آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجربه زیسته معلمان از دوره های آموزش ضمن خدمت صورت گرفت. روش پژوهش، کیفی و رویکرد مورداستفاده، پدیدارشناسی بود. مشارکت کنندگان بالقوه پژوهش کلیه شرکت کنندگان دوره های آموزشی ضمن خدمت بود که با روش نمونه گیری هدف مند از نوع موارد مطلوب و بر اساس قاعده اشباع نظری 21 نفر از آنها انتخاب شدند. بدین معنی که داده ها با 21 نفر به اشباع نظری رسید. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته به دست آمد و با تکنیک تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که تجربه معلمان از دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان در قالب 66 مضمون پایه و 10 مضمون سازمان دهنده تعریف می شوند. مضامین اصلی سازمان دهنده پژوهش شامل بی توجهی به نیاز سنجی آموزشی در طراحی دوره های آموزشی، عدم وجود بسترهای فنی و قانونی مناسب آموزش های ضمن خدمت، عدم وجود بسترهای مدیریتی و ساختاری موردنیاز، عدم امکان ارزشیابی های واقعی، مدرک گرایی و بازاری شدن آموزش های ضمن خدمت، عدم وجود محتوای تخصصی و باکیفیت، ضعف تعامل در فرایند آموزش ، تسهیل حضور در دوره ها، توجه به یادگیری فردی، کاهش هزینه های فردی و سازمانی می شود؛ بنابراین بر اساس نتایج پژوهش با نیازسنجی دقیق آموزش های ضمن خدمت، ارتقای تعامل بین مدرس و معلمان، و ایجاد بسترهای فنی و مدیریتی لازم می توان کیفیت آموزش های ضمن خدمت را افزایش داد.

Lived experience of teachers in in-service training courses: a phenomenological study

The present research was conducted with the aim of studying the lived experience of teachers from in-service courses. The research method was qualitative and the strategy used was phenomenology. The potential participants of the research were all the participants of the in-service courses, 21 of them were selected by the purposeful sampling method based on the rule of theoretical saturation. This means that the data reached theoretical saturation with 21 people. The data was obtained through semi-structured interviews and analyzed with thematic analysis technique. The results of the research showed that teachers experience from in-service courses are defined in 66 basic themes and 10 organizing themes. The main themes of the organizer of the research include neglecting educational needs assessment in the design of courses, the lack of technical and legal contexts suitable for in-service training, the lack of required managerial and structural contexts, and the impossibility of real evaluations. certification and marketization of in-service training, lack of specialized and quality content, weak interaction in the training process, facilitating attendance in courses, paying attention to individual learning, reducing individual and organizational costs. Therefore, based on the results of the research, the quality of in-service training can be increased by accurately assessing the needs of in-service training, improving the interaction between lecturers and teachers, and creating the necessary technical and management platforms.

تبلیغات