آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی فرماندهان آموزشی یک دانشگاه سازمانی با اثربخشی عملکرد آنان اجرا شده است. روش: این تحقیق برمبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی و برمبنای ماهیت و روش، نوعی تحقیق همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل فرماندهان آموزشی یک دانشگاه سازمانی بود. روش نمونه گیری، تمام شمار و حجم نمونه باتوجه به طبقه بندی نزد محقق محفوظ است. برای گردآوری داده های این تحقیق از هر دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. ابزار گردآوری داده های این تحقیق دو پرسشنامه شامل پرسشنامه استاندارد ویژگی های شخصیتی نئو (مک کری و کاستا) و پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی عملکرد با ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) 88/0 بود. برای تحلیل داده های این تحقیق از آمار توصیفی شامل میانگین، واریانس و انحراف معیار، همچنین آمار استنباطی شامل آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج: نتایج یافته ها نشان داد بین ویژگی شخصیتی برون گرایی با ضریب همبستگی 42/0، ویژگی شخصیتی سازگاری با ضریب همبستگی 49/0، ویژگی شخصیتی ثبات هیجانی با ضریب همبستگی 45/0، ویژگی شخصیتی تجربه پذیری با ضریب همبستگی 45/0 و ویژگی شخصیتی وظیفه شناسی با ضریب همبستگی 45/0 با اثربخشی آنان رابطه معنی داری وجود داشت که این نتایج، نشان دهنده ارتباط بین ویژگی های شخصیتی فرماندهان با اثربخشی عملکرد آنان با ضریب همبستگی 47/0 بود. بحث: باتوجه به اینکه این پنج ویژگی از ویژگی های شخصیتی افراد بوده و همچنین باتوجه به شرایط شغلی فرماندهان، این نوع ویژگی ها بیشتر در اثربخشی عملکرد آنها تأثیرگذار است

An Investigation into the Relationship between the Personality Traits of the Educational Commanders in an Organizational University and the Effectiveness of their Performance

Introduction: The present study is aimed at examining the relationship between the personality traits of the educational commanders in an Organizational University and the effectiveness of their performance. Method: This is an applied research work in regard to purpose, and it is a kind of correlational study with regard to its nature and method. The statistical population of this research included the educational commanders in an Organizational University. The sample included all the member of the population, but its size is not revealed due to the confidentiality of the data. Both library and field methods were used to collect data for this study. The data collection instruments were the Neo Personality Traits Questionnaire of (McCray and Costa) and a researcher-made questionnaire of performance effectiveness with a reliability (Cronbach's alpha) coefficient of 0.88. To analyze the data, descriptive statistics including mean, variance and standard deviation, as well as inferential statistics including Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation test and stepwise regression were used. Results: The results indicated a significant correlation between extraversion with a correlation coefficient of 0.42, adaptability with a correlation coefficient of 0.49, emotional stability with a correlation coefficient of 0.45, openness to experience with a correlation coefficient of 0.45 and conscientiousness with a correlation coefficient of 0.45 and their effectiveness. These results are indicative of the relationship between commanders' personality traits and the effectiveness of their performance with a correlation coefficient of 0.47 Discussion: Considering that these five traits are the personality traits of individuals and given the job conditions of the commanders, these types of traits affect the effectiveness of their performance more.

تبلیغات