آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

یکی از عوامل مؤثر در پیدایش منظر دیداری–شنیداری شهرها، تعامل بین شهر، شهروند و موسیقی خیابانی است که در بستری به نام پیاده راه شکل می گیرد. در تحقیق حاضر که به روش توصیفی–تحلیلی و با تکیه بر نظریه «سینومرفی» تهیه شده است؛ نویسندگان باهدف دستیابی به چرایی و چگونگی شکل گیری این نوع منظر دیداری- شنیداری به بررسی هنر موسیقی خیابانی در پیاده گذرهای شهر تهران می پردازند. برای این منظور با حضور در میدان تحقیق و مشاهده رفتاری افراد فعال در این حوزه هنری مسائلی چون زمان و مکان استقرار، تعریف محدوده، انتخاب موقعیت، نوع موسیقی و ادوات مورد استفاده، نوع پوشش و هویت هنرمندان را مورد تجزیه وتحلیل قرار می دهند. بررسی یافته ها در محدوده تحقیق نشان می دهد رفتار و واکنش شهروندان در مواجهه با موسیقی خیابانی تحت تأثیر پیوندهای سینومرفیک به سه شکل «ترغیب و تشویق»؛ «سازگار» و «خنثی» نمود پیدا می کند. به گونه ای که رفتارهای مثبت با تأثیر در تداوم این فعالیت در یک بستر مناسب و تثبیت جایگاه موسیقی خیابانی موجب ارتقای کیفیت منظر دیداری- شنیداری در شهر شده و تعاملات اجتماعی بین مردم و محیط را افزایش می دهد. 

Review of Synomorphy Theory in the Art of Street Music (Case study: Urban Sidewalk in Tehran)

One of the effective factors in creating the visual-auditory landscape of cities is the interaction between the city, the citizen and street music that is formed in an urban sidewalk.In the current study, which has been prepared by descriptive-analytical method based on "Synomorphy theory", the authors study the art of street music on the sidewalks of Tehran with the aim of achieving why and how this type of visual-auditory landscape is formed. For this purpose, by attending the field of research and observing the behavior of people active in this field of art, they analyze issues such as time and place of establishment, scope definition, position selection, type of music and instruments used, and identity of artists. The findings shows that the behavior and reaction of citizens in the face of street music under the influence of Synomorphic links in three forms of "encouragement"; "compatible" and "neutral" appears; In such a way that positive behaviors with the effect of continuing this activity in a suitable context and stabilizing the position of street music have improved the quality of visual-auditory landscape in the city and increases social interactions between people and the environment.

تبلیغات