آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه وضعیت یاددهی- یادگیری معلمان دوره های تحصیلی سه گانه در شهر کلیبر بر اساس مدل آشور بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره های سه گانه (ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه) شهر کلیبر به تعداد 575 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 231 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه ی 29 سؤالی بود. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از نظر متخصصان و برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی کل پرسشنامه معادل با 913/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و...)، آزمون کروسکال والیس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین وضعیت یاددهی- یادگیری معلمان در دوره های تحصیلی سه گانه در شهر کلیبر در بعد تحلیل فراگیران و به کارگیری رسانه و ابزارها  وجود ندارد؛ اما در بعد بیان اهداف، انتخاب روش، رسانه و ابزارها، مشارکت دهی فراگیران و ارزشیابی و بازنگری  تفاوت وجود دارد.  در نهایت می توان گفت که مؤلفه های الگوی آشور در دروس مختلف تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است، اما در برخی مؤلفه های این الگو بین میانگین ها تفاوت معناداری وجود دارد و در اکثرا مؤلفه ها، معلمان ابتدایی وضعیت بهتری داشتند. 

Comparison of Teaching-Learning Status of Teachers of Three Courses in Kalibar City Based on Assure Model

The purpose of the present study was to compare the teaching status of teachers in primary, middle and high school in the Kalibar city based on the Assure model. The research method was a descriptive survey. The statistical population consisted of all teachers in all three courses (primary, middle and high school) in the city of Kalibar with 575 people, which were selected as a sample using the Krejcie & Morgan table. The tool used, was the questionnaire that had 29 questions. Specialists were used to determine the face and content validity, and to determine the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was used, with the total reliability of the questionnaire equivalent to 0.913. descriptive statistics (mean, standard deviation, etc.) and Kruskal-Walli's test were used for data analysis. The results showed that there is no significant difference between the teaching-learning status of teachers in all three courses in the Kalibar in the dimension of learners' analysis and the use of media and tools; But there is a difference in the statement of goals, selection of methods, media and tools, participation of learners, and evaluation and feedback. Finally, it can be said that the Assure model components have been somewhat considered in different courses, but in some of the components of this model there was a significant difference between the average, and in most of the components, elementary teachers were better

تبلیغات