چکیده

یکی از مهم ترین مناصب اجتماعی مسأله امامت در نمازهای جماعت است. مشهور فقها برای امام جماعت شرایطی را بیان کرده اند که عبارتند از : مسلمان بودن، مرد بودن، بالغ بودن، عاقل بودن. اکثرفقها در این شرایط، اتفاق نظر دارند. اما یکی از شرایط اختلافی، مسأله فسق امام جماعت است. یعنی شخصی که مرتکب فسق  شود آیا می تواند امام جماعت واقع شود؟ فقها در این مورد اختلاف دارند. فقهای امامیّه فاسق نبودن را  اصلی ترین شرط می دانند. اما فقهای عامه، عده ای، به طور مطلق امامت فاسق را ممنوع و برخی دیگر مطلقا جایز می دانند. عده ای دیگر بین فسق قطعی و مشکوک و نیز فسق قابل توجیه و غیر قابل توجیه تفاوت قائل شده اند. دیدگاه و أدلّه فقها  مورد تحلیل و بررسی تطبیقی قرار خواهد گرفت و به طور کلی این نتیجه حاصل خواهد شد که از منظر نوع فقهای مذاهب اسلامی امامت فُسّاق  صحیح نخواهد بود

A Comparative Study around the Prayer Leadership of Immoral Person from Islamic Sects' Point of View

One of the most important social roles is the matter of leadership in congregational prayers.  Prominent jurists have stated and counted the conditions of: being a Muslim, man, adult, and sane. Most jurists have an agreement on these matters  but there is a dispute about the immorality of  prayer leader which means that who commits sin could be Imam for congregational prayer or not.   Shia jurists have considered this matter as a main characteristic but some Sunni jurists have refused the leadership position of immoral person absolutely and some others considered it permissible absolutely. Others have distinguished between definite and ambiguous immorality or justifiable and unjustifiable immorality. The ideas and reasons of jurists have been discussed with a comparative method and it will be concluded generally that most jurists (based on their own sects) have denied the prayer leadership of immoral persons.

تبلیغات