چکیده

استعاره در ادب فارسی، قدمت و جایگاه والایی داشته است. ادبیات ذاتاً پدیده ای اجتماعی است و پیوند ادبیات و جامعه پیوندی متقابل، دیرینه وانکارناشدنی است. نویسندگان و شاعران از دیرباز اندیشه ها ی اجتماعی خود را با عناصر هنری آمیخته اند و درقالب شعر و نثر بیان کرده اند. هدف این پژوهش، بررسی انواع استعاره های هستی شناختی در داستان سه تار است. نگارندگان در صددند تا نشان دهند که استعاره های هستی شناختی در داستان سه تار چگونه به کار رفته است و چه مفاهیمی از طریق این استعاره ملموس شده اند. ماهیت روش شناختی این پژوهشِ کیفی، توصیفی-تحلیلی بوده و داده ها از داستان سه تار اثر جلال آل احمد گردآوری شده اند. یافته ها حاکی از آن است که راوی به منظور انتقال مفاهیم موردنظر از استعاره به خوبی بهره گرفته است. همچنین، نتایج نشان داد که کاربرد استعاره های هستی شناختی در این داستان از فراوانی بالایی برخوردار بوده، به گونه ای که تعداد 15 مورد از استعاره ها شامل 3 استعاره هستومند و ماده، 9 مورد استعاره مکان و ظرف و 3 مورد استعاره شخصیت بخشی بوده اند.

Mapping Types of Ontological Metaphors in the Story of Setar by Jalal Al-Ahmad from Cognitive Perspective

Metaphor has a long history and a high position in Persian literature. Literature is inherently a social phenomenon, and the connection between literature and society is a long-standing and inextricable mutual link. Storytellers and poets have already mixed their social thoughts with artistic elements and expressed them in the form of poetry and prose. The aim of this study is to investigate the types of ontological metaphors in the story of Setar. The authors are looking for the question of how the ontological metaphors are used in the story of Setar and what concepts have been made tangible through this metaphor. The methodological nature of this qualitative study is descriptive-analytic, and the data were collected from the story Setar written by Jalal Al Ahmad. The findings indicated that the narrator has used metaphor well in order to convey the desired concepts. Also, the results showed that the use of ontological metaphors in this story was very frequent, such that the number of metaphor used in this story were 15 metaphors, including 3 metaphors of entity and substance and substance, 9 metaphors of container and place, and 3 metaphors of personification.

تبلیغات