بازتاب اندیشه

بازتاب اندیشه

بازتاب اندیشه 1382 شماره 41

مقالات

۱.

سایه روشن های یک کنوانسیون

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 506
این نوشتار به تبیین «کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان» و ارائه ادله موافقان و مخالفان الحاق به این کنوانسیون پرداخته است.
۲.

مردم سالاری و معنویت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 149
به نظر آقای ملکیان، نظام مردم‏سالار هم الزام معرفت‏شناختی دارد و هم الزام اخلاقی؛ اما این مقدار کافی نیست و باید برای جبران عیوب آن، معنویت را نیز افزود. مقصود از معنویت هفت ویژگیِ خیرخواهی عام، نظارت درونی نسبت به خود، آزاداندیشی و... است.
۳.

نگاهی به نقش کانون های اندیشه در عرصه سیاست گذاری های استراتژیک

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 125
این مقاله که ترجمه‏ای از نوشتار «تأثیر و جایگاه کانون اندیشه در آینده» است، ضمن اشاره به پیشینه و انواع این کانون‏ها، اهم فعالیت‏ها و علل گسترش این کانون‏ها را بیان می‏کند.
۴.

روشنگری چیست؟

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 874
در این نوشتار، روشنگری و تاریخچه و مؤلفه‏های برجسته آن بررسی شده است؛ مؤلفه‏هایی همچون انسان‏گرایی، تساهل و مدارا، حقوق بشر و... .
۵.

پارتیزان عصر شبیه سازی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 124
این مقاله به دیدگاه‏های ژان بودریا، جامعه‏شناس معاصر فرانسوی، می‏پردازد. وی از منتقدان جدی دستاوردهای فرهنگ لیبرال‏دموکراسی و اندیشه سرمایه‏سالاری غرب است که جدیدترین پدیده‏های معاصر از شبیه‏سازی و دنیای مجازی گرفته تا مقولاتی چون تروریسم، جهانی سازی و پایان تاریخ را تجزیه و تحلیل کرده است. وی ریشه و بنیادِ بحران‏ها و آسیب‏های کنونی جامعه مدرن را تغییر نگرش نسبت به ارزش‏ها و فضیلت، از یک سو، و تحول در مفهوم حقیقت، از سوی دیگر، می‏داند.
۶.

دموکراسی فرآیندی اجتناب ناپذیر

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 151
در دوران جنگ سرد، بزرگ‏ترین مانع دموکراسی در جهان سوم، قدرت‏های بزرگ بودند؛ ولی پس از جنگ سرد، با اولویت یافتن اقتصاد در روابط بین‏الملل و گسترش موج انقلاب الکترونیک، دموکراتیزه کردن نظام‏های سیاسی، اجتناب‏ناپذیر شده است. هم‏اکنون مانع اصلی دموکراسی، باورها و گرایش‏های دینی و فرهنگی ملت‏هاست.
۷.

هویت آزادی

مصاحبه شونده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 653
در این گفت‏وگو این پرسش پاسخ داده می‏شود که آیا آزادی یک مقوله ذاتی دین است یا از عرضیات آن به‏شمار می‏رود. آقای فاضل به دو رویکرد فقه‏گرایانه و عرفان گرایانه به دین اشاره می‏کند و پاسخ پرسش فوق را در هر یک از رویکردها بازگو می‏کند. در نظر ایشان، جمع میان این دو رویکرد محال عقلی نیست.
۸.

حقوق بشر، حقوق دینی در ترازوی عقل

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 329
آقای همتی در این مقاله به نقد دیدگاه‏های سیدحسن امین در موضوع حقوق بشر، پرداخته است. در نظر ایشان پنج محور اصلی در سخنان آقای امین وجود دارد که تعارض حقوق بشر دنیوی را با حقوق بشر اسلامی می‏شناساند. آقای همتی در این مقاله به تعریف و تمجید و مدح و ستایش از حقوق بشر می‏پردازد و شمشیر تیز می‏کند تا بر گردن مخالفان آن بکشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲