چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های سرمایه فکری در بین مدرسان دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع کیفی و با راهبرد پدیدار شناسی توصیفی بود. .برای بررسی عمیق مفاهیم مورد نظر از روش مطالعه اسنادی و بررسی مبانی نظری و همچنین مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. مشارکت کنندگان 15 نفر از مدرسان با سابقه و مطرح در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی در سال تحصیلی1400-1399 بودند که با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. در تحلیل داده ها از تحلیل محتوای استقرایی (تکنیک 6 مرحله ای آرباخ و سیلورستاین)استفاده شد. برای بررسی صحت یافته ها از روش بررسی توسط اعضا استفاده شد. برای تعیین پایایی ، از روش پایایی بین دوکد گذار (توافق درون موضوعی)استفاده شد. یافته ها : نشان داد ،تیم سازی و مشارکت،یادگیری سازمانی،مدیریت دانش،رهبری تحول-آفرین،شایسته سالاری،پذیرش فناوری،فرهنگ پذیری و بصیرت مهارتی مطرح می شوند. این مولفه ها می توانند در تصمیمات بهبود عملکرد سیستم-های آموزشی به ویژه دانشگاه های فرهنگیان مورد استفاده قرار گیرد.

تبلیغات