چکیده

مدل های انتخاب گسسته یکی از اجزای اصلی مطالعه رفتار انتخابی افراد بوده است و در زمینه هایی مانند تقاضای افراد برای کالاها و خدمات استفاده می شود. در اینگونه از مدل ها، خانواده مدل های لاجیت به عنوان یک ابزار کلیدی برای مدل سازی به کار می رود. این خانواده، از مدل لاجیت دوگانه و چندگانه آغاز شد و سپس به سمت لاجیت آشیانه ای توسعه یافت. محدودیت های موجود در این مدل ها سبب توجه پژوهشگران به مدل های پیشرفته تر یعنی شکل گیری مدل لاجیت مخلوط در بالاترین سطح انعطاف شد. هدف این مطالعه تخمین تقاضای وسایل نقلیه اتوبوس، تاکسی و خودروی شخصی در شهر اصفهان در ساعت اوج تردد صبح با استفاده از مدل لاجیت مخلوط است. در این راستا ابتدا مسئله تقاضای سفر و شکل گیری مدل های انتخاب وسیله، بیان و سپس مدل لاجیت چندگانه به عنوان مدل پایه در مدل انتخاب گسسته معرفی می شود تا امکان معرفی و مدل سازی مدل لاجیت مخلوط فراهم شود. درنهایت، تقاضای سفر این وسایل با استفاده از مدل لاجیت مخلوط ارزیابی شد. داده های مورد نیاز برای تخمین تقاضای وسایل نقلیه ازطریق جمع آوری پرسش نامه از مسافران در روز های کاری در ساعت اوج تردد صبح در فصل پاییز و زمستان در شهر اصفهان استخراج شد. نتایج تخمین مدل تقاضای سفر برای وسایل نقلیه نشان می دهند راحتی و سرپرست خانوار بودن، مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر انتخاب خودروی شخصی بوده است؛ درحالی که زمان و هزینه تنها عوامل تأثیرگذار بر انتخاب نکردن اتوبوس برای سفر در ساعت اوج تردد صبح هستند. عوامل تأثیرگذار بر انتخاب تاکسی نیز زمان، کرایه، راحتی، درآمد و تحصیلات اند.

متن

Estimation of worke travel mode choice demand with mixed logit model (Random Parameter): case study Isfahan city

discrete choice models, is one of main components of study of people's choice behavior and it used in various fields such as people's demand for goods and services. In such models, the logit model family is used as a key tool for modeling them. This family started with the binary and multiple logit model and then expanded to the nested logit. The limitations of these models led the researchers' attention to more advanced models and formation of a mixed logit model at the highest level of flexibility. The purpose of this study is to estimate the demand for bus,taxi and personal car in Isfahan city at morning peak hours by using mixed logit model. In this way, first express the issue of travel demand and formation of mode choice model then multiple logit model is introduced as basic model in discrete choice, until introduction and modeling mixed logit model to be provided. Finally, travel demand for these mods was assessed using the mixed logit. The data needed to estimate travel demand was gathered by collecting questionnaire from traveler during the morning peak hours of days at autumn and winter in Isfahan city. The results of estimation of mod choice by mixed logit show that convenience and the head of household are factors influencing the choice of car, while the time and cost are the only factors influencing the choice of the bus for travel during the morning peak hours. Time, cost, convenient, income and head of household are factors that influencing taxi choice.

تبلیغات