آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

هدف این پژوهش تحلیل اثربخشی و چالش های آموزش های الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان طی دوران شیوع ویروس کرونا، بود. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی و پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجومعلمان رشته های علوم پایه پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان استان های اصفهان، تهران و فارس در سال تحصیلی 1400-1401 بوده که 450 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار مطالعه یک پرسش نامه محقق ساخته با 32 پرسش بسته پاسخ و سه پرسش بازپاسخ بود. روایی پرسش نامه توسط 5 نفر هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تأیید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ، 94/0 محاسبه شد. داده های پژوهش به روش های آماری متناسب مورد تحلیل قرار گرفتند. طبق یافته های پرسش نامه بسته پاسخ، مطلوبیت محتوا، روش ها و فعالیت های اجرایی آموزش ها در مجموع و برای اغلب شاخص ها، نامطلوب تا نسبتاً مطلوب (4>  و 01/0p<)، فعالیت های کارگاهی، عملی و آزمایشگاهی آموزش های الکترونیکی نامطلوب  (5  و 01/0p<) و میزان رضایت دانشجومعلمان از این آموزش ها نیز چندان مطلوب نبود. طبق یافته های بخش بازپاسخ پرسش نامه، از جمله مهم ترین راهکارهای بهبود آموزش های الکترونیکی، بهبود سامانه و سرعت آن و آگاهی استادان در زمینه آموزش الکترونیکی، لزوم جبران کمبود آموزش های عملی/آزمایشگاهی و مشکلات مربوط به عدم کسب دانش علمی و مهارت های لازم معلمی به روش های حضوری و از طریق کلاس های جبرانی بود.

Exploring the Effectiveness and Challenges of E-Learning at Farhangian University during the Corona Era and Providing Appropriate Supplementary Solutions (Case Study: Student Teachers of Basic Sciences)

The purpose of this applied, descriptive-analytical, survey research was to analyze the effectiveness and challenges of Farhangian University's e-education during the Covid-19 Pandemic. The statistical population included student teachers of basic sciences in the campuses and higher education centers of Farhangian University in Isfahan, Tehran, and Fars provinces in the academic year 2021-2022, of which 450 people were selected as a statistical sample. The study tool was a researcher-made questionnaire with 32 closed-answer questions and three open-ended questions. The validity of the questionnaire was confirmed by 5 faculty members of Farhangian University and its reliability was calculated using Cronbach's alpha, 0.94. Data were analyzed by appropriate statistical methods. According to the findings of the closed-answer questionnaire, the desirability of the content, methods, and implementation activities of the training in general and for most indicators, unfavorable to relatively favorable (X ̅>4 and p<0.01), workshop activities, practical and experimental electronic training were unfavorable (5X ̅≤ 5 and p<0.01) and the level of student teachers' satisfaction with these training was also not very favorable. According to the findings of the response section of the questionnaire, improving the system and its speed and the awareness of professors in the field of electronic education, the need to compensate for the lack of practical/laboratory training and the problems related to the lack of scientific knowledge and skills. The necessary teaching methods were face-to-face and through compensatory classes are among the most important solutions for improving electronic education.

تبلیغات