آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

عدالت جنسیتی مفهومی نامتعین است که در مکاتب مختلف معنای خاصی به خود می گیرد و در رویکرد اسلامی معنایی تناسبی و در رویکرد فمینیستی معنایی تساوی گرایانه دارد. در عصر حاضر روز به روز بر تعداد پژوهش هایی که با رویکردهای مختلف به موضوع عدالت جنسیتی می پردازند افزوده می شود و همین مسئله اهمیت ارزیابی، تلخیص و جمع بندی این پژوهش ها را آشکار می کند. مطالعه حاضر با روش مرور نظام مند به ارزیابی 26 مقاله علمی- پژوهشی حول عدالت جنسیتی، در بازه زمانی 1395 تا 1400 پرداخته است. نتایج حاکی از آن است که 09/59 درصد پرسش های پژوهش ها جنبه اجتماعی داشتند. هم چنین عوامل اجتماعی چون «کلیشه های جنسیتی»، «ایدئولوژی مردسالار»، «ساختار اجتماعی و سازمانی مردانه» و «شهرسازی مردانه» با 81/61 درصد، بیشترین نقش را در ایجاد نابرابری جنسیتی داشتند. به علاوه تبعیض جنسیتی سبب بروز پیامدهای اجتماعی و روانی چون «بازتولید ساختار اجتماعی نابرابر»، «احساس محرومیت» و «کاهش انگیزه شغلی و تحصیلی» گردیده است. 15/95 درصد پژوهش های تحت مطالعه معنای تساوی گرایانه از عدالت جنسیتی را مفروض گرفته -بودند.

A systematic review of gender justice studies in Iran

Gender justice is an indeterminate concept that takes on a special meaning in different schools and has a proportional meaning in the Islamic approach and an egalitarian meaning in the feminist approach. In today's era, the number of researches that deal with the issue of gender justice with different approaches is increasing day by day, and this problem reveals the importance of evaluating, summarizing and summarizing these researches. The present study evaluated 26 scientific-research articles about gender justice in the period of 2016 to 2021 using a systematic review method. The results indicate that 59.09 percent of research questions had a social aspect. Also, social factors such as "gender stereotypes", "patriarchal ideology", "masculine social and organizational structure" and "masculine urbanization" with 61.81% had the biggest role in creating gender inequality. In addition, gender discrimination has caused social and psychological consequences such as "reproduction of unequal social structure", "feeling of deprivation" and "reduced motivation for work and education". 95.15% of the studies under study assumed the egalitarian meaning of gender justice.

تبلیغات