آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی محتوای کتاب های روان شناسی تربیتی در  برنامه ی درسی آموزش عالی ایران بر اساس مؤلفه های سبک های یادگیری و انطباق آن ها با روش های تدریس انجام گرفته است. رویکردِ تحقیق کیفی و روش آن تحلیل محتوا بوده است. جامعه ی پژوهش، کلیه ی کتاب های روان شناسی تربیتی تألیفی و ترجمه شده در ایران بود که 10کتاب پس از مشورت با استادان مرجع دانشگاه های مادر و متصدیان فروش انتشاراتی های معتبر دانشگاهی برای تحلیل انتخاب گردید. یافته ها نشان داد 11 نوع سبک یادگیری در کتاب های روان شناسی تربیتی وجود دارد که سبک تکانشی/تأملی با 3/16 درصد بیشترین و مدل پیازی با 3/1 درصدکمترین میزان فراوانی را به خود اختصاص داده اند. همچنین 60% مؤلفان کتاب ها نگرشی مثبت نسبت به انطباق روش های تدریس با سبک های یادگیری دارند؛ 20% بدون موضع مشخص اند و 20% نیز نگرشی خنثی در این زمینه دارند. مطابق یافته ها، تنها در 30% از کتاب های مورد مطالعه، مؤلفان به انتقادات پژوهشگران نسبت به نظریه های سبک های یادگیری و نیز کمبود شواهد در زمینه تأثیر انطباق روش های تدریس با سبک های یادگیری بر بهبود عملکرد تحصیلی یادگیرندگان، اشاره کرده اند. نتایج نشان داد علی رغم نبود شواهد پژوهشی کافی، مؤلفان ایرانی نگرش مثبتی نسبت به انطباق روش های تدریس با سبک های یادگیری دارند و خوانندگان را به کاربست آن ها ترغیب می کنند.

An Evaluation of Psychology Textbooks in Higher Education Curriculum Based on Learning Styles Components and Adaptation to Teaching Methods

The present study aimed to assess psychology textbooks in Iranian higher education curriculum, focusing on learning styles and their adaption to teaching methods. Using qualitative content analysis, 10 Persian-authored and translated books were examined after consulting university professors and publishers. The findings revealed 11 learning styles in educational psychology textbooks, with the impulsive/reflective style having the highest frequency at 16.3% and the Layered model having the lowest frequency at 1.3%. Additionally, 60% of authors showed a positive stance on aligning teaching methods with learning styles, while 20% had no clear position and 20% were neutral. According to the findings, only 30% of textbooks addressed criticisms of learning styles theories and the lack of evidence supporting the impact of aligning teaching methods with learning styles on academic performance. The results indicated that despite the lack of sufficient research evidence, Iranian authors generally support adapting teaching methods with learning styles and encourage their implementation.

تبلیغات