آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۳

چکیده

آرنولد برلینت با تمرکز بر تجربه حسی در زیباشناسی که همواره با احساس مثبت همراه نیست، به تحلیل پرسش چرائی و چگونگی منفی بودن ارزش های زیباشناختی می پردازد تا گستره دامنه زیباشناسی از امر «زیبا» و کاربرد آن در حوزه هنری فراتر رود و چون زیباشناسی برای برلینت امری تجربی است، برای گشودگی این دامنه، حالات زیباشناسی (ایجابی و سلبی) را مقوله بندی نمی نماید و به شناسایی حالات زیباشناسی می پردازد؛ بنابراین برلینت تجربیات حسی را که دارای ارزش مثبت نیستند با عنوان «تحت زیبایی» نام گذاری می کند. برلینت با معرفی مشخصه های نقدِمنفی در حوزه هنر، گستردگی زیباشناسی سلبی و اشکال گوناگون آن را در نسبت با نقد هنری آشکار می نماید. یکی ازاین گونه ها همان چیزی است که معمولاً «ذوق بد» نامیده می شود. با تبیین نسبت بین اخلاق و زیباشناسی سلبی، امکان ارزیابی اجتماعی و اخلاقی از ابژه های هنری و آلودگی های زیست محیطی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد و با عبور از زیباشناسی ایجابی موضوعی نوین تحت عنوان «زیباشناسی سلبی فراتر از هنر» و تعمق در باب بحران محیط زیست برای مطالعه فراهم می نماید.  

Negative Aesthetics from the Perspective of Arnold Berleant

By focusing on sensory experience in Aesthetics, which is not always associated with positive feelings, Arnold Berleant analyzes the question of why and how Aesthetic values are negative, so that the scope of Aesthetics goes beyond "Beauty" and its application in the field of art. And because Aesthetics is an experimental thing for Breleant, in order to open up this domain, he does not categorize the Aesthetic moods (positive and negative) and deals with identifying the Aesthetic moods. Therefore, Brerleant names sensory experiences that do not have a positive value as the "underside of beauty". By introducing the characteristics of negative criticism in the field of art, Brerleant reveals the extent of negative Aesthetics and its various forms in relation to art criticism. One of these types is what is commonly called "Bad Taste". By explaining the relationship between ethics and negative Aesthetics, the possibility of social and moral evaluation of artistic objects and environmental pollution is presented to the audience, and by passing positive Aesthetics, a new topic under the title "negative Aesthetics beyond art" is provided for study.

تبلیغات