آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

مساله نگاه تک بعدی به ارزشیابی در نظامات تربیتی، باعث بروز مشکلاتی برای متربیان می شود. در اسلام نگاه به ارزشیابی با ابعاد جامع تر صورت می گیرد. هدف این مقاله، تبیین کیفیت ارزشیابی در نظام تربیتی اسلام است. در راستای این هدف، سه مولفه اساسی هدف، روش و ویژگی های ارزشیابی در نظام تربیتی اسلام تبیین شد. در گردآوری داده ها به شیوه اسنادی از آیات قرآن، احادیث و تفاسیر استفاده به عمل آمد. نتایج نشان داد نظام ارزشیابی در اسلام با لحاظ نمودن ویژگی هایی نظیر جامعیت، کیفیت، کمیت، دقت و اطمینان و مولفه های اساسی هدف، زمان، مکان، روش ها، ابزار و ملاک های ارزشیابی، تفاوت هایی با روش های ارزشیابی مرسوم دارد. با مفروض قرار دادن این که آموزش و پرورش در کشور ما قصد تاسی از آموزه های تربیت اسلامی را دارد، در این صورت ضرورت روی آوری به ویژگی ها و مولفه های اساسی ارزشیابی در نظام تربیتی اسلام ضرورت دارد. بدینسان پیشنهاد پژوهش به سیاستگذاران، برنامه ریزان و عوامل تربیتی در آموزش و پرورش، روی آوری به سنت ارزشیابی در اسلام است.

Components and quality of evaluation in Islam

The issue of one-dimensional view of evaluation in educational systems causes problems for students. In Islam, the view of evaluation is more comprehensive. The purpose of this article is to explain the quality of evaluation in the Islamic educational system. In line with this goal, three basic components of the purpose, method and characteristics of evaluation in the Islamic educational system were explained. Quranic verses, hadiths and commentaries were used to collect data in a documentary manner. The results showed that the evaluation system in Islam, in terms of features such as comprehensiveness, quality, quantity, accuracy and reliability and the basic components of purpose, time, place, methods, tools and criteria, are different from conventional evaluation methods. Assuming that education in our country intends to rely on the teachings of Islamic education, then it is necessary to turn to the basic features and components of evaluation in the Islamic educational system. Thus, research proposal to policy makers, planners and educational factors in education is to turn to the tradition of evaluation in Islam.

تبلیغات