آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

فصلنامه فقه و حقوق، ش 5، تابستان 84
در این نوشتار هدف آن است تا دیدگاه‏ها و روش‏هاى مورد استفاده شهید صدر(ره)، درباره زندگانى اجتماعى و حل مشکلات اقتصادى، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. نویسنده نخست پرسش مهمى را، از نظر محققان اقتصاد اسلامى درباره روش شهید صدر(ره) در اقتصاد، مطرح مى‏کند که آیا، مذهب اقتصادى‏اى که شهید صدر(ره) معرفى مى‏کند و مبناى عمل و ضوابط رفتارهاى اقتصادى افراد و نهادهاى اقتصادى قرار مى‏گیرد، به لحاظ مبانى فقه شیعه حجت است یا خیر؟ وى در پاسخ به این پرسش بنیادى معتقد است که، برخى از اندیشمندان در دفاع از نظریه شهید صدر بر این باورند که، مباحث مربوط به نظام اقتصادى از جمله مذهب اقتصادى نیازمند بحث حجیت نمى‏باشد و در این‏گونه مباحث مى‏توان به ظن غیرمعتبر از جمله قیاس، استحسان و... نیز عمل کرد. نگارنده مقاله انتساب این نوع تفسیر از مکتب اقتصادى به شهید صدر(ره) را، صحیح ندانسته بلکه معتقد است که، شهید صدر(ره) در پى کشف واقع و نفس الامر است، اما چون مذهب اقتصادى را ضرورى مى‏داند و از سوى دیگر آن‏را با مراجعه به ادله و نصوص ناممکن مى‏یابد، به عبارت دیگر چون باب علم و علمى کشف مذهب اقتصادى را مفسد مى‏بیند، استفاده از ظن غیرمعتبر را، براى کشف مذهب اقتصادى اسلام لازم مى‏شمارد. بنابراین، تنها بدین طریق مى‏توان نظریه اکتشاف شهید صدر(ره) را مطابق با مبانى فقه مذهب شیعه تفسیر نمود. وى در ادامه به تبیین کامل نظریه شهید صدر، در ماهیت اقتصاد اسلامى و مباحث مهم مندرج در آن پرداخته و روش‏شناسى شهید صدر در این زمینه را، بیان مى‏کند.
از نظر نگارنده مقاله، در روش اکتشاف مذهب اقتصادى اسلام، شهید صدر معتقد بود که، باید حرکت از رو بنا به زیربنا باشد و این امر برخلاف روش تکوین و ابداع است که در آن حرکت از زیربنا به روبنا مى‏باشد. زیرا در مراجعه به نصوص اسلامى نمى‏توان به صورت مستقیم درباره مذهب اقتصادى مطالبى استخراج نمود و پاسخى براى مسائل اقتصادى اسلام یافت و تنها راه دست‏یابى به آنها از طریق غیرمستقیم است، یعنى بر پایه سنگ بناى فوقانى در عرصه اسلامى و با توجه به احکامى که اسلام، عقود و حقوق را بر پایه آنها نظم داده است. بنابراین راه دیگرى براى محقق اقتصاد اسلامى باز است؛ چرا که احکام و قوانین مدنى بر پایه مذهب اقتصادى‏اى که براى ما مجهول است، قرار گرفته‏اند. قانون مدنى، آثار، ظهور، بروز و نمود مذهب اقتصادى است، پس مى‏توان از قانون مدنى به مذهب اقتصادى دست یافت.
نقش باور در جهان‏شناسى جدید
جان بایل/ غلامرضا نظریان
فصلنامه ذهن، ش 21و22، بهار و تابستان 84
در این مقاله، نقش باورهاى دینى در جهان‏بینى بررسى شده است. به نظر نگارنده، جهان‏شناسى جدید، فاقد معیارهاى مناسب و کافى براى انتخاب نظریه‏اى خاص مى‏باشد و نظریه‏هاى جهان‏شناختى به راحتى آزمون‏پذیر نیستند. در نتیجه، باورهاى دینى در آنها نقش اساسى را ایفا مى‏کنند. دغدغه اصلى نویسنده در مقاله حاضر، مشخص کردن نقش باورهاى دینى در تبیین مباحث جهان‏شناسى جدید است و او در صدد آن است که نشان دهد که، تا چه میزان باورهاى دینى ما در جهان‏شناسى نقش ایفا مى‏کنند و کتاب‏هاى مقدس به‏ویژه انجیل، چه سهمى در فهم ما از جهان هستى دارد؟ وى براى پاسخ دادن به این پرسش‏ها، فرضیه‏هاى بنیادینى چون اصل استقراء، اصل جهان‏شناسى، مسئله تأیید و معیارهاى معرفت در

تبلیغات