آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

تصویر ذهنی گردشگران مجموعه ای از خاطرات، احساسات، باورها و ایده ها یی که فرد از یک مقصد گردشگری به دست می آورد. گردشگری خلاق شکل پایداری از گردشگری است که فرصت توسعه ظرفیت های خلاقانه را از طریق مشارکت فعال در دوره ها و تجارب یادگیری خاص یک مقصد گردشگری فراهم می سازد، در این میان برخورداری از مهم ترین مراک ز فرهنگ ی و م واردی از ای ن قبیل می تواند زمینه مناسبی را برای توسعه گردشگری شهری فراهم آورد. گردشگری خلاق در راستای گردشگری فرهنگی، باعث تحول این صنعت شده است و مؤلفه های آن از طریق دارایی ها و سرمایه های ناملموس و از نظر رویکرد مبتنی بر منابع راهبردی موجب دستیابی به مزیت رقابتی پایدار می شود که شهرت سازمانی و تصویر ذهنی از مهم ترین این دارایی ها هستند. این پژوهش به تأثیرات شاخص های گردشگری خلاق در تصویر ذهنی گردشگران تأکید دارد. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت ازجمله تحقیقات توسعه ای    کاربردی است و به لحاظ روش ازجمله تحقیقات توصیفی   تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش گردشگران داخلی و خارجی منطقه 12 تهران است که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده 384 نفر (گردشگران داخلی 334 نفر و خارجی 50 نفر) به منزله حجم نمونه انتخاب شدند. مؤلفه و شاخص های تحقیق شامل 9 مؤلفه و 50 گویه است. یافته های این پژوهش نشان می دهد مؤلفه های جذابیت گردشگری و محیط زیرساخت در رتبه اول و مؤلفه های برآورده شدن انتظارات و تمایل به بازدید مجدد در رتبه های آخر قرار دارند. نتایج مشخص کرد که برای بهبود تصویر ذهنی گردشگران در منطقه 12 شهر تهران باید به مؤلفه های کیفیت درک شده، برآورده شدن انتظارات، جذابیت مقصد، تصویر عاطفی، سرگرمی و فعالیت، جذابیت گردشگری با توجه به جنبه های تاریخی و فرهنگی این منطقه از طریق گردشگری خلاق بیشتر توجه شود.

Analysis of tourists' mental image with emphasis on creative tourism (Case study: District 12 of Tehran)

From the point of view of strategic resource، based approach, achieving sustainable competitive advantage can be achieved through intangible assets and capital, of which organizational reputation and mental image are the most important of these assets. Mental image is interpreted as a concept of a tourist place that remains in the mind of the tourist using associations. Unfortunately, most studies have considered the mental image of tourist destinations as a cognitive assessment (estimation), only a small number of studies have used both cognitive and emotional components in understanding the overall image of the destination. In general, it is important to consider the cognitive and emotional components of the destination image. Today, a suitable environment is one of the basic indicators and criteria in choosing tourist destinations, which can include all the material and spiritual effects of the human environment (Amanpour et al., 2017). This issue has received less attention in our country. The subject of this study is District 12 of Tehran, this district is central in Tehran. Region 12 is one of the important tourism centers as a valuable and unique capital of historical antiquity, the existence of valuable cultural and religious monuments in the national and international territory and with excellent conditions and is known as one of the major tourism centers in Iran and the world. This study examines the mental image of tourists with emphasis on creative tourism by considering and enumerating the concepts that exist in the mental image literature and the development of creative tourism.

تبلیغات