آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

سیاست روز، ش 1337، 10/10/84
نویسنده سعى دارد در این نوشتار، چگونگى تعامل مذهب و جهانى‏شدن را از دیدگاه‏هاى مختلفى بررسى و ابعاد آن‏را مشخص سازد. همچنین در بخش دوم نوشتار، تأثیر آنچه او پروتستان منع شده مى‏نامد را، بر دولت و سیاست خارجى آمریکا تبیین مى‏کند. همه انقلاب‏ها سنت‏هاى مردمان را درهم مى‏شکنند و ازاین‏رو احساس امنیت و هویت آنان را تهدید مى‏کنند. جهانى‏شدن هم از همین سنخ است. خاستگاه ادیانى همچون اسلام و مسیحیت و بودا را، مى‏توان پاسخ به ناامنى‏هاى عمیق دانست. حال پرسش این است که آیا روزگار ما به این انقلاب جهانى‏شدن و ناامنى‏هاى حاصل از آن پاسخ مذهبى یا غیرمذهبى مى‏دهد؟ سه دیدگاه راجع به نقش مذهب و فرآیند جهانى‏شدن عبارتند از:
1. دیدگاه مدرنیتى؛ 2. پسا مدرنیتى؛ 3. پیشامدرنیتى.
از این میان موضع اول بین روشن‏فکران رایج‏تر است، که به زبان ساده بیان مى‏دارد، جماعات مذهبى ـ این فسیل‏هاى اجتماعى ـ را سرانجام موج دنیاگرایى که اینک با تأثیرپذیرى از فرآیند جهانى‏شدن به سرعت اوج مى‏گیرد فرو خواهد نشاند و آنها را به تغییر یا بازگشت از مرام خود واخواهد داشت. این دیدگاه تجدید حیات مذهبى را در اسلام و هندوگرایى پاسخ به شکست خود آنان مى‏داند نه واکنش محض بنیادگراییان منطق‏ستیز به روشنگرى و مثال آن در روزگار ما انقلاب اسلامى ایران و هندوگرایى نوخاسته در ضد است. اما در این دیدگاه واکنش مذهبى این کشورها مسئله‏اى کم اهمیت پنداشته مى‏شود. در مرتبه پیچیده‏ترى از این دیدگاه مذهب وسیله‏اى است که گاه در جهت اصلاح انحرافات روشنگرى به کار مى‏آید. بنابراین مقاومت در برابر کمونیسم به عنوان انحراف از روشنگرى و تخصیص سهمى از این مقاومت به جماعت‏هاى مذهبى تعجبى ندارد و آنها پس از آن‏که نقش موقتى خود را انجام دادند باید شرّ خود را کم کنند و این جنبش‏ها، خاستار احیاى مذهب مانند چین و ایرانِ زمان شاه، هرگز مورد تمجید تجددگرایان نبودند.
موضوع دوم پسامدرنیتى، مذاهب سنّتى پیش از دوران مدرن، همچنین ارزش‏هاى خردگرایى مورد نظر مدرنیسم از جمله لیبرالیسم را مردود مى‏داند. هسته ارزش‏هاى پسامدرنیتى، فردگرایى ابزارگرا و بى‏پرواست. در این دیدگاه فرآیند جهانى‏شدن سرانجام به فرسودن همه ساختارهاى سنتى و ملى مى‏گراید و پیروزى فردگرایى ابزارگرا در آن حتمى‏الوقوع است.
موضوع سوم پیشامدرنیتى بیان مى‏دارد که، هنگامى که ناکارآمدى ایدئولوژى‏هاى دنیانگر در دهه‏هاى 70 و 80 آشکار شد جنبش‏هاى مخالف کارآمدى از بیان معتقدان دینى سربرآورد. بدین معنا حتى اگر روند جهانى‏شدن، دنیاگرایى بیشترى را به ارمغان بیاورد در کوتاه‏مدت جهان‏بینى همگانى و فراگیرى را به همراه نخواهد داشت.
آمریکا که اینک یگانه ابرقدرت و نیروى اقتصادى داراى فنّ برتر نام گرفته است با وارد آوردن فشارهاى منظم در راه از میان برداشتن همه موانع ملى که در برابر گردش آزاد سرمایه و کالا و خدمات وجود دارد چنین منظورى را دنبال کرده است. خاستگاه اصلى ایستادگى در برابر روند جهانى‏شدن آمریکایى چندین دین بزرگ بوده‏اند از جمله اسلام و نهضت‏هاى کلیساى ارتدکس شرق، کنفوسیوس و هندو که به درستى دریافته‏اند که روند جهانى‏شدن آمریکایى پیوند نزدیکى با جریان دنیاگرایى و دین‏ستیزى دارد.
پروتستانیزمى که نقش جهانى آمریکاى امروز را شکل داده است. دیگر نه آیین پروتستان اصلاحى است بلکه، چهره منع شده‏اى از آن است. این آیین در مبناى اعتقادى‏اش با تمام مراتب روحانیت سر ستیز دارد. اصلاح دین پروتستان، آنچه که در اوایل سده 20 کیش آمریکایى نام گرفت، از بطن خویش به وجود آورد. اعتقاد به بازار آزاد و فرصت‏هاى یکسان براى افراد، انتخاب آزادانه و دموکراسى لیبرال و حاکمیت قانون ارکان اساسى این کیش دنیانگرانه را تشکیل مى‏دهد. در دهه 1970 نخبگانى سیاسى و روشن‏فکران آمریکایى هدف اساسى سیاست خارجى آمریکا را، حقوق بشر جهانى بیان کردند و به ترویج آن پرداختند. در این ایدئولوژى به حقوق بشر به صورت حقوق افراد نگریسته مى‏شود از هر گونه مرتبه‏بندى یا جماعت. همان‏گونه که هانتینگتون مطرح کرده است، این برنامه فردگرایانه ایالات متحده آمریکا باعث مقاومت جوامع سنتى مى‏شود، که از آن به برخورد تمدن‏ها یاد کرده است. بیشترین میزان مقاومت از سوى کشورهاى اسلامى و کنفوسیوسى دیده مى‏شود. نهضت اصلاح دینى پروتستان جنبش بسیار مهمى در پیدایش دوران مدرن بود و همینک جنبش مهمى در ایجاد دوران پسامدرنیتى است. این جنبش در زمان خود دولت‏هاى ملى از قبیل هلند و انگلیس را به وجود آورد. ایالات متحده بیش از سایر ملت‏ها از این نهضت تأثیر پذیرفت اما این آیین به دلیل کیش جهانى و فردگرایانه‏اش خواهان پایان عمر همه دولت‏هاى ملى‏گرا از جمله آمریکا است. و در پى آن است تا رضایت خاطر فرد را جایگزین وفادارى در قبال منافع ملى آمریکا سازد. و بدین ترتیب به نوبه خود فروریزى ارکان دولت آمریکا را آغاز کرده است.

تبلیغات