آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

شناخت عوامل مؤثر در حمایت ساکنان از توسعه پایدار گردشگری سلامت ازطریق بازاریابی گردشگری سلامت با هدف جبران بخشی از خسارت واردشده به صنعت گردشگری در همه گیری کووید-19 ضروری است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی جامع از فراترکیب عوامل مؤثر در حمایت ساکنان از توسعه پایدار گردشگری سلامت و شناسایی اثرگذارترین عوامل انجام شده است. پژوهش از نوع اکتشافی و کاربردی است و در دو گام انجام شده است. در گام نخست، با مرور نظام مند پژوهش های پیشین و استفاده از روش فراترکیب عوامل مذکور مشخص و طبقه بندی شدند. در گام دوم، گراف روابط علّی معلولی با استفاده از نگاشت شناختی فازی ترسیم و مؤثرترین عوامل مشخص شدند. نمونه آماری 12 نفر از خبرگان بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. یافته های گام اول بیانگر 46 عامل در 9 بعد بود. ابعاد مذکور (به استثنای متغیرهای جمعیت شناختی) برای رسم گراف وارد گام دوم پژوهش شدند. براساس یافته های پژوهش، تأثیرگذارترین ابعاد در گراف به ترتیب عبارت اند از: تأثیرات مثبت (75/2) و منفی ادراک شده از گردشگری سلامت (72/2)، سطح درگیری ساکنان در گردشگری سلامت (16/2)، عملکرد ادراک شده دولت و مقصد (80/1)، نظر ساکنان درباره گردشگری سلامت (52/1)، اعتماد (06/1)، شاخص های وابستگی ساکنان (80/0) و درنهایت، نگرش ساکنان درباره کیفیت زندگی و محل اقامت (08/0). درمجموع، نتایج علاوه بر افزایش دانش نظری به منظور بازاریابی مؤثرتر گردشگری سلامت کاربرد دارد.

Provide a cognitive model of Meta-synthesis of factors affecting residents' support for sustainable development of health tourism (Case study: Isfahan healthcare town)

In order to compensate part of the damage to the tourism industry in the Covid-19 epidemic, through health tourism marketing, understanding the factors affecting residents' support for the sustainable development of health tourism is essential; Therefore, the present study aims to provide a comprehensive model of a Meta-synthesis of factors affecting residents' support for sustainable development of health tourism and identify the most effective factors. The research is exploratory and applied, and has been done in two steps. In the first step, the mentioned factors were identified and classified by systematic review of previous researches and using Meta-synthesis technique. Then, in the second step, the graph of causal relationships was plotted using fuzzy cognitive mapping and the most effective factors were identified. The statistical sample consisted of 12 experts who were purposefully selected. The findings of the first step showed 46 factors in 9 dimensions. The mentioned dimensions (with the exception of demographic variables), entered the second step of the research to draw a graph. The findings showed that the most effective dimensions in the graph are: Perceived positive (2.75) and negative effects of health tourism (2.72), the level of involvement of residents in health tourism (2.16), Perceived proceeds of government and destination (1.80), Residents' opinion about health tourism (1.52), Trust (1.06), indicators of residents' dependence (0.80), residents' attitudes about quality of life and residence (0.08). In general, the results in addition to increasing theoretical knowledge, has applications for more effective marketing of health tourism.

تبلیغات