آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

سینمای ملی، متمایز از سینمای «جریان اصلی» یا مترادف با «سینمای هنری» نیست. فیلم های توده پسند نیز بیانگر منش های ملی و حاکی از رابطه درهم تنیده نظام ژانری و سینمای ملی اند. درعین حال، ژانرها و سینمای ملی با چالش های متعددی از حیث تعاریف، مرزبندی ها و کارکردهای گوناگون مواجه اند. ژانرها به مثابه پاره گفتارهای سینمای ملی، روندمحور و همواره در معرض تحول و بازنگری اند. هدف این مقاله، بررسی تبادلات، هم پوشانی ها، ظرفیت ها و چالش های نظریه های ژانر و سینمای ملی، مواجهه با پویش های درونی و بیرونی امر ملی و نقش تأثیرگذار دولت هاست. در این مقاله برای بررسی ظرفیت ها و چالش های سینمای ملی ژانری از روش تحلیل منطقی و استدلال قیاسی بهره گرفته شده و از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانه ای، داده های مورد نیاز گردآوری شده اند. یافته ها نشان می دهند که الگوی سینمای ملی ژانری می تواند از ظرفیت ها و امکانات ژانر و امر ملی بهره بگیرد. این الگوی کارآمد می تواند بازتاب تفاوت های فرهنگی و اجتماعی و واقعیت های چندگانه اجتماع در برهه های گوناگون باشد. لایه های معنایی و نحوی پاره گفتارهای امر ملی حاوی سنت ها، ارزش های اجتماعی و فرهنگی و واقعیت های چندگانه ملی اند. الگوی سینمای ملی ژانری می تواند با اتخاذ راه کاری انعطاف پذیر برای تعریف و بازتعریف مرزهای درونی و بیرونی اش، استمرار یابد.

Potentialities and Challenges of the National-Generic Cinema Paradigm

National cinema is not separate from mainstream movies or equal to Art Cinema. Popular films, also, exhibit national characters and connote the intertwined relationship between the genre system and national cinema. However, both genres and national cinemas face numerous challenges regarding their various definitions, boundaries, and functions. Genres, as the essential constituents of national cinema, are processes-oriented and are constantly marked by difference, variation, redefinition, and ongoing change. This article aims to discuss the exchanges, overlaps, potentialities , and challenges of genre and national cinema theories, their confrontation with internal and external dynamics of the national matter, and the effective role of the state. In this article, the potentialities , and challenges of national-generic cinema will be analyzed through logical analysis and deductive reasoning and the data has been collected through documentary research. The findings show that the national-generic cinema paradigm can enjoy the potentialities and facilities of the national matter. This efficient paradigm can reflect the socio-cultural differences and the pluralist realities of society in different time frames. The semantic and syntactic layers of national matter utterances include traditions, socio-cultural values and pluralist national realities. The national-generic cinema paradigm can continue by employing a flexible strategy to define and redefine its internal and external borders.

تبلیغات