آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

بررسی رابطه میان جنسیت و نهاد خانواده، معنای زنانه از ازدواج و زندگی خانوادگی، در وضعیت تحولات حاضر، که با ازهم گسست فزاینده زندگی های تأهلی همراه است، بیانگر آن است که زنان در حال تجربه خروج از سایه و کشف هویتی جدید از خودند. مطالعه حاضر با مشارکت 28 نفر از زنان تهرانی باسابقه حداقل یک بار ازدواج و جدایی با استفاده از روش داده بنیاد (رویکرد سیستماتیک) صورت گرفته است. زنان باتجربه جدایی واجد سه تجربه هستند که برای این مطالعه ضروری است: تصورات پیش از ازدواج، تجربه زیسته از زندگی تأهلی و تجربه جدایی. بررسی این تجربیات سه گانه بیانگر فرایندی از شکل گیری معنای ازدواج و زندگی خانوادگی است که از بازتعریف فضای زیست و ابعاد هویتی جدید حکایت دارد. زنان با درخواست توجه بیشتر به رابطه همسرانه و صمیمیت و با توجه به افزایش سرمایه اجتماعی و فرهنگی در مسیر حرکت به سمت تغییر فضای تک جنسیتی در عرصه خصوصی و عمومی اند. این امر به دلیل ناشناخته بودن مختصات و ابعاد آن از یک طرف، غفلت سنگین مردانه از توجه به تغییرات از طرف دیگر و درنهایت به دلیل نبود زبان مشترک سبب ابهام موقعیتی برای زنان و مردان شده است که نتیجه آن در زندگی های آشفته یا ازهم گسسته نمود دارد.

Crossroad of Gender and Institute of Family: Women's Meaning of Marriage and Family Life

Studies about gender and family institute with recent changes leading to family disruption shows that women are experiencing exiting from shadows and finding new identity. Studying women residents with the history of at least one marriage and divorce in Tehran city based on grounded theory method shows a process that focuses on constructing meaning of marriage and family life. This revealed experience and redefinition of living space and the dimension of new identity. Given the women emotional and sexual demands and development of their social capitals, the women are going to change a one-gender public and private living space. Due to unknown peculiarities and dimensions in one hand and ignorance of men to the changes on the other hand and ultimately lack of common language makes the situation ambiguous for men and women and makes family life confusing and discrete. 

تبلیغات