میقات حج

میقات حج

میقات حج دوره 23 پاییز 1393 شماره 1 (پیاپی 89) (مقاله ترویجی حوزه)

مقالات

۱.

موضوع شناسی برخی از اماکن مکه مکرمه و مدینه منوره(مقاله ترویجی حوزه)

کلید واژه ها: موضوع شناسی میقات محاذی میقات طواف معذورین طبقه دوم مسجد الحرام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 264 تعداد دانلود : 565
کسی که به مکه می رود و قصد به جا آوردن اعمال عمره یا حج را دارد یا از اعمالی که پیشتر به جا آورده، بیش از یک ماه گذشته یا لااقل ماه قمری تجدید شده و عذری نداشته باشد، باید در یکی از میقاتهای پنجگانه مُحرم شود و چنانچه از میقات عبور نمی کند و از راه دیگری می رود که با میقات برخورد ندارد، باید در محاذی میقات احرام ببندد. محاذی میقات، جایی است که وقتی شخصِ عازم مکه به آنجا رسید، میقات در سمت راست یا چپ او قرار گیرد موضوع دیگر این بحث طواف است که آیا به طواف در غیر صحن مسجد؛ مثلاً در طبقه اول و دوم و پشت بام مسجد الحرام «طواف بالبیت» صادق است یا نه؟ برخی از فقها در صورتی که ارتفاع کعبه کمتر از سطح طبقه دوم مسجد الحرام باشد، طواف در آن را صحیح می دانند و چنانچه ارتفاع کعبه بالاتر باشد طواف صحیح نیست. در این زمینه نیز استفتا و پرسشی طرح گردیده و مراجع معظم تقلید پاسخ آن را داده اند.
۲.

چگونگی انجام وضو نزد فریقین (2)(مقاله ترویجی حوزه)

نویسنده:

کلید واژه ها: چگونگی انجام وضو وضو نزد فریقین آیه وضو إلَی المرافق معنای إلَی محل مسح

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 415 تعداد دانلود : 103
اثر حاضر بر آن است تا چگونگی ساختن وضو در نزد فریقین را از جهت فقهی بررسی کرده و موارد اختلاف و اشتراک فریقین را مستدلّ بیان کند. در سیر پژوهش حاضر، دیدگاه فریقین، همراه با ادلّه، بدون هیچگونه داوری بیان گردیده است، تا اهل نظر و انصاف با مطالعه آن، به داوری بنشینند و وضوی صحیح و مجزی را برگزینند. پی رامون تف سیر آی ه وضو ن زد فریقین و برداش ت ایش ان از این آیه شری فه و کیفیت شستن دست ها و محدوده صورت، همچنین نحوه انجام مسح سر و وظیفه مکلّف در پاها، عندالفریقین، بحث و بررسی هایی صورت گرفته است.
۳.

خفتگان در بقیع (19) قله های رفیع بقیع(مقاله ترویجی حوزه)

نویسنده:

کلید واژه ها: حسن بن علی معزّ المؤمنین مصداق آیه مودت آیه مباهله صلح با معاویه تعدد همسر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 432 تعداد دانلود : 611
امام حسن نخستین پسرى است که خداوند متعال به على بن ابی طالب و فاطمه زهرا(علیهما السلام)  عنایت کرد. او در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان، در مدینه (سال سوّم هجرت) دیده به جهان گشود. پس از تولدش، جد بزرگوارش رسول الله(ص) که او را ادامه وجود خویش و ادامه رسالت های بزرگ پیامبران الهی شمرد، در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. هم وزن موى سرش (که کمی بیش از یک درهم بود) نقره به مستمندان داد. پیامبر(ص) نام او را حسن گذاشت و این نام در جاهلیت سابقه نداشت. او مصداق آیه مودّت بود، در آیه مباهله حضوری عینی و چشمگیر داشت و صلحش عزت بخش تاریخ اسلام شد.
۴.

بزرگترین توسعه در تاریخ مسجد شریف نبوی(مقاله ترویجی حوزه)

مترجم:

کلید واژه ها: بزرگترین توسعه مسجد شریف نبوی کتابخانه مسجد شریف نبوی مرکز فرهنگی قبا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 940 تعداد دانلود : 342
اجرای طرح بزرگ توسعه حرم شریف نبوی در مدینه منوره، در راستای اهتمامی است که مسئولان این کشور به بزرگ ترین طرح توسعه در تاریخ مکه مکرمه دارند. طرح توسعه حرم شریف نبوی در سه مرحله انجام می شود؛ مرحله نخست این طرح، گنجایش مسجد نبوی را تا بیش از ۸۰۰ هزار نمازگزار افزایش خواهد داد. در مرحله های دوم و سوم، توسعه صحن های شرقی و غربی مسجد شریف نبوی در دستور کار قرار دارد که پس از اتمام، پذیرای ۸۰۰ هزار نمازگزار دیگر می شود. این طرح، تکمیل کننده طرح های دیگری خواهد بود که با هدف ایجاد آسایش برای حاجیان، عمره گزاران و زائران مسجد رسول الله(ص) به منظور خدمت رسانی به مسافران مکه مکرمه و مدینه منوره احداث شده است.
۵.

سفرنامه حج مرحوم مبارکه ای در سال 1347ق.(مقاله ترویجی حوزه)

نویسنده:

کلید واژه ها: سید محمد علی مبارکه ای گ‍ان‍دی مناظره با عالم وهابی دخالت انگلیس در سرنوشت مسلمانان قحطی اصفهان ملاقات با ابن سعود مرتاض هندی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 561 تعداد دانلود : 949
نویسنده این سفرنامه، همانگونه که از عنوان مقاله پیداست، خطیب توانا و عالم خوشفکر و پرتلاش مرحوم حاج سید محمد علی مبارکه ای است. او از دانشمندانی است که مجهول القدر و مغمور الذکر مانده و بیشتر آثارش هنوز منتشر نشده است. این عالم ربّانی دست پرورده حوزه پر رونق اصفهان در حدود یکصد سال پیش است، هر چند مدتی در حوزه های دیگر از جمله قم و مشهد و تهران درس خوانده است. از جمله قسمتهای جذّاب خاطرات مبارکه ای یا سرگذشت خودنوشت وی، قسمت دیدار وی با گاندی در سفر هند و مناظره وی با عالم وهّابی در مسجدالحرام و پاره ای از بخش های دیگر خاطرات سفر حج و اشاره به ریشه های مشکلات مسلمانان و دخالت دولت استعمار گر انگلیس در سرنوشت مسلمانان و نقش این دولت در تقویت وهّابیت و گزارش قحطی اصفهان است.
۶.

سفرنامه مکه از جده تا مدینه (1327- 1326ق.) حاجی میرزا جبار خان نصیر الممالک (1336- 1272ق.)(مقاله ترویجی حوزه)

نویسنده:

کلید واژه ها: سفرنامه حج عتبات جده مکه مشعر منا فتوح الملک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 799 تعداد دانلود : 319
سفرنامه حاضر، گزارشی است از سفر حاجی میرزا جبارخان نصیر الممالک که طی سال های ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ق. صورت گرفته و او به طور روزانه و مطالب هر روز را در یک صفحه نگاشته است. سفرنامه حج و عتبات نصیر الممالک از ۱۶ رمضان المبارک ۱۳۲۶ق. تا هفتم رجب ۱۳۲۷ به صورت روزنامه نوشته شده و دقیقا حاوی اطلاعاتی از خورد و خوارک سفر و ساعات و زیارت و نماز و این قبیل امور است که آخر شب یا صبح برای روز قبل، نوشته می شده است.
۷.

حج، عامل شکوفایی فرهنگی، آگاهی سیاسی و رشد اقتصادی(مقاله ترویجی حوزه)

نویسنده:

کلید واژه ها: ترک حج آثار فردی ترک آثار اجتماعی تربیت معنوی حج اقتصاد و حج

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 573 تعداد دانلود : 264
حج از ارکان دین اسلام و از تکالیف مهم عبادی سیاسی مسلمانان است. در آیات و روایات، بر وجوب انجام این عبادت ویژه تأکید و به ترک آن هشدار داده شده است. در این مقاله، نقش حج در زندگی مسلمانان از بعد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، مورد بررسی قرار گرفته و به برخی شبهه ها که جزو القائات دگر اندیشان به شمار می آید، با ارائه واقع بینانه دستورات الهی پاسخ داده شده است. برآیند این تحقیق که به صورت توصیفی تحلیلی نگاشته شده، حج را از عوامل مهم تربیت انسان دانسته و سبب رشد و تعالی فرهنگی، انسجام اجتماعی و اقتدار سیاسی مسلمانان می شمارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۴