آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

یکی از اصول اساسی در رسیدگی به اختلافات مساله بی طرفی نهاد رسیدگی کننده است. این مساله تنها در رسیدگی از طریق محاکم دادگستری، بلکه در حل و فصل اختلافات از طریق داوری نیز مهم است. با توجه به رویکرد مبهم قانونگذار ایران در رابطه با اصول دادرسی در داوری، مفهوم و آثار بی طرفی داور در نظام حقوقی ایران مشخص نمی باشد. این در حالی است که در قواعد داوری انگلستان و همینطور نهادهای داوری بین المللی بی طرفی داور مورد تاکید قرار گرفته است و دامنه آن حتی به پیش از آغاز رسیدگی نیز توسعه یافته است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی در صدد بررسی مفهوم ، ابعاد و آثاری است که در این دو نظام حقوقی نسبت به بی طرفی و جانبداری داور اتخاذ شده است. تحقیق حاضر نتیجه می گیرد برخلاف نظام حقوقی انگلستان در نظام حقوقی ایران همچنان خلاء های جدی هم در مبانی لزوم بی طرفی داور و هم در توصیف ابعاد و آثار آن وجود دارد.

The dimensions and effects of neutrality and partiality of the arbitrator in the legal system of Iran and England

One of the basic principles in dealing with disputes is the impartiality of the investigating body. This issue is important not only in court proceedings, but also in resolving disputes through arbitration. Considering the ambiguous approach of the Iranian legislator regarding the principles of proceedings in arbitration, the concept and effects of arbitrator's neutrality are not clear in Iran's legal system. This is despite the fact that the neutrality of the arbitrator has been emphasized in the arbitration rules of England as well as the international arbitration institutions, and its scope has been expanded even before the start of the proceedings. This article, with a descriptive-analytical method, aims to investigate the concept, dimensions, and works adopted in these two legal systems regarding the neutrality and bias of the arbitrator. The present research concludes that unlike the legal system of England, there are still serious gaps in the legal system of Iran both in the basics of the necessity of impartiality of the arbitrator and in the description of its dimensions and effects

تبلیغات