آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۲

چکیده

صنعت خبر، به واسطه فناوری های ارتباطی جدید و بسترهای نوظهور، وارد محیطی پیچیده و به شدت رقابتی شده است. از این رو آینده برای مدیران رسانه های خبری یک چالش و دغدغه به شمار می رود، لذا همواره می کوشند تا با تفکر در مورد عوامل مؤثر بر آینده و وضعیت های احتمالی آن ها به تصاویری احتمالی از آینده پیش رو دست یابند. اگرچه خبرگزاری صداوسیما از خبرگزاری های مهم و بزرگ کشور است، اما بی تردید از این چالش ها برکنار نیست، لذا شناسایی عوامل مؤثر بر آینده خبرگزاری صداوسیما ضروری است. اهمیت شناخت این عوامل و اولویت بندی تأثیرگذاری آن ها در این است که هرگونه سیاست گذاری و برنامه ریزی استراتژیک در گرو شناخت این عوامل است. به این منظور با روش دلفی، به عنوان روشی رایج در آینده پژوهی و با نمونه گیری هدفمند، از دیدگاه های کارشناسی و خبرگی 19 نفر از مدیران، سردبیران و پژوهشگران معاونت سیاسی صداوسیما، بر اساس اصل اشباع نظری استفاده شد. پس از دو مرحله دلفی و شناسایی مهم ترین و غیر قطعی ترین عوامل، و پس از گرفتن میانگین هندسی، 21 عامل مؤثر بر آینده خبرگزاری صداوسیما، که مورد اجماع خبرگان شرکت کننده در تحقیق بود، شناسایی و در چارچوب مدل "پست" در چهار گروه سیاسی، اجتماعی فرهنگی، فناوری و اقتصادی و عوامل کلیدی دسته بندی شدند.

Ranking of the Factors Affecting the Future of IRIB News Agency in 5-Year Horizon

Due to new communication technologies and emerging platforms, the news industry has entered a complex and highly competitive environment. Therefore, the future is a challenge and concern for news media executives. They always try to think about the factors affecting the future and their possible situations to achieve possible images of the future ahead. Although the IRIB news agency is one of the most important and large news agencies in the country, but it is certainly not immune to these challenges. Hence, it is necessary to identify the factors affecting the future of the IRIB news agencies. The importance of recognizing these factors and prioritizing their effectiveness is that any policy and strategic planning depends on recognizing these factors. For this purpose, with the Delphi method, as a common method in future research and with purposeful sampling, the expert views of 19managers, editors, and researchers of the political deputy of the IRIB based on the principle of theoretical saturation were used. After two stages of Delphi and identifying the most important and uncertain factors, and after taking the geometric average, the most important factors affecting the future of the IRIB News Agency were prioritized: the degree of professional and managerial independence of the IRIB News Agency, Ability of journalists to create structure and use new methods to understand the taste of the audience accurately.

تبلیغات