مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی دوره 8 پاییز 1395 شماره 3 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی اثر مسئولیت پذیری اجتماعی ادراکی بر شهرت، هویت یابی مشتری و قصد خرید برند (مورد مطالعه: شرکت گلستان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مسئولیت پذیری اجتماعی ادراکی شهرت برند هویت یابی مشتری از برند قصد خرید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 997 تعداد دانلود : 96
هدف این تحقیق بررسی اثر مسئولیت پذیری اجتماعی درک شده بر شهرت برند، هویت یابی مشتری از برند و قصد خرید برند است. این پژوهش کاربردی از نظر روش گردآوری ماهیت توصیفی پیمایشی دارد. جامعه آماری آن شامل کلیه مشتریان شرکت گلستان در شهر شیراز است که از این جامعه به روش نمونه گیری غیرتصادفی، 384 نفر انتخاب شدند. داده های این پژوهش از طریق ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. روایی پرسشنامه به روش محتوایی ظاهری/ محتوایی و روایی سازه و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ (78 درصد) و روش دو نیم کردن (70 درصد) به تأیید رسیده است. یافته ها نشان می دهد مسئولیت پذیری اجتماعی درک شده بر شهرت برند و هویت یابی مشتری از برند تأثیر می گذارد. از سوی دیگر، ارتباط میان مسئولیت پذیری اجتماعی درک شده و قصد خرید برند تنها از طریق هویت یابی مشتری از برند امکان پذیر است. یافته دیگر اینکه مؤلفه قیمت در رابطه میان هویت یابی مشتری از برند و قصد خرید برند، نقش تعدیل گری دارد.
۲.

بررسی تأثیر کیفیت رابطه بر پاسخ های رفتاری مشتریان در مراحل مختلف چرخه عمر رابطه مشتری (مطالعه موردی: بانک کشاورزی تبریز)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی رابطه مند پاسخ های رفتاری مشتریان چرخه عمر رابطه کیفیت رابطه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 295 تعداد دانلود : 611
هدف مقاله حاضر، تعیین تأثیر کیفیت رابطه بر پاسخ های رفتاری مشتریان در مراحل مختلف چرخه عمر رابطه مشتری در صنعت بانکداری ایران است. بدین منظور مشتریان بانک کشاورزی به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند و تعداد 417 مشتری با تکمیل پرسشنامه، در تحقیق مشارکت کردند. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده و فرضیه های تحقیق با استفاده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS آزموده شد. یافته های تحقیق نشان داد کیفیت رابطه بین بانک و مشتری بر وفاداری مشتری، تبلیغات دهان به دهان و سهم مشتری تأثیر مثبتی دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد با سالخورده تر شدن رابطه بین مشتری و بانک، از تأثیر کیفیت رابطه بر تبلیغات دهان به دهان و وفاداری مشتری کاسته می شود، ولی تأثیر کیفیت رابطه بر سهم مشتری در مراحل مختلف چرخه عمر رابطه مشتری یکسان است.
۳.

تدوین مدل ترغیب شهروندان تهرانی به خرید کالای ساخت داخل (مطالعه موردی: لوازم خانگی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی اجتماعی فرهنگ مصرف محصولات داخلی ملی گرایی مصرفی نظریه برخاسته از داده ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 594 تعداد دانلود : 581
هدف اصلی این تحقیق، ارائه مدلی برای ترغیب شهروندان تهرانی به خرید کالای ساخت داخل است. این پژوهش به کمک روش تحقیق کیفی و نظریه برخاسته از داده ها و ابزار مصاحبه عمیق برای توسعه مدل تحقیق به اجرا درآمد. تعداد نمونه تحقیق 20 نفر از شهروندان تهرانی بودند. در همین راستا از روش نمونه گیری تئوریکی استفاده شد. نتایج تحقیق بیان کننده آن است که شرایط علی همانند عوامل فرهنگی، دید منفی به تولیدات داخلی، کیفیت محصولات داخلی بر تمایل به استفاده از محصولات داخلی تأثیرگذار است. همچنین راهبرد لازم برای حرکت جامعه به سمت استفاده از محصولات داخلی، حمایت از محصولات داخلی و فرهنگ سازی است که بستر (شامل مواردی همچون تأثیر تبلیغات، اطلاعات شهروندان) و شرایط مداخله گر (شامل مواردی همچون فساد اداری، فرهنگ فرار از کار) بر این راهبرد ها تأثیرگذارند و پیامدهایی مانند افزایش تاب آوری، بهبود رقابت، توسعه و رشد اقتصادی را به دنبال دارد.
۴.

اثر کیفیت ادراک شده، دلزدگی و رضایت بر قصد تغییر برند (مطالعه موردی: رستوران های ایتالیایی شهر تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دلزدگی رضایت مشتری صنعت رستوران قصد تغییر برند کیفیت ادراک شده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 488 تعداد دانلود : 235
حفظ علاقه مشتری به مراجعه مجدد، در شرایط رقابت تنگاتنگ رستوران های ایتالیایی، مسئله مهمی محسوب می شود. شناسایی دلایلی که سبب ایجاد قصد تغییر در مشتریان می شود، می تواند برنامه های بازاریابی رستوران را هدایت کند. بدین منظور اهداف پژوهش حاضر، بررسی اثر کیفیت ادراک شده، دلزدگی و رضایت بر قصد تغییر برند و بررسی اثر تعدیل کنندگی سطح درگیری در رابطه رضایت و قصد تغییر برند در نظر گرفته شده است. روش تحقیق، توصیفی پیمایشی است. تحقیق روی مشتریانی که در ماه گذشته بیش از یک بار به رستوران ایتالیایی خاصی مراجعه کرده بودند، انجام شده است. نمونه گیری به روش خوشه ای بوده و 391 پرسشنامه تکمیل شده است. فرضیات مستقیم از طریق آزمون معادلات ساختاری و فرضیه تعدیلگر از طریق ساخت متغیر تعاملی بررسی شدند. نتایج نشان داد کیفیت ادراک شده بر قصد تغییر برند اثر ندارد؛ اما اثری منفی بر دلزدگی و اثری مثبت بر رضایت می گذارد. دلزدگی و رضایت به ترتیب اثر مثبت و منفی معنادار بر قصد تغییر برند دارند. سطح درگیری نیز، اثر رضایت روی قصد تغییر برند را به صورت منفی تعدیل می کند.
۵.

بررسی تأثیر دانش درک شده از محصول سبز بر تمایل به خرید به واسطه دلبستگی به فروشگاه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی سبز دانش درک شده از محصول سبز تمایل به خرید دلبستگی به فروشگاه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 107 تعداد دانلود : 463
توجه روز افزون به محیط زیست در دهه های اخیر، به پیدایش مفهوم «بازاریابی سبز» منجر شده است. تمایل به خرید سبز به تمایل رفتاری مصرف کنندگان برای خرید محصول خاص برای رفع نیاز های زیست محیطی اشاره دارد که تحت تأثیر آگاهی های زیست محیطی افراد شکل می گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر دانش درک شده از محصولات سبز بر تمایل به خرید به واسطه دلبستگی به فروشگاه صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش مشتریان فروشگاه پرومای مشهد هستند که با استفاده از فرمول کوکران، نمونه ای مشتمل بر 267 نفر به روش غیر تصادفی در دسترس انتخاب شد. داده ها از طریق توزیع پرسشنامه گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از الگوی مدل یابی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافته های پژوهش تأثیر دانش درک شده از محصول سبز را بر تمایل به خرید و همچنین دلبستگی به فروشگاه تأیید می کنند. به علاوه، دلبستگی به فروشگاه نیز بر تمایل به خرید افراد تأثیر دارد و در نهایت، نقش میانجیگری دلبستگی به فروشگاه در رابطه بین دانش درک شده از محصول سبز و تمایل به خرید سبز به تأیید رسید.
۶.

تأثیر شبکه های اجتماعی در بهبود وفاداری و ارتباط مشتری برند (مطالعه موردی: برند لپ تاپ)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اجتماعات برند بازاریابی رابطه ای رسانه های اجتماعی وفاداری به برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 447 تعداد دانلود : 842
برند از مهم ترین دارایی های نامشهود سازمان ها محسوب می شود. توسعه ارتباط بین مشتری و برند، تبدلی به یکی از مهم ترین راهبرد های سازمان هاست که نتایج مؤثری را برای آنها به ارمغان می آورد. هدف از این تحقیق بررسی نقش و تأثیر وب سایت های اجتماعی بر توسعه روابط مشتری و برند در شرکت های فعال در عرصه فروش لپ تاپ و تجهیزات کامپیوتری در شهر تهران است. این تحقیق از نوع پیمایشی است که داده های مورد نیاز برای انجام تحلیل به کمک توزیع و جمع آوری 127 پرسشنامه به دست آمد. این تحقیق بر اساس معادلات ساختاری و با تکنیک حداقل مربعات جزئی آزمون و تجزیه و تحلیل شده است. یافته های تحقیق بیان کننده وجود تأثیر مثبت وب سایت ها بر افزایش اعتماد و وفاداری به برند از سوی مشتری است. بنابراین، ایجاد اجتماعاتی برای برند در اولویت فعالیت های بازاریابی قرار می گیرد. ایجاد و توسعه ارتباط نزدیک، قوی و پایدار با مشتری نیز از اولویت های این برنامه ها خواهد بود که می تواند به وفاداری و بهبود کیفیت برند کمک شایانی کند.
۷.

تدوین استراتژی های رقابتی با استفاده ترکیبی از استراتژی جودویی و استراتژی اقیانوس آبی در چارچوب کارت امتیازی متوازن(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استراتژی جودویی استراتژی رقابتی استراتژی اقیانوس آبی کارت امتیازی متوازن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 92 تعداد دانلود : 607
امروزه استراتژی های شرکتی یکی از ابزارهای اصلی رقابتی مدیران هستند. با توجه به تأثیر زیاد نظرهای شخصی مدیران در رسیدن به استراتژی های رقابتی، بهره مندی از روش های نظام مند و خلاقانه در مسیر طراحی این استراتژی ها، امری اجتناب ناپذیر است. در این پژوهش، ابتدا ضمن بررسی فرایند تدوین استراتژی های رقابتی با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن، ادبیات ماتریس SWOT مرور شد. در ادامه، مدل های اقیانوس آبی و استراتژی جودویی به عنوان ابزاری های کاربردی و خلاقانه در شناسایی زمینه های جدید تجاری و طراحی هدفمند استراتژی های رقابتی کلان، بررسی شدند و با استفاده از مدل های یادشده، به منظور افزایش مزیت رقابتی در فرایند تدوین استراتژی های رقابتی، مدل کارت امتیازی خلاقانه ارائه شد. به منظور بررسی قابلیت اجرایی مدل ارائه شده، چارچوب پیشنهادی در فرایند طراحی و تدوین استراتژی های رقابتی شرکت «زد» که در صنعت شیرآلات و محصولات بهداشتی ساختمانی فعال است، به اجرا درآمد و نتایج آن بیان گردید. در انتها نیز برای تحقیقات آتی، پیشنهاد هایی ارائه شد.
۸.

نقش توانمندسازی روان شناختی در ارتقای عملکرد فروش فروشندگان شرکت های پخش (مطالعه موردی: شرکت به پخش)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توانمندسازی روانشناختی عملکرد فروش شرکت پخش فروشنده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 521 تعداد دانلود : 51
در محیط های بسیار رقابتی شرکت های پخش، برخورداری از فروشندگان توانمند مزیت رقابتی ارزشمند، ارزش آفرین، تقلیدناپذیر و غیرقابل جایگزینی برای آنها به شمار می رود. از میان عوامل گوناگون مؤثر بر عملکرد فروش، پژوهش حاضر به بررسی چگونگی و میزان تأثیرگذاری توانمندسازی روان شناختی (احساس شایستگی، معناداری شغل، اختیار داشتن، تأثیرگذاری و اعتماد) بر عملکرد فروش فروشندگان می پردازد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را فروشندگان شعب تهران و شهرستان های شرکت به پخش به تعداد 900 نفر تشکیل می دهند که 270 نفر آنها به صورت تصادفی به طور نمونه انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای استاندارد است. تحلیل داده ها با کمک آزمون های آماری تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مسیر و آزمون تی با استفاده از نرم افزارهای لیزرل و اس.پی.اس.اس. انجام شده است. نتایج نشان می دهد همه ابعاد بررسی شده توانمندسازی روان شناختی بر عملکرد فروشندگان این شرکت تأثیری معنادار و مثبت داشته اند. همچنین وضعیت موجود توانمندسازی روان شناختی و عملکرد فروش فروشندگان این شرکت مناسب بوده است.
۹.

بررسی نقش واسطه ای بازاریابی پایدار و بازارگرایی در تأثیر بازاریابی درونی بر عملکرد (مطالعه موردی: شعب بانک ملت شهر مشهد)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازارگرایی بازاریابی پایدار بازاریابی درونی صنعت بانکداری عملکرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 359 تعداد دانلود : 186
هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش و ساز و کار تأثیرگذاری بازاریابی درونی بر عملکرد از طریق متغیر میانجی بازاریابی پایدار و بازارگرایی است. بدین منظور نمونه ای 310 نفری از 900 نفر از کارکنان شعب بانک ملت شهر مشهد انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته ای برای سنجش بازاریابی درونی (با 15 گویه)، بازاریابی پایدار (با سه گویه)، بازارگرایی (با 30 گویه) و عملکرد (با 10 گویه) که اعتبار و روایی آن احراز شده بود، در اختیار آزمودنی ها قرار گرفت و آنان نیز به تکمیل این پرسشنامه ها اقدام کردند. تجزیه و تحلیل به کمک روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و نرم افزار Amos صورت پدیرفت. نتایج به دست آمده نشان داد معادلات ساختاری به کار گرفته شده، مدل نظری قوی ای برای پیش بینی عملکرد سازمان از طریق بازاریابی درونی، بازاریابی پایدار و بازارگرایی است. در این تحقیق تأثیر معنادار بازاریابی درونی بر عملکرد تأیید شد. همچنین اثر میانجی بازاریابی پایدار و بازارگرایی در رابطه بین بازاریابی درونی و عملکرد نیز به تأیید رسید.
۱۰.

شناسایی عوامل فردی مؤثر در جذب مشتریان به مراکز خرید (مطالعه موردی: شهر تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تهران رفتار خریدار عوامل فردی مرکز خرید نگرش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 100 تعداد دانلود : 771
در دهه گذشته تغییر در نگرش ها، ارزش ها، عوامل اقتصادی اجتماعی و فرهنگی سبب شد فرایند خرید به فعالیتی اجتماعی و سرگرم کننده تبدیل شود. پژوهش های جدید به شناسایی عوامل فردی مؤثر در خرید پرداخته اند که کاربرد حمل ونقلی نیز دارد. بررسی پژوهش ها در خصوص رفتار مشتریان مراکز خرید نشان می دهد علاوه بر متغیرهای قابل مشاهده، متغیرهای رفتاری فردی پنهانی همچون نگرش، سبک زندگی، نوع خریدار نیز در تحلیل رفتار مشتریان مهم است که در پژوهش حاضر با انجام پرسشگری اینترنتی (213 نمونه سالم) به مدل سازی آن پرداخته می شود. با انجام تحلیل عاملی اکتشافی مقدار وزن مؤلفه ها برای استفاده در مدل های انتخاب گسسته به دست آمد. نتایج مدل انتخاب گسسته نشان داد متغیرهای پنهان سبک زندگی و نگرش در انتخاب برخی مقاصد معنا دار است که اثر این متغیرها را تأیید می کند، ولی متغیر نوع خریدار در انتخاب هیچ یک از مقاصد معنادار نبود و اثر این متغیر به تأیید نرسید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸