آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۲

چکیده

تارنماهای شبکه اجتماعی شیوهای نوین از تعامل و برقراری ارتباطات انسانی را در محیط برخط پدید آورده اند که هدف محقق در پژوهش حاضر بررسی رابطه میان عضویت در تارنماهای شبکه اجتماعی بر تغییر رفتار ارتباطی کاربران در زندگی روزمره است. در تحقیق حاضر، بین عضویت کاربران در تارنماهای برخط شبکه اجتماعی از یک طرف و خودشیفتگی، خودباوری و نیاز به همبستگی آنها از برقراری ارتباط میان فردی در فضای برخط (آنلاین) و برون خط (آفلاین) بررسی صورت گرفت. در این پژوهش سه فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. نمونه پژوهش شامل 268 نفر از دانشجویان است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. این پژوهش از نوع پیمایشی بوده است. جهت جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد مطابق معیارهای روان شناختی و برای سنجش میزان نیاز به همبستگی از پرسشنامه خودساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی (فراوانی) و آمار استنباطی (کای اسکوئر) استفاده شده است. نتایج نشان داد که رابطه میان عضویت در تارنما های شبکه اجتماعی و نیاز به همبستگی و خودشیفتگی کاربران در ارتباطات میان فردی آفلاین معنادار است. در حالی که میان عضویت افراد در تارنماهای شبکه اجتماعی و خودباوری آنها در ارتباطات میان فردی آفلاین رابطه معناداری وجود ندارد.

Psychological Study of Users Membership in Social Networks on Narcissism, Self-Esteem and the Need for Integration

Social networking sites have created new ways of interaction and human communication in the online environment. The aim of the researcher in the present study is to investigate the relationship between memberships in social networking sites on changing the communication behavior of users in everyday life. In the present study, the relationship between non-membership and users membership in online social networking sites on the one hand and their narcissism, self-esteem and the need for integrity of interpersonal communication in online and offline space was investigated. In this study, 3 hypotheses were examined. The research sample consists of 268 students who were selected by simple random sampling. This study was a correlational study that three standard questionnaires according to psychological criteria were used to collect data and a self-made questionnaire was used to assess the need for integration. Descriptive statistics (frequency) and inferential statistics (Chi-square) were used to analyze the data. The results showed that the relationship between membership and non-membership in social networking sites and the need for correlation and narcissism of users in offline interpersonal communication is significant. While there is no significant relationship between membership and non-membership in social networking sites and their self- esteem in offline interpersonal relationships.

تبلیغات