اس، از طریق الگوسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان میدهد که متغیرهای هویت اجتماعی و انعطاف پذیری حسابرسان، تأثیر مثبت و معنی داری بر کیفیت حسابرس دارند. همچنین متغیر استرش شغلی تأثیر منفی و معنی داری بر کیفیت حسابرسی دارد. علاوه بر این مشخص شد که استرس رابطه بین انعطاف پذیری حسابرسان و کیفیت حسابرسی را تعدیل می کند اما  بر رابطه بین هویت اجتماعی و کیفیت حسابرسی تأثیر معنی داری ندارد. همچنین نتایج پژوهش بیانگر این است که هر شش مؤلفه بارکاری نقش، بی کفایتی نقش، دوگانگی نقش، محدوده نقش، مسئولیت و محیط فیزیکی، بر استرس شغلی تأثیر مثبت و معنی داری دارند.
۹.

دینداری، اخلاق حرفه ای حسابداران و تقلب های گزارشگری مالی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اخلاق حرفه ای دینداری تقلب های گزارشگری مالی معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 812 تعداد دانلود : 125
هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر دینداری بر تقلب های گزارشگری مالی با تأکید بر نقش میانجی اخلاق حرفه ای حسابداران در ایران است. اندازه گیری متغیرهای تحقیق از طریق پرسشنامه انجام شد. بدین منظور 400 پرسشنامه در بین اعضای کارشناسان رسمی دادگستری حسابداری و حسابرسی در کل ایران توزیع شد. در نهایت 312 فقره آن قابل قبول برای تجزیه وتحلیل واقع گردید. جهت بررسی فرضیات از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و برای تحلیل از نرم افزار آموس استفاده شد. یافته ها نشان داد که دینداری حسابداران بر تقلب های گزارشگری مالی تأثیر منفی و معناداری دارد و بر اخلاق حرفه ای حسابداران تأثیر مثبت و معناداری می گذارد. همچنین، دینداری موجب می گردد تا حسابداران از سطح اخلاقی بالاتری برخوردار باشند و این سطح اخلاقی بالاتر عاملی مؤثر در کاهش تقلب در گزارشگری مالی توسط حسابداران است که نشان می دهد اخلاق حرفه ای حسابداران، رابطه بین دینداری آن ها و تقلب های گزارشگری را توضیح می دهد.
۱۰.

رشد، عملکرد شرکت و آزمون های مدیریت سود فصلی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رشد شرکت عملکرد شرکت مدیریت سود فصلی مدل جونز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 404 تعداد دانلود : 971
در مجموعه گسترده ای از مبانی نظری در حسابداری و امور مالی به منظور آزمون مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی اختیاری از مدل جونز استفاده می شود. این مبانی نظری شامل مطالعاتی در مورد آزمون شواهدی بر مدیریت سود در مورد وقایع خاص شرکت (به عنوان مثال، قراردادهای پاداش مدیران و قرارداد بدهی) می شود. هدف این تحقیق بررسی آثار تأثیر متغیرهای رشد و عملکرد شرکت بر آزمون مدیریت سود فصلی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1388 تا 1398 می باشد. به منظور نمونه گیری از روش غربالگری استفاده شده که در مجموع 74 شرکت (3256 فصل – شرکت) انتخاب شدند. در این تحقیق شاخصهای رشد و عملکرد شرکت به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده تا تأثیر آن ها بر مدیریت سود مورد بررسی قرار گیرد. در این مطالعه، آزمون فرضیه ها توسط مدل رگرسیون خطی چندگانه در سطح 95٪ انجام شد. نتایج نشان داد شاخصهای رشد و عملکرد شرکت بر آزمون مدیریت سود فصلی تأثیر دارد. همچنین این نتایج نشان دادند شاخص های مجازی دهکی رشد و عملکرد شرکت با آزمون مدیریت سود فصلی رابطه غیرخطی دارد. نتایج  تحقیق نشان می دهد مدل های تعهدی اختیاری نوع جونز که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند در زمینه فصلی، به میزان کافی برای اقلام تعهدی که به طور طبیعی به دلیل رشد شرکت اتفاق می افتد، کنترل نمی شوند و همچنین عدم کنترل اثرات رشد و عملکرد شرکت بر اقلام تعهدی منجر به پذیرش نادرست در آزمون های مدیریت سود می شود. در نتیجه این تحقیق می تواند در گزارش های فصلی جایی که افرا به دنبال مدیریت سود هستند قدرت بالایی از خود نشان داده و همچنین این یافته ها پیامدهای مهمی در استفاده از مدل های اقلام تعهدی اختیاری در تحقیقات مدیریت سود دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰