حسابداری دولتی

حسابداری دولتی

حسابداری دولتی سال ششم پاییز و زمستان 1398 شماره 1 (پیاپی 11) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تحلیل کیفی/تعاملی (IQA) علل ایجاد الیناسیون رفتاری در کار راهه حرفه ای حسابرسان (مطالعه موردی: دیوان محاسبات کشور)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الیناسیون رفتاری کارراهه حرفه ای تحلیل کیفی/تعاملی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 803 تعداد دانلود : 415
در طول چند دهه گذشته با رشد حیطه های علوم رفتاری و اجتماعی، توجه و تمرکز بر توسعه کار راهه حرفه ای منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژی های مهم مدیریت منابع انسانی در مشاغل پرتنش و فشار همچون حرفه حسابرسی مورد تمرکز بوده است. الیناسیون به عنوان یک مفهوم همراستا با سرخوردگی های اجتماع، در قالب نقش های وظیفه ای باعث ایجاد بی هویتی در مسیر کار راهه حرفه ای حسابرسان شده است که لزوم توجه به آن می تواند به توسعه کارکردهای عملکرد و اثربخش رفتاری حسابرسان مؤثر باشد. هدف این پژوهش تحلیل کیفی/تعاملی (IQA) علل ایجاد الیناسیون رفتاری در کار راهه حرفه ای حسابرسان دیوان محاسبات می باشد. این پژوهش از روششناسی دوفازی مبتنی بر تحلیل کیفی/تعاملی (IQA) با مشارکت اعضای بخش کیفی و حسابرسان دیوان محاسبات بهره برده است. به طوری که در بخش تحلیل کیفی از نظریه زمینه ای با مشارکت ۱۷ نفر از جامعه جامعه حسابداران رسمی و اساتید دانشگاه در حوزه های حسابداری و مالی، استفاده شد. در بخش تحلیل تعاملی یعنی بخش کمی نیز از مشارکت ۲۰ نفر از حسابرسان دیوان محاسبات به عنوان اعضای پانل برای مشارکت در تحلیل پیوندی استفاده است. نتایج در بخش کیفی و تحلیل نظریه زمینه ای وجود ۳ طبقه اصلی شامل ابعاد فرهنگی، ابعاد اجتماعی و ابعاد ساختاری و ۷ طبقه فرعی شامل فقدان ارزش های اخلاقی در حیطه های کاری، فقدان نمادهای رفتار حرفه ای، وجود آسیب های تبعیض آمیز، تعارض های اجتماعی، فقدان تقویت های رفتاری، فقدان برابری و عدالت و فقدان آموزش های شغلی را که باعث ایجاد الیناسیون رفتاری در حرفه حسابرسی دیوان محاسبات می شوند، را تأیید نمود. نتایج در بحش تحلیل تعاملی نشان داد، فقدان نمادهای رفتار حرفه ای به عنوان مقوله مؤلفه ابعاد فرهنگی، محرک مهم و اولیه ایجاد الیناسیون رفتاری در کار راهه حرفه ای حسابرسان دیوان محاسبات می شود و این موضع تعارض های اجتماعی به عنوان مقوله ابعاد اجتماعی ایجاد کننده الیناسیون رفتاری در کار راهه حرفه ای حسابرسان دیوان محاسبات را به همراه دارد.
۲.

شناسایی ذینفعان گزارش های مالی بخش عمومی و نیازهای اطلاعاتی آنها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پاسخگویی ذینفعان نیازهای اطلاعاتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 176 تعداد دانلود : 605
پاسخگویی، سنگ زیر بنای فرآیند گزارشگری مالی در بخش عمومی است. مسئولیت پاسخگویی دولت ها را ملزم می کند که در مقابل ذینفعان خود پاسخگو باشند، زیرا ذی نفعان حق دارند بدانند و حقایق را به صورت اظهارات علنی و از طریق مذاکرات عمومی با ایشان و نمایندگان دریافت کنند. در همین راستا ارتقای مسئولیت پاسخگویی نیازمند شناسایی ذینفعان و تأمین نیازهای اطلاعاتی آن هاست. هدف اصلی این پژوهش شناسایی ذینفعان گزارش های مالی بخش عمومی و نیازهای اطلاعاتی آنهاست. در این پژوهش ابتدا دو پرسش نامه حاوی سؤالاتی در زمینه شناسایی ذینفعان و نیاز های اطلاعاتی آنها تهیه و در اختیار نمونه انتخابی تحقیق شامل اساتید و دانشجویان مقطع دکتری حسابداری کشور در سال 1396 قرار گرفت، سپس پاسخ های به دست آمده به وسیله آزمون های آماری مناسب (شامل: آزمون پایایی کرونباخ، آزمون دوجمله ای، آزمون t تک نمونه ای و آزمون فریدمن) تجزیه وتحلیل شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که پرداخت کنندگان مالیات، مجلس نمایندگان و نهاد ریاست جمهوری از مهم ترین ذینفعان گزارش های مالی بخش عمومی محسوب می شوند که به طور مشترک موردپذیرش ادبیات حسابداری بخش دولتی، هم در رویکرد دستوری و هم در رویکرد تجربی، قرار دارد. همچنین مهم ترین نیازهای اطلاعاتی ذی نفعان شامل اطلاعات مربوط به مقایسه درآمدهای تحقق یافته با درآمدهای پیش بینی شده، اطلاعات مربوط به ارزیابی مباشرت دولت در حفظ و نگهداری و استفاده صحیح از دارایی ها و اطلاعات مربوط به مقایسه هزینه های واقعی با هزینه های مصوب است.
۳.

آثار اجرای نظام نوین حسابداری خزانه بر ویژگی های کیفی اطلاعات مالی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نظام نوین حسابداری خزانه مربوط بودن اطلاعات خزانه قابلیت اتکای اطلاعات خزانه قابلیت مقایسه اطلاعات خزانه قابلیت فهم اطلاعات خزانه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 391 تعداد دانلود : 641
هدف پژوهش حاضر بررسی آثار اجرای نظام نوین حسابداری خزانه بر ویژگی های کیفی اطلاعات مالی خزانه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان مالی معاونت نظارت مالی اداره کل امور اقتصادی و دارایی در تهران و سایر استان های کشور می باشد. جهت گردآوری اطلاعات موردنظر از پرسش نامه استفاده شده است. در این پژوهش، با توجه به نرمال یا غیرنرمال بودن توزیع داده ها، از آزمون t یک نمونه ای یا میانه برای بررسی فرضیه ها استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها حاکی از آن بود که اجرای دستورالعمل جدید حسابداری خزانه، مربوط بودن ، قابلیت اتکا، قابلیت مقایسه و قابلیت فهم اطلاعات خزانه را افزایش می دهد. بااین وجود، دستورالعمل جدید حسابداری خزانه، منجر به کاهش به موقع بودن اطلاعات خزانه می شود. در کل، یافته های پژوهش حاکی از آن بود که اجرای دستورالعمل جدید حسابداری خزانه، کیفیت اطلاعات خزانه را افزایش می دهد. بنابراین، نظام نوین حسابداری خزانه توانسته است در خصوص پاسخگویی و ارائه اطلاعات سودمند جهت تصمیم گیری سودمند واقع شود.
۴.

مدیریت مالی عمومی: شناسایی و ارزیابی چالش های نظام بودجه ریزی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: چالش های نظام بودجه ریزی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد مدیریت مالی عمومی نوین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 864 تعداد دانلود : 627
هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی چالش های نظام بودجه ریزی است. نظام بودجه ریزی باید از پاسخگویی و کارایی در برابر مصرف وجوه عمومی اطمینان ایجاد کند و در بلندمدت دستیابی به اهداف را تسهیل کند. سؤال پژوهش این است که نظام بودجه ریزی در کشور با چه چالش هایی روبه رو است که اهداف بودجه ریزی محقق نمی شود. بر مبنای یک طرح پیمایشی، اطلاعات لازم از طریق پرسش نامه توزیع شده بین کارشناسان خبره سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دیوان محاسبات و اعضای هیئت علمی دانشگاه گردآوری شد. چالش های بودجه ریزی در مرحله طراحی بودجه ناشی از ضعف نظام برنامه ریزی است. پیش بینی خوش بینانه درآمدها و کسری بودجه مستمر، تصویب بودجه نامتعادل، توزیع غیراقتصادی یارانه ها، مصرف غیرکارای منابع، سهم بالای هزینه های پرسنلی، ساختار اداری ناکارآمد، نظام کنترلی ضعیف، ناکارآمدی نظام مالیاتی، گزارشگری مالی ضعیف و شفافیت پایین، ضعف نظام پاسخگویی، کفایت رسیدگی های دیوان محاسبات و حسابرسی، پیشگیرانه نبودن رسیدگی و ناکارآمدی برخوردهای قضایی از چالش های نظام بودجه ریزی است. شناسایی این چالش ها چارچوبی برای انجام اقدامات اصلاحی فراهم و بر اثربخشی بودجه ریزی اثر می گذارد. این پژوهش، فهرستی از چالش های نظام بودجه ریزی در مراحل چهارگانه طراحی و تدوین لایحه بودجه، تصویب، اجرا و ارزیابی ارائه و درک عمیق تری از دلایل عدم تحقق اهداف پیش بینی شده را ایجاد و مبنایی برای اصلاح نظام بودجه ریزی فراهم می نماید.
۵.

تأثیر تعهد حرفه ای و ایدئولوژی اخلاقی بر کیفیت حسابرسی با نقش میانجی رفتار اخلاقی حسابرسان شرکت های دولتی با روش مدل سازی معادلات ساختاری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رفتار اخلاقی تعهد حرفه ای و ایدئولوژی اخلاقی کیفیت حسابرسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 309 تعداد دانلود : 458
این پژوهش شواهدی را در مورد مؤلفه های اخلاقی مؤثر بر کیفیت حسابرسی ارائه می نماید. حسابرسان به منظور حفظ اعتبار حرفه ای خود به دنبال افزایش کیفیت حسابرسی می باشند. وجود رفتار اخلاقی و شناسایی مؤلفه های آن برای حرفه حسابرسی ضروری بوده و نیازی اساسی جهت جلب اعتماد استفاده کنندگان خدمات حسابرسی می باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تعهد حرفه ای و ایدئولوژی اخلاقی، بر کیفیت حسابرسی با نقش میانجی رفتار اخلاقی حسابرسان شرکت های دولتی است. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده، توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه حسابرسان شرکت های دولتی شاغل در سازمان حسابرسی می باشد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش، 830 پرسش نامه توزیع و 482 پرسش نامه دریافت گردید. داده های گردآوری شده با روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که تعهد حرفه ای و ایدئولوژی اخلاقی، بر کیفیت حسابرسی و رفتار اخلاقی تأثیر مثبت و معنی داری دارد و همچنین نقش میانجی گری رفتار اخلاقی حسابرسان شرکت های دولتی نیز در این ارتباط تأیید می شود.
۶.

ارائه مدل ساختاری تفسیری شاخصه های مؤثر بر ریسک حسابرسی مالیاتی در طرح جامع مالیاتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حسابرسی مالیاتی حسابرسی مالیاتی مبتنی بر ریسک مدل سازی ساختاری - تفسیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 554 تعداد دانلود : 759
از مهم ترین چالش های حسابرسی مالیاتی کشورهای درحال توسعه، عدم کارایی در بهره وری از منابع است که جهت غلبه بر آن در ایران، حسابرسی مالیاتی مبتنی بر ریسک در طرح جامع مالیاتی پیاده سازی شده است. تعیین و مدلسازی شاخصه های اندازه گیری ریسک جهت انتخاب مؤدی، نقطه کلیدی در شروع فرایند حسابرسی مالیاتی مبتنی بر ریسک می باشد که این پژوهش به آن می پردازد. با توجه به کمبود چارچوب نظری در زمینه شاخصه های مؤثر بر ریسک حسابرسی مالیاتی، روش پژوهش ترکیبی اکتشافی (کیفی: تحلیل تم و کمی: مدل سازی ساختاری تفسیری) است. بر اساس نتایج، در پایین ترین سطح مدل ”ویژگی های کلی مؤدیان“ به عنوان عامل دارای بیشترین نفوذ و در آخرین سطح مدل ”کیفیت تعامل مؤدی“ و ”نحوه پرداخت مالیات“ نشانگرهایی از ریسک مؤدی هستند. ویژگی های مؤدیان و تخصص مالیاتی نیروی انسانی آنان منجر به استفاده از اصول و رویه های حسابداری، فرصت های قانونی موجود و یا حتی کتمان رویدادهای مالی، در جهت بهینه سازی مالیات می شود که در متغیرهای کیفیت تعامل مؤدی و نحوه پرداخت مالیات بروز پیدا می کند.
۷.

بررسی تأثیر ابهام نقش بر رابطه بین سبک های مدیریت تعارض و فرسودگی شغلی حسابداران بخش عمومی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فرسودگی شغلی مدیریت تعارض ابهام نقش حسابداران بخش عمومی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 291 تعداد دانلود : 53
هدف پژوهش پیش رو بررسی تأثیر سبک مدیریت تعارض (همکاری، چیرگی و اجتناب) و عامل استرس زا ابهام نقش بر فرسودگی شغلی حسابداران بخش عمومی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه حسابداران بخش عمومی (در سطح کارشناس) اعم از دستگاه های دولتی، شهرداری ها و سازمان های زیر مجموعه قوه قضائیه مانند اداره ثبت اسناد و غیره در کل کشور می باشد. داده های مورد نیاز از طریق پرسش نامه، به صورت الکترونیکی جمع آوری شده و 390 نفر از حسابداران بخش عمومی به عنوان نمونه های آماری به آن پاسخ داده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Smart PLS نسخه 3 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد عامل استرس ابهام نقش، تأثیر مثبت و معنا داری بر فرسودگی شغلی حسابداران بخش عمومی دارد. رابطه منفی و معنا دار سبک مدیریت تعارض همکاری با فرسودگی شغلی، با وجود نقش میانجی ابهام نقش همچنان منفی و معنا دار خواهد بود. سبک مدیریت اجتناب رابطه مثبت و معناداری با فرسودگی شغلی حسابداران بخش عمومی دارد در حالی که ابهام نقش نیز بر رابطه مذکور تأثیر مثبت و معنادار داشته است. اما سبک اجتناب از طریق ابهام نقش تأثیر معناداری بر فرسودگی شغلی حسابداران بخش عمومی ندارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸