آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰

چکیده

هدف این مقاله ارائه الگوی جامع برنامه درسی آنلاین و شناسایی مؤلفه های آن می باشد. از روش سنتزپژوهی برای شناسایی عناصر و شاخص های برنامه درسی آنلاین استفاده گردید. سنتز پژوهی از روش های مهم تحقیق کیفی و شکل خاصی از پژوهش مروری است و جامعه هدف این پژوهش شامل مقالات در حوزه برنامه درسی، یادگیری و متون مرتبط با آموزش- یادگیری الکترونیکی است. حجم نمونه برای ادبیات مرتبط تا حدی است که پژوهشگر دریابد بر اساس معیارهای ورودی و خروجی به پاسخ سوالات پژوهش دست یابد و بتواند یک جمع بندی مناسب از مرور در ادبیات به صورت سنتز شده ای در قالب جدید ارائه دهد. مطالعات منتخب برای سنتز پایانی شامل 71 پژوهش بود. عناصر بدست آمده برای طراحی برنامه درسی آنلاین شامل 13 عنصر اهداف، یادگیرنده، معلم، محتوا، پشتیبان، گروه بندی، حضور، فناوری، زمان، محیط یادگیری، تعامل، مواد و منابع و ارزشیابی بوده که ویژگی ها و قواعد مربوط به هر یک از این عناصر در روند مطالعات سنتزپژوهی شناسایی شده اند.

Designing a Comprehensive Model for Online Curriculum

The present study aimed to provide a comprehensive model of online curriculum and identify its components. The research synthesis methodology was implemented to design the model. Synthesis research is one of the important methods of qualitative research and a special form of review research and the target population included all articles in the fields of curriculum, education, and electronic learning/teaching. The criterion to select the sample size was responding to the research questions according to the entry and exit criteria in the research synthesis approach and offering a convenient conclusion of the related literature in a new synthesized format. The ultimate synthesis included 71 studies. Thirteen elements that were identified in the current study to design an online curriculum included: goals, learner, teacher, content, supporter, classification, attendance, technology, time, learning environment, interaction, materials and resources, and assessment. Moreover, the characteristics and rules of each element were identified in the process of research synthesis studies.

تبلیغات