چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسه سواد روابط عمومی دانشجویان رسانه ورزشی با دیگر رشته های دانشگاهی، دانشگاه پیام نور استان تهران بود. این تحقیق، با جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه نشان داد که دانشجویان رسانه ورزشی بیشترین آگاهی را در این زمینه دارا بودند و با کسب آگاهی و دانش در این زمینه، دیگر دانشجویان می توانند مهارت سواد روابط عمومی را به سطح عالی برسانند. جامعه آماری 150 دانشجو ارشد و دکتری دانشگاه پیام نور ورودی های جدید در رشته رسانه ورزشی و دیگر رشته های دانشگاهی بود. نمونه تحقیق شامل  22 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران در مقطع ارشد و دکتری رسانه ورزشی با دیگر رشته ها که به صورت غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. پژوهش به روش کمی انجام شد و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه سواد روابط عمومی قاسمی و راسخ (1399) بود. روش تجزیه و تحلیل، پاسخ به 12 سوال و هر پاسخی امتیازی تعلق گرفته شده است و مجموع امتیازات کسب شده نمره نهایی دانشجو از پاسخ به پرسشنامه بوده است. در انتها به صورت میانگین ساده تفاوت ایجاد شده قابل رویت می باشد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نیز توسط چند تن از خبرگان به تائید رسیده است و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برآورد شده است که با توجه به اینکه ضریب آن بالاتر از 0.7 می باشد مورد تایید قرار گرفت. یافته ها نشان داد که وضعیت روابط عمومی دانشجویان رسانه ورزشی در سطح مطلوب تری نسبت به دیگر رشته ها دارند. میانگین سواد روابط عمومی دانشجویان دیگر رشته ها در حد متوسط می باشد. یکی از عوامل مناسب برای بهتر بودن روابط عمومی، میزان تحصیلات بالا و میزان مشارکت افراد در سازمان ها و و ارگان ها یا گروه های مختلف دانشجویی و تخصص داشتن در گرایش روابط عمومی می باشد

Investigation and comparison of public relations literacy of sports media students with other academic disciplines (Case study: Payam Noor University, Tehran Province)

The purpose of this research is to investigate and compare the public relations literacy of sports media students with other academic disciplines, Payam Noor University, Tehran province. And this research, by collecting data through a questionnaire, showed that sports media students have the most knowledge in this field, and by gaining knowledge in this field, other students can improve their public relations literacy skills to a high level. The statistical population is 150 senior and doctoral students of Payam Noor University, new entries in the field of sports media and other academic fields, the research sample includes 22 students of Payam Noor University in Tehran province in the master's and doctoral level in the field of sports media and other fields that are They were chosen non-randomly and most of them refused to answer the questionnaire due to the Corona situation and these 22 people were willing to answer. The research is done quantitatively, the data collection tool was Ghasemi and Rasakh's Public Relations Literacy Questionnaire (2019). The method of analysis is the answer to 12 questions and each answer is given a point, and the total points obtained is the student's final score from the answer to the questionnaire, and at the end, the created difference can be seen as a simple average. The face and content validity of the questionnaire has been confirmed by several experts, and the reliability of the questionnaire has been estimated using Cronbach's alpha test, which was confirmed considering that its coefficient is higher than 0.7. The findings showed that the state of public relations of sports media students is at a more favorable level than other fields. The average literacy of public relations students of other fields is average. One of the suitable factors for better public relations is a high level of education and the level of participation of people in various organizations and student groups, and having expertise in public relations
public relations, sports public relations, students

تبلیغات