نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

فصلنامه هفت آسمان، ش 25، بهار 84
در این مقاله سعى شده تا با رویکردى فلسفى به مقوله دین نگریسته و با استفاده از فلسفه زبان، اسطوره و مباحث معرفت‏شناسى و هستى‏شناسى فلسفى به تفسیر دین پرداخته شود. نگارنده که از منظر برون‏دینى به مقوله دین نگریسته، معتقد است که، بسیارى از مسائل مرتبط با فلسفه دین از توجه به «تجربه دینى» برخاسته است و تمامى گزاره‏هاى دینى را باید از این منظر تفسیر نمود. وى همچنین بر این باور است که، مجموعه‏اى دیگر از مسائل و وظایف فلسفه دین از انسجام درونى یا قابل فهم بودن مفاهیم و تلقى‏هاى مربوط به خداوند حاصل مى‏شود و این مسائل اغلب از آنجا برمى‏خیزند که، مفاهیم به‏کار رفته در مورد خدا در کاربرد عادى روزمره و حدود این مفاهیم، تصوراتى آشنا هستند (مثل علم یا قدرت)، اما در مورد «موجود مطلق» نیاز به مقدارى تغییر و دستکارى دارند تا بتوان آنها را به خدا نسبت داد. وى اظهار مى‏دارد که، شر در دنیا مى‏تواند خود را به عنوان یک مسئله درباره انسجام مفهوم خدا عرضه کند، اما آیا ما مى‏توانیم این ادعا را بپذیریم که خدا خیر تام، علم تام و قدرت تام است و در عین حال شر وجود دارد؟
این سؤال در ذهن نگارنده باعث شده است تا دیدگاهى فلسفى و مسیحى را، که در آن وجود رنج در زندگى انسان‏ها را نوعى راز تلقى مى‏کند مطرح کرده و ارتباط رنج انسان با به کمال رسیدن اخلاقى، وى را تصویر نماید. ایشان معتقد است که شجاعت، صبر، و تحمل و بسیارى از کمالات اخلاقى مى‏توانند به وسیله شرور ذاتى یا طبیعى جهان توضیح یابند و بدین گونه مى‏توان مدعى شد که، بسیارى از صورت‏هاى کمال اخلاقى فقط در دنیایى قابل تحقق است که در آن رنج‏هایى اتفاق مى‏افتد. نویسنده همچنین به مبحث جبرگرایى و ارتباط آن با خداشناسى در فلسفه دین اشاره کرده و معتقد است که، اگر ما قابل به جبرگرایى سازگارى باشیم ممکن است چنین استدلال کنیم که خداى قادر متعال انتخاب خوبى کرده و دنیایى را که در آن، آزادى انتخاب وجود دارد خلق کرده است، اما در واقع هرگز بى‏عدالتى نمى‏شود. رویکرد اصلى نویسنده دربیان نظرات منتقدان دین آن است که بین این نظریات و نظریات موافق دین الفت ایجاد نماید و به نوعى از ساحت دین دفاع کند.
معنویت، کشف و حفظ امر مقدس
کنت آى.پاراگمنت و آنت ماهونى/ محمدرضا جهانگیرزاده
معرفت، ش 97، دى 84

تبلیغات