چکیده

در دوران فترت کنونی که تجدد را نمی توان نادیده گرفت، شاید فلسفه بتواند ما را از گم شدن در برهوت بی خردی که به سرعت در جهان گسترش می یابد حفظ کند. مراد از فلسفه سیاسی اسلامی، نوعی از فلسفه سیاسی است که مبانی و ارکان آن بر محور توحید استوار گشته و پیش فرض ها و غایات آن با آموزه های اسلامی سازگار است. فارابی نخستین فیلسوفی است که تلاش کرد فلسفه سیاسی کلاسیک را با آموزه های اسلامی مرتبط تا آنجا که ممکن است هماهنگ نماید. ایشان با بازسازی حکومت نبی به زبان فلسفی، طرحی برای یک حکومت راستین و مدینه فاضله ارائه و می کوشد پیوندی میان تمدن اسلامی و تأملات عقلانی و فلسفی برقرار نماید. در ادوار مختلف سیاست گذاری جنایی در کشور با برداشت ها و تفاسیر متفاوت از مفاهیم حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی، کرامت انسانی، عدالت ورزی، شایسته سالاری، نظارت همگانی (بر عملکرد حکمرانان) پاسخگویی، شفافیت، امنیت، برائت و مصونیت شهروندان مواجه بوده ایم که این امر محل چالش گسترده برنامه ریزان و مجریان نیز قرار گرفته است. محل مناقشه آنجاست که سیاست گذاری کرده ایم تا به افقی دست یابیم که نمی دانیم کجاست؟ از منظر فارابی، وظیفه نخست فیلسوف آن است که درد ها و کژی های جامعه را دریابد و برای آن درمان ارائه کند. از این حیث دستگاه فکری فارابی کمک می کند که از خشونت دوری کنیم و مبنا را بر عقلانیت بگذاریم. ازاین روی فلسفه اسلامی لازم است ادامه اجتماعی یابد.

Farabi's Political Philosophy in Iran's criminal Policymaking

In the current era, when renewal cannot be ignored, maybe philosophy can save us from getting lost in the emptiness of ignorance - which is spreading rapidly in the world. Islamic political philosophy refers to a type of political philosophy whose foundations and pillars are based on monotheism and whose presuppositions and goals are compatible with Islamic teachings. Farabi is the first philosopher who tried to connect classical political philosophy with Islamic teachings. By reconstructing the Prophet's government in philosophical language, he presents a plan for a true and utopia government and tries to establish a link between Islamic civilization and rational and philosophical reflections. In different periods of criminal policy in the country, we are faced with different perceptions and interpretations of the concepts of individual and social rights and freedoms, human dignity, justice, meritocracy, public supervision (on the performance of rulers), accountability, transparency, security, innocence and immunity of citizens. We have seen that this issue has been the place of a wide challenge for planners and executives. The place of dispute is where we have made policies to reach a horizon that we don't know where it is? From Farabi's point of view, the philosopher's first duty is to find out the pains and crookedness of the society and provide treatment for it. In this sense, Farabi's intellectual system helps us avoid violence and base it on rationality. Therefore, Islamic philosophy needs to continue socially.

تبلیغات