آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

چند معنایی از جمله مسائلی است که، برحسب سنت مطالعات زبان شناختی،در بخش معنایی دستور و به عنوان موضوعی در بررسی هایمعنی شناختی قابل طرح است. در شرایطی که یک واحد زبانی چند معنی پیدا میکند، از حوزههای مهم بررسی چندمعنایی در رویکرد شناختی، مطالعه افعال حسی است که مربوط به عملکرد حواس پنجگانهاند. پژوهش حاضر بارویکرد معناشناسی شناختی با روش توصیفی – تحلیلی، تحلیلی بر چندمعنایی فعل »بوییدن« به عنوان یکی از افعال حسی در زبان فارسی بر مبنای دادههای پیکرهای و سایت گنجوربراساس الگوی لیکاف )1987 )ارائه میدهد. در این مرحله )202)جمله از پایگاه دادگان زبان فارسی استفاده شد که برمبنای معانی بسط یافته دسته بندی شدند. از انجا که افعال حسی حاصل تجارب فیزیکی و اجتماعی است، پایهای میشود برای درک ما از مفاهیم انتزاعی. به همین جهت ما شاهد مفاهیم گسترده فعل »بوییدن« هستیم و این شبکه معنایی میتواند در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان کاربرد داشته باشد.

Cognitive exploration and polysemous corpus of sensory verb "smell" in Persian language

Multiple meanings are among the issues that, according to the tradition of linguistic studies, can be proposed in the semantic section of grammar and as a topic in semantic studies. In the situation where a linguistic unit finds multiple meanings, one of the important areas of investigating multiple meanings in the cognitive approach is the study of sensory verbs that are related to the functioning of the five senses.The current study presents the cognitive semantics approach with descriptive-analytical method, an analysis on the polysemy of the verb "smell" as one of the sensory verbs in Persian based on the data of the bodies and site of Ganjur based on the model of Likaf (1987).At this stage, 202 sentences were used from the Persian language database, which were categorized based on expanded meanings. Since sensory verbs are the result of physical and social experiences, they become the basis for our understanding of abstract concepts.For this reason, we see the broad concepts of the verb "smell" and this semantic network can be used in teaching Persian to non-Persian speakers

تبلیغات