چکیده

مقدمه و هدف :هدف این پژوهش تبیین رابطه بین یادگیری سازمانی با خلاقیت دبیران دبیرستانهای شهرستان فراشبند بود. روش شناسی پژوهش: تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دبیران دبیرستانهای شهرستان فراشبندبه تعداد 170 نفر در سال 1402 است که به صورت تمام شماری در تحقیق مشارکت داشتد. که در نهایت 168 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل جمه آوری و تحلیل شد.ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد سنگه (1992) و پرسشنامه استاندارد تورنس (1980) می باشد بود که توسط تحقیقات قبل روایی و پایایی آنها مورد تائید قرار گرفته بود. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین یادگیری سازمانی با خلاقیت دبیران رابطه مثبت و معناداری وجود داردهمچنین بر اساس نتایج رگرسیون، مهارتهای فردی،یادگیری تیمی و چشم انداز مشترک، خلاقیت دبیران را پیش بینی می کنند. بحث و نتیجه گیری: بر اساس مهارتهای فردی،یادگیری تیمی و چشم انداز مشترک، خلاقیت دبیران قابل پیش بینی می باشد .مدیران با تسهیلات لازم برای یادگیری سازمانی می توانند خلاقیت دبیران را بهینه سازی نمایند.

The relationship between organizational learning and creativity of High school teachers in Farashband city

Introduction and purpose: The purpose of this research was to explain the relationship between organizational learning and creativity of High school teachers in Farashband city in Iran. Research methodology: The current research is applied in terms of purpose and correlational in terms of nature and method. The statistical population included 178 High school teachers in Farashband city in 1402, who participated in the research in full. Finally, 168 analyzable questionnaires were collected and analyzed. The data collection tool was Sange's standard questionnaire (1992) and Torrance's standard questionnaire (1980), whose validity and reliability were confirmed by previous researches. Findings: The findings of the research showed that there is a positive and significant relationship between organizational learning and teachers' creativity. Also, based on the regression results, individual skills, team learning and shared vision predict teachers' creativity. Discussion and conclusion: Based on individual skills, team learning and common vision, teachers' creativity can be predicted. Managers can optimize teachers' creativity with the necessary facilities for organizational learning.

تبلیغات