آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی پیش بینی نگرش به مد براساس عملکرد افراد در باور های دینی، سبک های دلبستگی (ایمن، اجتنابی، اضطرابی) و ویژگی های شخصیتی می باشد. این مطالعه از نوع توصیفی−همبستگی و جامعه آماری آن شامل دانشجویان دختر متأهل و مجرد در مقطع کارشناسی در رشته های مختلف دانشگاه شهید باهنر کرمان است که از بین آنها 300 نفر به روش نمونه گیری ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های نگرش به مد صفاری نیا و همکاران (1391)، عمل به باور های دینی نیلسون (1976)، سبک های دلبستگی کولینز و رید (1990) و تیپ های شخصیتی مک کری و کاستا (2020) بهره گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج تحلیل ها نشان داد: در پیش بینی نگرش به مد از روی متغیر های عمل به باور های دینی، ویژگی های شخصیت و سبک های دلبستگی، عمل به باور های دینی به صورت معکوس توانستند نگرش به مد را در دانشجویان پیش بینی کنند. فقط ویژگی شخصیتیِ برون گرایی و سبک دلبستگی اضطراب−دوسوگرا به صورت مستقیم و ویژگی شخصیتیِ دلپذیر بودن و عمل به باور های دینی به صورت معکوس توانستند نگرش به مد را در دانشجویان پیش بینی کنند. در پیش بینی نگرش به مد از روی ویژگی های شخصیتی، ویژگی های شخصیتیِ برون گرایی و انعطاف پذیری به صورت مستقیم و ویژگی شخصیتیِ دلپذیر بودن به صورت معکوس توانستند نگرش به مد را در دانشجویان پیش بینی کنند و در پیش بینی نگرش به مد از روی سبک های دلبستگی، فقط سبک دلبستگیِ اضطراب−دوسوگرا به صورت مستقیم توانست متغیر نگرش به مد را در دانشجویان دختر کرمان پیش بینی کند.

Predicting Attitudes to Fashion Based on the Practice of Religious Beliefs, Five Personality Traits, and Attachment Styles

The purpose of this study was to predict attitudes to fashion based on the practice of religious beliefs, attachments styles (secure, avoidant, and anxious), and personality traits. The population of this descriptive-correlational study was married and unmarried female undergraduate students in different fields in Shahid Bahonar University of Kerman. 300 students were selected among them by the simple random sampling as the sample. The data were gathered by the questionnaires of attitudes to fashion (Safarinia et al., 2011), the practice of religious beliefs (Nilsson, 1995), attachment styles (Collins and Read, 1990), and the NEO-Five Factor Inventory (NEO-FFI) (McCrae & Costa, 1990). The multiple linear regression technique was applied for analyzing the data. According to the results, in the case of predicting the attitudes to fashion based on the variables of the practice of religious beliefs, personality traits, and attachment styles, the practice of religious beliefs could indirectly predict students' attitudes to fashion. Only the personality trait of extroversion and ambivalent-anxious attachment style could directly, and the personality trait of agreeableness and the practice of religious beliefs could indirectly predict students' attitudes to fashion. In the matter of predicting the attitudes to fashion based on the variable of the personality traits, the personality traits of extroversion and flexibility could directly, and the personality trait of agreeableness could indirectly predict students' attitudes to fashion. In addition, in the case of predicting the attitudes to fashion based the variable of the attachment styles, only ambivalent-anxious attachment style could directly predict female students' attitudes to fashion.

تبلیغات