چکیده

در سال های اخیر، تفاخر و خودنمایی در شبکه های اجتماعی شیوع گسترده ای داشته است. این پدیده، اغلب در شبکه های اجتماعی تصویرمحور نظیر اینستاگرام و بیشتر به دست نوجوانان یا نسل شبکه بروز و ظهور یافته است. این نوشتار متکفل بررسی علل و عوامل گرایش به خودنمایی و فرایند آن و اپیدمی شدن این پدیده در گروه سنی نوجوانان در اینستاگرام است. روش تحقیق حاضر، توصیفی تحلیلی با شیوه تحلیل «تئوری زمینه ای» و «نظریه آزمایی» است. به منظور گردآوری داده ها علاوه بر مشاهده مستمر رفتار هجده کاربر ازپیش تعیین شده در شبکه اجتماعی مذکور در بازه زمانی مشخص (هشت هفته)، از ابزار مصاحبه با دوازده کاربر دیگر نیز استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اولاً پدیده خودنمایی و جلب توجه مفرط، که بیماری شناخته می شود، ریشه در اختلال شخصیت نمایشی (هیستریونیک) دارد که علل زیستی ژنتیکی آن چندان مشخص نیست؛ ثانیاً شیوع بالای آن بیش ازهمه معلول اختلال در شیوه های فرزندپروری والدین، آموزش و تقلید است که به منظور فرامتغیرهای سپهر سایبر تشدید شده است؛ ثالثاً پدیده خودنمایی مفرط در شبکه های اجتماعی، پدیده ای با ماهیت انسانی اجتماعی است؛ بنابراین پیشگیری از این انحراف نیز باید با ماهیت و علل آن هم سنخ و هم جنس باشد.

Showing off Digital Natives on Instagram: Analysis of the process causes of contagion and prevention measures

Recently, boasting and showing off on social networks has spread widely. This phenomenon has often emerged in image-oriented social networks such as Instagram, primarily among teenagers or the network generation. This article deals with the causes and factors of the tendency to show off, its process, and the epidemic of this phenomenon in the age group of teenagers on Instagram. The current research method is a descriptive-analytical method with the analysis method of "contextual theory" and "experimental theory". To collect data and continue observing the behaviour of 18 predetermined users in the mentioned social network in a certain period (8 weeks), the tool of interviewing 12 other users has also been used. The findings of this research show that the phenomenon of showing off and attracting excessive attention, known as a disease, has its roots in histrionic personality disorder, the biological-genetic causes of which are unclear. Secondly, its high prevalence is primarily the result of disruption in parents' parenting methods, education and imitation, which the metavariables of the cyber sphere have aggravated. Thirdly, excessive self-presentation in social networks is a human-social phenomenon, so preventing this deviation must be exact and causes.

تبلیغات