آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

پگاه حوزه، ش 81
جهانی شدن از نظر ماهوی در پرده ابهام قرار دارد؛ اما با این همه در قبال این پدیده جرح و تعدیل‏ها و نقد و تأییدهای متفاوتی ارائه گردیده است، که در این میان، تفکر اسلامی با دو ویژگی جاودانگی و جهان‏شمولی، مهم‏ترین محور چالش‏زا در قبال جهانی شدن محسوب می‏گردد.
در این مقاله، نویسنده با اشاره به پرسش‏ها و دغدغه‏های علمیِ اندیشمندان مسلمان در مواجهه با جهانی شدن، مفهوم «امت اسلامی» را یکی از مفاهیم کلیدی و بنیادین در اندیشه اسلامی می‏داند که می‏تواند به منزله مهم‏ترین ظرفیت و توانمندی فرهنگ و اندیشه اسلامی، برای ایجاد همسویی جوامع اسلامی کانون توجه قرار گیرد. در آن صورت، تحقق عینی «امت اسلامی» مکانیزم پویا و قدرتمندی می‏شود که امت اسلام و فرهنگ اسلامی را از توانمندی بالایی برای مواجهه با جهانی‏سازی فرهنگی برخوردار می‏سازد.
در ادامه با توضیح ماهیت و مقومات «امت اسلامی» از امام خمینی قدس‏سره در مقام اندیشمند مسلمانی یاد شده است که بیش از سایر اندیشمندان اسلامی به ضرورت تبیین نظری و تحقق عینی این مقوله پرداخته است. در این زمینه برخی از سخنان و موضع‏گیری‏های ایشان به عنوان شاهد آورده شده است. سپس با تأکید بر ضرورت عینیت بخشیدن و تشکیل امت بزرگ اسلامی در کنار تبیین و تشریح نظری این مقوله، به بعضی از اندیشه‏های ناب امام خمینی، تحت عنوان مکانیزم تحقق امت اسلامی در اندیشه حضرت امام، اشاره شده است.

تبلیغات