پارس مدیر

پارس مدیر

پارس مدیر دوره چهارم پاییز 1397 شماره 12

مقالات

۱.

بررسی عوامل موثر بر بکارگیری فناوری اینترنت اشیاء در بازاریابی هوشمند

کلید واژه ها: پذیرش فناوری اینترنت اشیاء هوشمندی رقابتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 993 تعداد دانلود : 732
هوشمندی رقابتی عبارت است از نظارت هدفمند بر محیط رقابتی با هدف اخذ تصمیمات راهبردی برای کسب مزیت رقابتی پایدار سازمان. اینترنت اشیا و قابلیت هایی که در اختیار مدیران قرار می دهد ابزار کارآمدی برای دستیابی به هوشمندی رقابتی است. براساس مطالعات انجام گرفته سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده، اعتماد، پذیرش اجتماعی، لذت استفاده و قابلیت کنترل به عنوان متغیرهای موثر بر بکارگیری اینترنت اشیا در بازاریابی هوشمند شناسایی شده اند. پرسشنامه ای طیف لیکرت پنج درجه جهت گردآوری داده ها طراحی گردید. برای بررسی روایی پرسشنامه از دو روش روایی محتوا و روایی سازه (تحلیل عاملی تاییدی) استفاده شده است. برای محاسبه پایایی نیز ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه پرسشنامه ۸۳۷/۰ محاسبه گردید. بنابراین پایائی پرسشنامه مطلوب ارزیابی گردیده است.
۲.

طراحی الگوی فراگیر بهبود کیفیت خدمات درمانی با رویکرد ترکیبی کانو-سروکوال

کلید واژه ها: رضایت مشتری کیفیت خدمات خدمات درمانی مدل کانو

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 869 تعداد دانلود : 595
بهداشت و درمان برای ملت ها بعنوان حقی طبیعی و برای دولت ها بعنوان مسئله ای استراتژیک مطرح می باشد. برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی حقی همگانی بوده و از اهداف توسعه ملی می باشد. در حوزه خدمات بهداشتی موضوع کیفیت خدمات دارای جایگاه ویژه ای است، زیرا وظیفه و رسالت خطیر حفظ سلامت در جامعهبر عهده این بخش است. هدف این مقاله تشخیص ویژگی های کیفی خدماتی است که از اصول سروکوال استفاده می کنند. مطالعه ای تجربی با استفاده از پرسشنامه با تمرکز بر خدمات، در جهت جویاشدن نحوه اجرای خدمات و رضایت عمومی مشتری با استفاده از اصول سروکوال در پنج بخش انجام شد. این داده ها وارد مدل رضایت مشتری کانو شدندکه از پرسشنامه کانوی پنج سطحی برای تجزیه و تحلیل و مقایسه نسبت بین یکی و دیگری استفاده می کند. محدودیت های این تحقیق این است که مدل رضایت مشتری کانو باید به سایر متغییرهای رفتاری مشتری و همچنین مدیریت پاسخ راهبردی برای افزایش وفاداری مشتری هم تعمیم یابد.
۳.

بررسی عوامل موثر بر قصد خرید مشتریان فروشگاه زنجیره ای افق کوروش

کلید واژه ها: بدبینی سودمندی ادرک شده نگرش ارزش ویژه برند قصد خرید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 596 تعداد دانلود : 845
بررسی عوامل موثر بر خرید مشتریان یکی از موضوعاتی است که برای هر سازمان فعال در عرصه رقابتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. فروشگاه زنجیره ای افق کوروش نیز در فضایی رقابتی فعالیت دارد و بسیار مهم است که رفتار خرید مشتریان این شرکت بررسی شده و مورد مداقه قرار گیرد. این تحقیق نتیجه یک مطالعه کاربردی است که هدف آن بررسی تاثیر نگرش و قصد خرید مشتریان برندهای خرده فروشی بر اعتماد، بدبینی و سود درک شده میباشد.
۴.

شناسایی و طراحی الگوی روابط علی متغیرهای بانکداری الکترونیک

کلید واژه ها: بانکداری الکترونیک اعتماد ریسک سادگی ادراک شده سودمندی ادراک شده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 119 تعداد دانلود : 613
رشد فناوری دنیای تجارت و بازاریابی را دچار تحول کرده است و بانکداری سنتی نیز به سوی بانکداری الکترونیک سوق پیدا کرده است. متغیرهای موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک عبارتند از: سودمندی، سادگی، ریسک ادارک شده، لذت استفاده و اعتماد. این مطالعه یک پژوهش مشاهده ای از نوع پیمایش مقطعی است که با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. مدیران ارشد و خبرگان حوزه بانکی نیز جامعه تحقیق حاضر را تشکیل می دهند.
۵.

کاربرد تئوری خاکستری در مدیریت بازاریابی

نویسنده:

کلید واژه ها: تئوری خاکستری سیستم خاکستری محاسبات خاکستری مدیریت بازاریابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 481 تعداد دانلود : 262
بازاریابی و مدیریت بازار همواره با میزانی از عدم اطمینان همراه است. رویکرد صفر و یکی به مدیریت بازاریابی مخاطرات زیادی را همراه دارد. نوع نگاه مدیران بازاریابی به رقبا، مشتریان و پویایی های محیط، خاکستری است و در تصمیمات بازاریابی باید حالت های خوش بینانه و بدبینانه در نظر گرفته شود. از اینرو تئوری خاکستری برای تحلیل های کمی بازاریابی بسیار مناسب است. تکنیک های متعددی با رویکرد خاکستری توسعه یافته است که می توان برای محاسبات کمی بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد. با این وجود یکی از مشکلات دانشجویان و پژوهشگران نحوه استفاده از تکنیک های خاکستری است. در این مقاله تئوری خاکستری، سیستم خاکستری و اعداد خاکستری مفهوم سازی خواهد شد. سپس تکنیک های تصمیم گیری خاکستری تشریح خواهد شد و کاربرد آنها در مدیریت بازاریابی تبیین می شود. در پایان پژوهشگران و مدیران بازاریابی قادر خواهند بود با استفاده از تکنیک های مناسب خاکستری تصمیم گیری مناسب تری برای فعالیت های علمی و عملی خود داشته باشند.
۶.

مطالعه مقایسه ای تحلیل عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان از شرکت شیرین عسل تبریز نسبت به شرکتهای رقیب

نویسنده:

کلید واژه ها: کیفیت محصول کارایی محصول تنوع محصول تصویر سازمان تولید کننده قیمت محصول

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 132 تعداد دانلود : 31
پژوهش حاضر به مطالعه مقایسه ای تحلیل عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان از شرکت شیرین عسل تبریز نسبت به شرکتهای رقبا (شونیز،آیدین و آناتا در شهر تبریز) می پردازد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. در این تحقیق مدل مفهومی با بررسی و مطالعات پیشینه تحقیقات گذشته ارائه شده است. متغیرهای مستقل مدل مفهومی تحقیق عبارتند از: کیفیت محصول، کارایی محصول ، تنوع محصول، تصویر سازمان تولید کننده و قیمت محصول؛ و متغیر وابسته رضایت مشتری می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده و داده ها با روشAHP و با نرم افزار۱۱ Expert choiceمورد اولویت بندی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است و جامعه آماری کلیه مشتریان استفاده کننده از محصولات شرکتهای (شیرین عسل ، شونیز،آیدین و آناتا در شهر تبریز) می باشد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که کیفیت محصول، کارایی محصول ، تنوع محصول، تصویر سازمان تولید کننده و قیمت محصول تأثیر مثبت و معنا داری بر رضایت مشتریان دارد. و نتایج تحقیق نشان داد که شرکت شیرین عسل از لحاظ تصویر سازمان تولید کننده و تنوع محصول نسبت به شرکتهای دیگر در اولویت برتر قرار دارد. و شرکت های آناتا، شونیز و آیدین به ترتیب از لحاظ قیمت محصول، کیفیت محصول و کارایی محصول نسبت به شرکتهای دیگر در اولویت برتر قرار دارد.
۷.

طراحی مقیاس سنجش کیفیت خدمات فروشگاه های اینترنتی با تکنیک دلفی خاکستری

نویسنده:

کلید واژه ها: وبکوال کیفیت خدمات فروشگاه اینترنتی دلفی خاکستری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 751 تعداد دانلود : 322
سنجش کیفیت خدمات فروشگاه های فروش اینترنتی از موضوعات مهم در حوزه تجارت الکترونیک است. ابزار سنجش کیفیت خدمات وب سایت های فروش اینترنتی را وب کوال گویند. طراحی و بومی سازی مدل وب کوال برای فروشگاه های اینترنتی کشور، ضرورتی انکارناپذیر است. این پژوهش با هدف طراحی مقیاس سنجش کیفیت خدمات فروشگاه های اینترنتی انجام گرفته است. پژوهش حاضر یک پژوهش بنیادی از نوع پیمایشی-عرضی است. روش پژوهش حاضر روش پژوهش آمیخته است و جامعه آماری پژوهش را اساتید و خبرگان عرصه مورد مطالعه تشکیل می دهند. برای تحلیل داده ها از روش کیفی تحلیل تم و روش کمی دلفی خاکستری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است وجود درگاه مستقیم، استفاده از نماد اعتماد الکترونیک، کوتاه بودن فرایند خرید و اطمینان از حفظ محرمانگی اطلاعات مهم ترین شاخص های موجد کیفیت خدمات یک فروشگاه اینترنتی نزد مشتریان می باشند.
۸.

تعیین ارتباط نگرش به تبلیغات صحه گذار و ارزش ویژه برند با توصیه خرید به دیگران

نویسنده:

کلید واژه ها: نگرش به تبلیغات صحه‌گذار ارزش ویژه برند توصیه خرید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 67 تعداد دانلود : 923
هدف از پژوهش حاضر مطالعه تعیین ارتباط نگرش به تبلیغات صحه گذار و ارزش ویژه برند با توصیه خرید به دیگران بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مصرف کنندگان رکسونا در سطح شهر مشهد تشکیل می دادند که از بین آنها ۳۸۵ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای و در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه نگرش به تبلیغات لیو (۲۰۰۲)، ارزش ویژه برند یو و دنتو (2001) و پرسش نامه توصیه خرید ایسمیل و اسپینیلی (۲۰۱۲) استفاده شد و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی به ترتیب (۹۰/۰، ۷۹/۰، ۸۰/۰) به دست آمد. داده ها به کمک روش های آماری همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نگرش به تبلیغات با ارزش ویژه برند و توصیه خرید ارتباطی مستقیم و معناداری وجود دارد. هم چنین ارزش ویژه برند ارتباط مثبت و مستقیم بر توصیه خرید دارد. با توجه به اهمیت ارزش ویژه برند و توصیه خرید، سازمان های تجاری می توانند از استراتژی صحه گذاری ورزشکاران مشهور استفاده کنند و از این طریق با انتقال بهتر مفاهیم موجود در پیام های تبلیغاتی، در جذب مشتریان موفق تر عمل کنند.
۹.

تحلیل متغیرهای موجد مزیت رقابتی پایدار در صنعت بیمه

کلید واژه ها: کارایی کیفیت خدمات نوآوری بیمه پاسخگویی مزیت رقابتی صنعت بیمه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 493 تعداد دانلود : 257
صنعت بیمه یکی از صنایع بشدت رقابتی کشور است که نیاز به تحلیل عوامل موثر بر مزیت رقابتی در این صنعت را الزامی کرده است. این مطالعه با هدف تحلیل متغیرهای موجد مزیت رقابتی پایدار در صنعت بیمه صورت گرفته است. این مطالعه یک تحقیق کاربردی است که در دسته تحقیقات مشاهده ای و مقطعی دسته بندی می شود. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان صنعت بیمه می باشند. ابزار گردآوری داده های تحقیق پرسشنامه خبره مبتنی بر مقایسه های زوجی است. برای تحلیل عوامل زیربنایی کسب مزیت رقابتی از فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. نتیجه حاصل از تحقیق نشان داده است کیفیت خدمات مهمترین عامل در کسب مزیت رقابتی در صنعت بیمه کشور است. پاسخگویی به نیازها، شکایات و درخواست های مشتریان در درجه دوم اهمیت قرار دارد. معیار کارایی با دیگر عامل زیربنایی کسب مزیت رقابتی پایدار در حوزه بیمه است. سرانجام نوآوری در صنعت بیمه باید در دستور کار شرکت های بیمه قرار گیرد تا از مزایای تمایز در این صنعت برخوردار شوند. محاسبات فرایند تحلیل سلسله مراتبی نشان می دهد خدمات ارائه شده باید نسبت به رقبا متمایز باشد. تامین نیاز مشتریان از اولویت بالایی برخوردار می باشد. صرفه جویی در زمان؛، قابل اطمینان یودن و عوامل ملموسی مانند نحوه برخورد نیروی انسانی نیز از دیگر عوامل مهم کسب مزیت رقابتی در صنعت بیمه هستند.
۱۰.

تأثیر ابعاد تصویر ذهنی قیمت بر روی قصد خرید مشتریان

کلید واژه ها: تصویر ذهنی قیمت دقت ارزیابی قابلیت ادراک سطح قیمت قابلیت پردازش ارزش پول قصد خرید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 496 تعداد دانلود : 468
قیمت به عنوان جزء لاینفک محصولات نقش اساسی در ایجاد تصویر ذهنی از محصول دارد. هدف این مقاله بررسی تأثیر ابعاد تصویر ذهنی قیمت بر روی قصد خرید مشتریان در فروشگاه های بزرگ شهرتهران است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، پیمایشی می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده که ارزش گزاری پاسخ پرسش های تخصصی با طیف لیکرت پنج درجه صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان فروشگاه های بزرگ در سطح شهر تهران است. داده های گردآوری شده با تکنیک حداقل مجذورات جزئی (PLS) تحلیل شده است. نتایج این تحقیق نشان داده سطح قیمت ها تأثیر مستقیم و مثبتی روی قصد خرید مشتریان در فروشگاه های بزرگ شهر تهران دارد. بعلاوه قابل درک بودن و قابل پردازش بودن قیمت محصول تأثیر مستقیم و مثبت بر قصد خرید مشتریان دارد. در نهایت دقت در ارزیابی قیمت تأثیر مستقیم و مثبتی روی قصد خرید مشتریان در فروشگاه های بزرگ شهر تهران دارد. اما ارزش پول تاثیر مستقیمی بر قصد خرید مشتریان ندارد.