آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

مفهوم پردازی در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی و بررسی دیدگاه تربیتی امام علی علیه السلام با رویکرد پژوهش اکتشافی از طریق مطالعه منابع و اسناد معتبر دینی، هدف اصلی مقاله حاضر بود. این مهم با روش تحلیل محتوی احادیث وروایات مرتبط با دیدگاه تربیتی امام علیه السلام در نهج البلاغه، غرر الحکم و.... ، انجام پذیرفت. تحلیل مواد ومحتوای مرتبط با موضوع پژوهش، در چارچوب روش تحلیل محتوای کیفی، با استفاده از فرآیند چهار مرحله ای شامل «انتخاب واحد تحلیل»، «مقوله بندی»، «شمارش فراوانی هر مقوله» و «تفسیر نتایج» انجام گرفت. در این پژوهش از بسامد (فراوانی) برای شمارش مقوله های فرعی و برای طبقه بندی و تعیین مقوله های اصلی و ابعاد از روش تکوین استقرایی استفاده شد. بر اساس یافته های تحقیق، 98 مقوله فرعی شناسایی و ویرایش شده و بر اساس آنها ابعاد و مولفه های اصلی دیدگاه تربیتی امام علی(ع) شناسایی و تعیین گردید. بر اساس نتایج ابعاد و مولفه ها شامل: الف - بعد تربیت فردی با چهار مولفه اصلی: 1- تربیت دینی( هشت مقوله فرعی)، 2- تربیت اخلاقی(با 22 مقوله فرعی)، 3- تربیت قرانی(با هفت مقوله فرعی)، 4- تربیت علمی (با 20 مقوله فرعی). ب - بعد تربیت اجتماعی با پنج مولفه اصلی شامل: 1- تربیت فرهنگی (با شش مقوله فرعی)، 2- تربیت سیاسی(با هفت مقوله فرعی)، 3- تربیت حقوقی(با 16مقوله فرعی)، 4- تربیت جهادی(با شش مقوله فرعی) و 5- تربیت اقتصادی(با پنج مقوله فرعی)، طبقه بندی، سازمان دهی شد و مدل مفهومی آن تدوین، ترسیم و ارائه گردید.

Educational perspective of Imam Ali (peace be upon him) (presenting a conceptual model)

The research and conceptualization in the field of Islamic education and the study of the educational perspective of Imam Ali (peace be upon him) with an exploratory approach through the study of reliable religious sources and documents was the main goal of this article. This task was done by analyzing the content of hadiths, sermons, letters and wisdom related to the educational perspective of Imam (peace be upon him) in Nahj al-Balagheh, Gharar al-Hakm, etc. The analysis of the materials and content related to the research topic was done in the framework of the qualitative content analysis method, using a four-step process including "choosing the unit of analysis", "categorization", "counting the frequency of each category" and "interpreting the results". In this research, frequency was used to count the sub-categories and to classify and determine the main categories and dimensions using the inductive development method. Based on the findings of the research, 98 subcategories were identified and edited, and based on them, the main dimensions and components of Imam Ali's educational perspective were identified and determined. Based on the results of the dimensions and components including: A- Personal education dimension with four main categories: 1- Religious education (eight sub-categories), 2- Moral education (with 22 sub-categories), 3- Quranic education (with seven sub-categories) 4- Scientific education (with 20 sub-categories). B - The dimension of social education with five main categories including: 1- Cultural education (with six sub-categories), 2- Political education (with seven sub-categories), 3- Legal education (with 16 sub-categories), 4- Jihadi education (with six sub-categories) and 5- economic education (with five sub-categories), was classified, organized and its conceptual model was compiled, drawn and presented.

تبلیغات