آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

ارتقاء سطح آگاهی در زندگی رسانه ای و در جامعه ایرانی به ویژه برای والدین در جهت هوشیار سازی فرزندانشان در استفاده از فضاهای رسانه ای، یک نیاز و ضرورت محسوب می شود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. داده ها پس از جمع آوری، ثبت، کدگذاری و در قالب مضامین اصلی، دسته بندی شدند. درنهایت جهت تعیین اعتبار یافته ها 15 نفر از صاحب نظران مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل داده های کیفی مشخص کرد، مضمون های: توجه به انواع مختلف تفکر (مراقبتی، نقادانه، خلاقانه، معاشرتی مشارکتی)، کسب انواع مهارت (مهارت های فناورانه، مهارت خودکنترلی، مهارت میانجیگری والدین و توجه به ارزش های اخلاقی و هویت بخش در فضای مجازی)، توجه به مدیریت مصرف رسانه ای (توجه به کیفیت مصرف رسانه ای فرزندان، تأکید بر نقش والدین در مقام یاددهنده و در مقام یادگیرنده، توجه به طبیعت، جامعه پذیری رسانه ای فرزندان) به عنوان راهبردهای توانمند سازی والدین در زندگی رسانه ای فرزندان شناخته شد.    

Solutions for empowering parents in their children's media life based on the experts' point of view

Background and purpose: raising the level of awareness in media life and in Iranian society, especially for parents in order to make their children aware of the use of media space, is a need and need. Method: This research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of collection method and thematic analysis. After the data were collected, recorded, coded and categorized in the form of main themes. Finally, to determine the validity of the findings, 1 of the experts have been interviewed. Findings: specific qualitative data analysis, themes: attention to types of thinking (caring, critical, creative, social-participatory), acquisition of skills (technological skills, self-control skills, parental mediation skills and attention to values). ethics and identity in virtual space), attention to media consumption management (attention to the quality of children's media consumption, on the role of parents as a learner and as a learner, attention to nature, children's media reception society)  as strategies and Strategies for empowering parents in the media life of their children.

تبلیغات